K
En plastbehållare med gula körsbärstomater av sorten Yellow mini.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med risk för att låt tjatig;Yellow mini. Fantastiskt söta och goda 🍅 tomater

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Dags att ta in tomaterna…
Hade nog redan 10 liter tomater liggandes inomhus…
Jag är en av de där med minusgrader på nätterna så jag har fått ta in allt för eftermogning. Nu har jag fått det hopplösa problemet att frysboxen är full och jag har typ 20 liter tomater som behöver tas om hand... Samt aubergine, spenat, mangold, rödbetor och annat som också hade behövt åka i frysboxen men den är som sagt full. Gaaah! Hamnade helt klart i ofas i år med frysboxens volym kontra skördmängd. 🙄

• Haha
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Buqhini chili blev väldigt god för inläggning och tillbehör till grillat. Sen blev vitlöken väldigt bra skörd. Mkt vatten och gödning var skillnaden mot tidigare år

Nektariner var nytt för i år. Alla kom samtidigt och tog slut snabbt

En låda full med vitlöksskördar på en köksbänk, med köksredskap och inlagda grönsaker i bakgrunden.
Skapa konto
Nyskördade vitlöksknippen ligger på gräsmattan med en höna i bakgrunden.
Skapa konto
Nektarinträd med mogna frukter och gröna blad, stödda av snöre för stabilitet i starkt solljus.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag är en av de där med minusgrader på nätterna så jag har fått ta in allt för eftermogning. Nu har jag fått det hopplösa problemet att frysboxen är full och jag har typ 20 liter tomater som behöver tas om hand... Samt aubergine, spenat, mangold, rödbetor och annat som också hade behövt åka i frysboxen men den är som sagt full. Gaaah! Hamnade helt klart i ofas i år med frysboxens volym kontra skördmängd. 🙄
Är det inte alltid så.. man ska ju ”inte ha lika mycket i år..” typ 😜🤔😊🌸🍎

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Jo. Hade kass skörd förra året så tog "lite extra" i år. Nu får det som sagt inte plats och det finns få saker som gör mig så sur som att slänga egenodlade grönsaker. 😠
En del går ju att ge till hönsen men det är mycket de inte äter.
Försökt ge bort några kg tomater på jobbet men det förslår ju inte när folk plockar några stycken var bara.

Men, apropå din tidigare fråga om saker som gått bra eller skall undvikas. Frötomten kom något år med frön till en dvärgtomat, kommer inte ihåg sorten nu men åt det mörkare hållet. Den skall jag inte odla igen för varenda frukt är från ihopväxta blommor så de är jätteknöliga att hantera!

• Wow
Snigla
  • Laddar…
En del går ju att ge till hönsen men det är mycket de inte äter.
Vad har du för kräsna höns? Våra äter typ allt.

Vad gör du med frysta tomater? Jag brukar hermetisera överskottet i glasburkar. Används i grytor som vanliga konserverade krossade tomater. Det fungerar bra utan frys. Och rödbetor håller väl hyfsat länge om de bara står en aning svalt.

Då har den första frosten varit på besök. Skulle väl ha tagit en de vintersquasher som är någorlunda stora. Får se om tagit någon skada av en natt med någon minusgrad.

Tefatsquashen tog det hårt med frost. Bönor och gurkor såg ut att ha klarat dig bättre konstigt nog.
Får väl bli att plocka tomater och gurkor imorgon.

Växt i mörker, belyst med ficklampa, med stora gröna blad. Möjligtvis en squashplanta efter en frostnatt.
Skapa konto

Växtlig frostad mark med gröna squashblad, fotograferad på natten.
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
Pyntade lite i köket med kvällens skörd.
Färgglada tomater hänger från en växt i ett kök med krukväxter på fönsterbrädan.
Skapa konto
Färgglada tomater hänger i ett fönster, omgivna av olika gröna krukväxter i köket.
Skapa konto

Har en självsådd solros som trivs i squash/ pumpabädden.
Självsådd solros som blommar i en squash- och pumpabädd i trädgården.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Har en självsådd solros
En?!? 😱

• Gilla
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
En?!? 😱
Stammen är nog 5 cm i diameter vid marken. Det är fullt med brunnen koskit nedgrävt där..
Solrosor växer vid ett träskjul, stammen är cirka 5 cm i diameter nära marken.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tänkte göra ett allmänt litet upprop härinne.. :)

TIPS på det bästa ni odlat i år ?
Dvs något som varit extra bra, extra gott.. kul.. eller på något annat sätt varit lite "märkvärdigt".. håller på och reka lite inför nästa års odlingar.. och tänkte kolla lite på fröer framöver :)

Jag vet ju vad jag gillar, men alltid kul med lite nya sorter.. tankar och åsikter.. (även om ni har något ni INTE vill rekommendera.. så kan ni ju nämna det hehe)

Gurksorter?
Tomater?
Chilisorter?

Hit me.. så att säga :p (ja, jag har provat mycket.. men det spelar ju ingen roll! Alla kan ha nytta av tipsen även om inte jag nu skulle ha det..)
Avlånga rödbetor. Jag tycker de är mycket smidigare än runda. Goda och lättare att koka även om de blivit stora.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Här är det mesta av de tomater jag konserverat hittills i år. Ungefär 12 kg.

Flera burkar med konserverade tomater i olika färger står på ett trägolv.

• Gilla
  • Wow
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Avlånga rödbetor. Jag tycker de är mycket smidigare än runda. Goda och lättare att koka även om de blivit stora.
Ja e tyckte jag var fyndiga (samma med rädisor).. men hade otur när jag satte mina.. rädisorna blev uppätna och rödbetorna vet jag faktiskt inte vad som hände med.. blev inget liksom.. hmm.. (det var ett par år sedan vi odlade ute.. så det var inte i år)

(Ska man lägga in .. känns det ju som en perfekt form att skiva liksom :) )

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Nu får jag hoppas att inga av mina släktingar smyger omkring här.. för jag tänkte vissa helgens jobb.. dvs små testburkar som ska ges bort i julklappar :)

HET (hot).. Sambal oelek

Fyra små glasburkar med etiketten "Gårdens Sambal Oelek" fyllda med röd chilipasta står på ett bord.
Skapa konto

Tre små burkar med hemgjord sambal oelek med etiketter på ett träbord.
Skapa konto

Liten glasburk med etikett "Gårdens Sam Bal O Elex" i en hand, innehållande hemgjord sambal oelek.
Skapa konto

Liten glasburk med guldfärgat lock, innehållande hemmagjord tomat och paprikamarmelad med chili. En hand håller burken.
Skapa konto

.. och så blev det ytterligare en liten burk med
Tomat och Paprikamarmelad (med chili)

Tomat- och paprikamarmelad i små glasburkar med etiketter, perfekta som julklappar.
Skapa konto

Små glasburkar med tomat- och paprikamarmelad staplade i en pyramid, klara att ges bort som julklappar.
Skapa konto

Hand håller en liten burk med etiketten "Marmelad Tomat & Paprika", en hemlagad julklapp.
Skapa konto

Hand som håller en glasburk med etikett som visar ingredienser: socker, tomat, paprika, chili och citronzest, datum 09/2023.
Skapa konto

JAPP .. jag är fortfarande etikettnörd haha :)

• Älska
trilithium
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.