Karlia
Var har du köpt frö, jag måste ha!

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Var har du köpt frö, jag måste ha!
Tror kanske det handlar mer om ”sticklingar”... ;)

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Två bilder av Pimientos de Padrón-chiliväxter, en lummig och en med hängande blad, som illustrerar trådens problem med groning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bladväxt "Aji Fantasy" i kruka med vattendroppar på bladen, inomhusmiljö, intill en fjärrkontroll.
Skapa konto

...

Huston i have à problem .. inte med chilisarna direkt men med tomaterna!

Fasiken de brukar ju gro när man vänder ryggen till.. och här har typ hälften inte grott alls :thinking::oops: nu sådde jag lite tidigt iaf, så det är inga problem att så fler, men .. ja principen.. varför var det så dålig groning :thinking:

..handlar om ”alla” sorter, inte bara en!
Hmm..

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Fadai
Har de förvarats annorlunda? Blivit blöta i brevlådan?

Karlia
Chilin ser fin ut!

Ibland är frön tröga, har man gjort som man brukar så gror de säkert förr eller senare. Golvvärmen i badrummet har gjort stor skillnad för mig vad gäller grohastigheten. Trots den tog det 3 veckor för mina Sri Lanka chili fröer att titta upp.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Har de förvarats annorlunda? Blivit blöta i brevlådan?
Nä, troligen inte.. vissa är förvarade här ett par år.. andra är från i höstas och nån strö från januari.. så alla är från olika förhållanden.. så att säga! Bara hm kinkiga.. Inge mögel på jorden, ingen ohyra.. varmt om tassarna och fuktig miljö.

Fadai
Då är det väl bara otur. Ibland gör man allting rätt, och det funkar inte. Ibland blir det nästan tvärtom...

Fadai Fadai skrev:
Då är det väl bara otur. Ibland gör man allting rätt, och det funkar inte. Ibland blir det nästan tvärtom...
Ja det går som bäst när man glömmer bort dem haha :P

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fadai
Har planterat flera av chillisarna i (lite) större kruka, men tänkte fråga er som är erfarna: Behöver de mkt större sen? Dvs, går rötterna både djupt o brett? Vid omskolning, ska plantan stå på samma djup? Gissar att de inte är som tomater, som bildar rötter fr stammen. Chiliplantor i små krukor på fönsterbräda med etiketter, ny omplanterad och fråga om växtrötter.
Skapa konto
Unga chiliväxter omplanterade i större terrakottakrukor och märkta plantetiketter vid ett fönster.
Skapa konto

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Så länge stammen är mjuk kan du plantera den djupare.

Lite större slutkruka skulle jag nog välja.. Men tomater har jag i större slutkrukor. Du får en större chili i en stor kruka, jag brukar nog ha ca 5-10 liters som sista.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fadai
Ok, tack. De ska få större sen, men då vet jag att de tål att sättas lite djupare.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Ok, tack. De ska få större sen, men då vet jag att de tål att sättas lite djupare.
De kommer inte behöva planteras om på ett tag, de har fullt tillräckligt med utrymme just nu.. håll bara lite koll på när det är dags för lite gödning (y) 2-3 v efter omplanteringen hat de ”käkat upp” mycket (om inte all) näring i jorden.,

De ser små, kompakta och pigga ut!
Vi har haft några fönsterchilis i 4 l krukor.. men de flesta av våra står i 18 l + (och större).

så generellt råder jag om större, om du inte vet med dig att det är ”småttingchilis” du sått :) (vissa kan ju bli ett par meter höga, även om de flesta brukar ligga mellan 90-150 cm här)

Redigerat:
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Fadai
Nu är det ju förodlingsfasen, senare kommer de att bo i växthuset. Kruka el ej beror på om jag hinner mura upp odlings”lådorna” el ej. Den förbaskade översvämningen i min källare ställde till i planeringen.

Litet filmklipp :)

Fina chilis och så några tomater jag glömde.. i ett dygn i mörkeroch de växte hutlöst i jakt på ljus.. smärre miss från min sida - men ska nog få fason på dem (blåa muggarna) :)(y)

• Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Vad långt de kommit! Ser fint ut!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.