Karlia
Jag provade gurkor något år, tyvärr behövde de mer vatten än vad jag kom ihåg att ge.. Växter som gillar att torka ut mellan vattningar är de som trivs bäst hos mig..

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
@sinuslinus Har du sått nått? :) Planerat för odlingarna 2020 ?
..minns nog att ni odlat rotselleri, har ni nått kvar sedan skörd? :)
Har lite ångest för det har inte blivit av än.
Men rotselleri ligger i matkällaren och purjolöken skördar vi fortfarande. :geek:

Oskött trädgårdsland med purjolök och övergivna tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Massor av jordärtskockor också men de har vi inte ätit av, bara gett bort. :crysmile:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Men rotselleri ligger i matkällaren och purjolöken skördar vi fortfarande. :geek:

[bild]

Massor av jordärtskockor också men de har vi inte ätit av, bara gett bort. :crysmile:
Gör soppa! Sååå gott..

Ett av våra odlingsprojekt för året är att sätta jordärtskockor :) (y)

Detta är en av mina första odlingslådor. Den har stått här sedan 2013.
Gammal odlingslåda av pallkragar med jord, nära en skottkärra fylld med jord, på gräsmark.
Skapa konto

Pallkragarna var inte i bra skick längre.
Gamla slitna pallkragar på gräsmatta, indikerar tidigare odlingsplats med historia av purjolök och potatis.
Skapa konto

Här fanns lite purjolök kvar som var så liten att jag inte tog upp den i höstas.
En odlingslåda med purjolök som vuxit sedan hösten, omringad av jord och gräs.
Skapa konto

Purjolöken och en del luftlök fick flytta hit i stället. Jag siktar på att få detta hörn av tomten mindre anskrämligt.
Odlingslåda med purjolök på en trädgårdstomt med utsikt över ett fält och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Jag hittade två potatisar och en svartrot också när jag tömde lådorna.
Två potatisar och en svartrot täckta med jord på en dekorerad tallrik.
Skapa konto

Två mörka, jordiga rötter som troligtvis är svartrot, tillsammans med lite grön purjolök, ligger på en ljus yta.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Detta är en av mina första odlingslådor. Den har stått här sedan 2013.
[bild]

Pallkragarna var inte i bra skick längre.
[bild]

Här fanns lite purjolök kvar som var så liten att jag inte tog upp den i höstas.
[bild]

Purjolöken och en del luftlök fick flytta hit i stället. Jag siktar på att få detta hörn av tomten mindre anskrämligt.
[bild]

Jag hittade två potatisar och en svartrot också när jag tömde lådorna.
[bild]
[bild]
Ja de håller tyvärr inte förevigt.. jag hade hela tiden som plan att bygga in mina pallkragar "senare". Ville bara ha igång odlingarna så fort som möjligt och pallkragar gick snabbt..

Problemet är att de numer börjar närma sig 5 år och jag har inte byggt in dem än.. (tanken var att de skulle få förmultna innanför med jorden). Känner att tiden går för fort..

Den där hörnan du tänkt fixa till.. har strålande utsikt :) har den bara sol dagtid också, blir det nog perfekt :)

S sinuslinus skrev:

[bild]

Soppa:
https://mittkok.expressen.se/recept/jordartskockssoppa/

Rostade:
https://www.ica.se/recept/rostade-jordartskockor-593001/

Bakad:
https://www.koket.se/bakad-jordartskocka

Gratäng o lyx..
https://www.landleyskok.se/recept/baconlindad-oxfile-med-jordartskocksgratang

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Jordärtskockor är sååå gott! Tyvärr verkar även sorkarna gilla dem, har hittat flera hål där jag planterade förra året. Så det blir att sätta en sorkskrämma där, verkar åtminstone irritera de små kräken.

S
Snigla Snigla skrev:
Soppa:
[länk]

Rostade:
[länk]

Bakad:
[länk]

Gratäng o lyx..
[länk]
Okej okej, jag ska bättra mig... ;)

• Haha
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Känns lite oroande när Signe börjar krafsa i om Katt som gräver i en plantlåda inomhus fylld med planteringsjord.
Skapa konto
planteringsjorden..

• Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Känns lite oroande när Signe börjar krafsa i om[bild] planteringsjorden..
Antingen en hjälpsam misse, eller en nödig misse.. ;)

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Hon brukar vara hjälpsam men nu var det samma blick som när hon fick syn på barnens sandlåda..

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Hon brukar vara hjälpsam men nu var det samma blick som när hon fick syn på barnens sandlåda..
Vi blev adopterade av en katt för ett par år sedan.. han brukar hålla koll på oss när vi är ute (han bor hos grannen, då vi är allergiska/grannen behövde sällskap hehe).

Jag grävde gropar för sättpotatisen i pallkragen.. katten satt på kanten o titta på mig.. när jag gjorde hål 3.. hoppade han till första och satte sig o pinka i det hahaha.. sedan gick han ett par steg fram till nästa hål och tittade först på hålet.. sen på mig.. sen på hålet.. sen på mig.. och ja.. satte sig igen och krafsa över hahaha.. vid tredje hålet (jag var lite paff.. så jag hade typ inte rört en min förrän nu.. då jag började småskratta)..

VID TREDJE hålet tittade han bara på mig som om jag var tokig..
Va fasiken höll jag på med egentligen..?!

:crysmile::rofl::cool:

• Haha
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi blev adopterade av en katt för ett par år sedan.. han brukar hålla koll på oss när vi är ute (han bor hos grannen, då vi är allergiska/grannen behövde sällskap hehe).

Jag grävde gropar för sättpotatisen i pallkragen.. katten satt på kanten o titta på mig.. när jag gjorde hål 3.. hoppade han till första och satte sig o pinka i det hahaha.. sedan gick han ett par steg fram till nästa hål och tittade först på hålet.. sen på mig.. sen på hålet.. sen på mig.. och ja.. satte sig igen och krafsa över hahaha.. vid tredje hålet (jag var lite paff.. så jag hade typ inte rört en min förrän nu.. då jag började småskratta)..

VID TREDJE hålet tittade han bara på mig som om jag var tokig..
Va fasiken höll jag på med egentligen..?!

:crysmile::rofl::cool:
Ja, han ville väl säga dig: "Du, man gräver ETT hål, och gör sina behov i det..."

• Gilla
  • Haha
Karlia och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, han ville väl säga dig: "Du, man gräver ETT hål, och gör sina behov i det..."
Ja, jag var tydligen både okunnig och trög... :p

• Haha
Karlia
  • Laddar…
Nya lådor byggda!
Nytt byggda träodlingslådor med sparris i högra och tomma i väntan på jordgubbsplantor, oanlagd gång framför.
Skapa konto

De till höger innehåller sedan tidigare sparris, så lådorna byggdes runt om. De vänstra kommer det planteras jordgubbar i.
Gången ska stenläggas.

• Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.