437 101 läst ·
5 726 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
...
Huston i have à problem .. inte med chilisarna direkt men med tomaterna!
Fasiken de brukar ju gro när man vänder ryggen till.. och här har typ hälften inte grott alls
..handlar om ”alla” sorter, inte bara en!
Hmm..
Chilin ser fin ut!
Ibland är frön tröga, har man gjort som man brukar så gror de säkert förr eller senare. Golvvärmen i badrummet har gjort stor skillnad för mig vad gäller grohastigheten. Trots den tog det 3 veckor för mina Sri Lanka chili fröer att titta upp.
Ibland är frön tröga, har man gjort som man brukar så gror de säkert förr eller senare. Golvvärmen i badrummet har gjort stor skillnad för mig vad gäller grohastigheten. Trots den tog det 3 veckor för mina Sri Lanka chili fröer att titta upp.
Nä, troligen inte.. vissa är förvarade här ett par år.. andra är från i höstas och nån strö från januari.. så alla är från olika förhållanden.. så att säga! Bara hm kinkiga.. Inge mögel på jorden, ingen ohyra.. varmt om tassarna och fuktig miljö.Fadai skrev:
Har planterat flera av chillisarna i (lite) större kruka, men tänkte fråga er som är erfarna: Behöver de mkt större sen? Dvs, går rötterna både djupt o brett? Vid omskolning, ska plantan stå på samma djup? Gissar att de inte är som tomater, som bildar rötter fr stammen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
De kommer inte behöva planteras om på ett tag, de har fullt tillräckligt med utrymme just nu.. håll bara lite koll på när det är dags för lite gödningFadai skrev:
De ser små, kompakta och pigga ut!
Vi har haft några fönsterchilis i 4 l krukor.. men de flesta av våra står i 18 l + (och större).
så generellt råder jag om större, om du inte vet med dig att det är ”småttingchilis” du sått
Redigerat:
Nu är det ju förodlingsfasen, senare kommer de att bo i växthuset. Kruka el ej beror på om jag hinner mura upp odlings”lådorna” el ej. Den förbaskade översvämningen i min källare ställde till i planeringen.