421 847 läst ·
5 466 svar
422k läst
5,5k svar
Odlingshörnan..
Husägare
· Uppsala
· 663 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
5,1 kg plockade jag och dottern in nyss. Fyra dagar sedan senaste tomatskörden.
Har 2,3 kg San marzano som mognat inne och ska bli tomatsås i helgen.
Tog en bild på purjolöken. Den har vuxit på sig nu på slutet. Finns rätt många att äta. 😂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har 2,3 kg San marzano som mognat inne och ska bli tomatsås i helgen.
Logga in
Skapa konto
Tog en bild på purjolöken. Den har vuxit på sig nu på slutet. Finns rätt många att äta. 😂
Husägare
· Uppsala
· 663 inlägg
Jag grävde upp den sista potatisen igår så nu får vi snart börja köpa igen.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Vad odlar du? Gul pumpa😅Dalbotant skrev:
Idag skördade jag säsongens största böna. 70 cm. 😊
Logga in
Skapa konto
Körde in en plåt med tomater, vitlök, lite squash och salsicca i ugnen nu när vi har en massa tomater.
Logga in
Skapa konto
Moonglow, gulorange tomat. Blev lite knasig med fåror, de brukar vara släta men den blev ju typ fyra gånger så stor som den ska så det får väl vara förlåtet. 🙂S sinuslinus skrev:
Är inte helt mogen så har inte den fina färgen än men vågar inte låta något mogna ute längre när allt blir knaprat på. 😢
Kollat på sådana långbönor flera gånger men aldrig provat, ger de bra skörd eller blir det bara några få? 🤔
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Jag odlar den i växthuset. Tror inte man får någon skörd alls på friland.Dalbotant skrev:
Moonglow, gulorange tomat. Blev lite knasig med fåror, de brukar vara släta men den blev ju typ fyra gånger så stor som den ska så det får väl vara förlåtet. 🙂
Är inte helt mogen så har inte den fina färgen än men vågar inte låta något mogna ute längre när allt blir knaprat på. 😢
Kollat på sådana långbönor flera gånger men aldrig provat, ger de bra skörd eller blir det bara några få? 🤔
Det kommer bönor hela tiden men man skördar inte hinkvis var tredje dag som med vanliga störbönor.
Skördade tre idag och typ 5 i måndags.
Tomater plockar jag in så fort de börjat ändra färg från grönt så får de mogna inne sen. Blir mer kraft de resten och de spricker inte. Dessutom brukar det bli för tungt för grenarna med många stora tomater.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Skördade 9 kg tomater idag. Hälften San marzano som ska bli sås. Resten lite oklart hur de ska konsumeras. 😂
Brysselkålen ser ut nu.
Sen skördade min sjuåriga som en present till sin mamma. Jag vet inte om det var för att han varit lite stökig i helgen och ville ge en försoningsgåva eller om han bara ville vara allmänt snäll.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Brysselkålen ser ut nu.
Logga in
Skapa konto
Sen skördade min sjuåriga som en present till sin mamma. Jag vet inte om det var för att han varit lite stökig i helgen och ville ge en försoningsgåva eller om han bara ville vara allmänt snäll.
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
I år fick vi massa jalapenos, detta är väl 1/3 eller så av vad vi skördat hittils och där är mycket kvar på plantorna.
Då vi inte äter inlagda såna så torkar jag dem och använder som mild chili i matlagningen 🙂
Idag har vi också gjort lite egna krossade tomater då vi inte hinner äta upp allt.
Då vi inte äter inlagda såna så torkar jag dem och använder som mild chili i matlagningen 🙂
Logga in
Skapa konto
Idag har vi också gjort lite egna krossade tomater då vi inte hinner äta upp allt.
Kan man få köpa några för att ta fröer? Betalar så klart porto13th Marine skrev:
I år fick vi massa jalapenos, detta är väl 1/3 eller så av vad vi skördat hittils och där är mycket kvar på plantorna.
[bild]
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag kan skicka fröer från dem, men jag hade inte räknat med att de är sortäkta, de har växt i växthus tillsammans med olika paprikaplantor.O olofh skrev:
Annars kan jag avvara 4 av de köpta fröerna.
Men då kanske det är enklare att köpa direkt från där jag köpt dem:
https://www.runabergsfroer.se/?p=395
Husägare
· Uppsala
· 663 inlägg
Jag tänkte beställa från Runåbergs till nästa år. Har inte handlat av dem tidigare. Har du varit nöjd med dem och deras fröer?13th Marine skrev: