436 270 läst ·
5 719 svar
436k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 611 inlägg
Kan tilläggas att vi har 20kvm hägn till dem också.
Jag hade hoppats på att hinna ordna hönsgård i somras men har fått inse att det mesta tar längre tid att fixa än vad jag tror.. Flyttade till torp i våras, andra saker har behövt prioriteras. Men vitlök fick jag ner för ett tag sedan, odlingen har startat 😊
En simpel men funktionell hönsgård fixar du på en förmiddag. Jag kör med plastnät från Jula, kanske tio simpla trästolpar och lite buntband.NyKarin skrev:
Nätet är ungefär detta även om det kostade hälften när jag köpte det:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...el-och-staket/stangselnat/stangselnat-738004/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska även fixa kattgård, nät finns. I teorin är det inte så svårt. Men jag kommer verkligen titta på hur andra har gjort, alltid bra att se irl. Och jag försöker begränsa så att jag bara ska ha ett projekt åt gången, har behövt fixa mycket parallellt. Så även om jag googlar lite får projekt hönshus vänta tills det blir varmare.Alfredo skrev:
Vi har hela trädgården i ena huset inhägnad till katten och i andra huset håller vi på med inhägnad.NyKarin skrev:
Jag ska även fixa kattgård, nät finns. I teorin är det inte så svårt. Men jag kommer verkligen titta på hur andra har gjort, alltid bra att se irl. Och jag försöker begränsa så att jag bara ska ha ett projekt åt gången, har behövt fixa mycket parallellt. Så även om jag googlar lite får projekt hönshus vänta tills det blir varmare.
Det finns bilder i min profil på hur vi löst inhägnaden i den första trädgården.
Häftigt!
Jag tror inte att jag hägnar in 1500m². Önskar att de kunde vara utekatter men väg i närheten gör att jag inte törs. Har tidigare haft innätat, här är svårigheten framförallt hur jag ska göra för att de inte ska lyckas ta sig in under huset. Än så länge är den inglasade uteplatsen säkrad så de kan gå ut dit. Eller, 3 av 4 katter kan, den fjärde förstår sig inte på kattluckan.
Jag tror inte att jag hägnar in 1500m². Önskar att de kunde vara utekatter men väg i närheten gör att jag inte törs. Har tidigare haft innätat, här är svårigheten framförallt hur jag ska göra för att de inte ska lyckas ta sig in under huset. Än så länge är den inglasade uteplatsen säkrad så de kan gå ut dit. Eller, 3 av 4 katter kan, den fjärde förstår sig inte på kattluckan.
Vårt ena hus har bara en liten trädgård och där har vi hägnat in ca 175kvm.NyKarin skrev:
Häftigt!
På landet kommer vi inte heller hägna in hela tomten utan det blir nog ca 500 kvadratmeter. Fördelen med att hänga in på landet blir också att älgar och rådjur inte kan gå in och beta på hela tomten. Så det kommer att bli köksträdgård inom den inhägnade delen.
Vi använder en metod där vi kombinerar stolpar som vi gjuter ner och att bygga stora odlingslådor som vi fäster stolpar i. Det går inte att gräva överallt på vår tomt.
Sedan kör vi med allox viltnät, fallskärms lina, buntband och häftklammer för utebruk. Det funkar mycket bra och har hållit bra. Vår första inhägnad är snart åtta år. Ibland får man sätta i någon ny klammer men de håller förvånansvärt bra.
På landet är katten ute med tillsyn tills inhägnaden är klar. Eftersom vi hoppas på en kattunge till våren ska vi jobba lite snabbare på landet. Det blir svårt att hålla koll på två katter utan inhägnad. 😊
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 611 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 611 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 611 inlägg
Näring!K Klass0n skrev:
Jag gödslar med hästgödsel (svärfar dumpar några skopor över häcken), och egen kompost.
Sedan täcka med gräsklipp, det är både gödslar, håller fukten kvar och håller ogräs borta.