437 052 läst ·
5 726 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 010 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 010 inlägg
Gör soppa! Sååå gott..S sinuslinus skrev:
Ett av våra odlingsprojekt för året är att sätta jordärtskockor
Detta är en av mina första odlingslådor. Den har stått här sedan 2013.
Pallkragarna var inte i bra skick längre.
Här fanns lite purjolök kvar som var så liten att jag inte tog upp den i höstas.
Purjolöken och en del luftlök fick flytta hit i stället. Jag siktar på att få detta hörn av tomten mindre anskrämligt.
Jag hittade två potatisar och en svartrot också när jag tömde lådorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Här fanns lite purjolök kvar som var så liten att jag inte tog upp den i höstas.
Logga in
Skapa konto
Purjolöken och en del luftlök fick flytta hit i stället. Jag siktar på att få detta hörn av tomten mindre anskrämligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja de håller tyvärr inte förevigt.. jag hade hela tiden som plan att bygga in mina pallkragar "senare". Ville bara ha igång odlingarna så fort som möjligt och pallkragar gick snabbt..A Avemo skrev:Detta är en av mina första odlingslådor. Den har stått här sedan 2013.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Problemet är att de numer börjar närma sig 5 år och jag har inte byggt in dem än.. (tanken var att de skulle få förmultna innanför med jorden). Känner att tiden går för fort..
Den där hörnan du tänkt fixa till.. har strålande utsikt
Soppa:S sinuslinus skrev:
https://mittkok.expressen.se/recept/jordartskockssoppa/
Rostade:
https://www.ica.se/recept/rostade-jordartskockor-593001/
Bakad:
https://www.koket.se/bakad-jordartskocka
Gratäng o lyx..
https://www.landleyskok.se/recept/baconlindad-oxfile-med-jordartskocksgratang
Jordärtskockor är sååå gott! Tyvärr verkar även sorkarna gilla dem, har hittat flera hål där jag planterade förra året. Så det blir att sätta en sorkskrämma där, verkar åtminstone irritera de små kräken.
Vi blev adopterade av en katt för ett par år sedan.. han brukar hålla koll på oss när vi är ute (han bor hos grannen, då vi är allergiska/grannen behövde sällskap hehe).Karlia skrev:
Jag grävde gropar för sättpotatisen i pallkragen.. katten satt på kanten o titta på mig.. när jag gjorde hål 3.. hoppade han till första och satte sig o pinka i det hahaha.. sedan gick han ett par steg fram till nästa hål och tittade först på hålet.. sen på mig.. sen på hålet.. sen på mig.. och ja.. satte sig igen och krafsa över hahaha.. vid tredje hålet (jag var lite paff.. så jag hade typ inte rört en min förrän nu.. då jag började småskratta)..
VID TREDJE hålet tittade han bara på mig som om jag var tokig..
Va fasiken höll jag på med egentligen..?!
Ja, han ville väl säga dig: "Du, man gräver ETT hål, och gör sina behov i det..."Snigla skrev:
Vi blev adopterade av en katt för ett par år sedan.. han brukar hålla koll på oss när vi är ute (han bor hos grannen, då vi är allergiska/grannen behövde sällskap hehe).
Jag grävde gropar för sättpotatisen i pallkragen.. katten satt på kanten o titta på mig.. när jag gjorde hål 3.. hoppade han till första och satte sig o pinka i det hahaha.. sedan gick han ett par steg fram till nästa hål och tittade först på hålet.. sen på mig.. sen på hålet.. sen på mig.. och ja.. satte sig igen och krafsa över hahaha.. vid tredje hålet (jag var lite paff.. så jag hade typ inte rört en min förrän nu.. då jag började småskratta)..
VID TREDJE hålet tittade han bara på mig som om jag var tokig..
Va fasiken höll jag på med egentligen..?!
![]()
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 638 inlägg