A Avemo skrev:
Är det någon som har bra recept på inlagd gurka? Jag hinner inte med att äta i den takt de mognar.
[bild]
Handskriven receptanteckning för Mor Olssons gurka med ingredienser som gurka, senapsfrön och socker, samt instruktioner för inläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir krispig och god.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S
5,1 kg plockade jag och dottern in nyss. Fyra dagar sedan senaste tomatskörden.
Korg med plockade tomater i en trädgård bredvid tomatplantor med omogna gröna tomater.
Skapa konto

Har 2,3 kg San marzano som mognat inne och ska bli tomatsås i helgen.
En skål fylld med röda San Marzano-tomater på en våg i köket.
Skapa konto

Tog en bild på purjolöken. Den har vuxit på sig nu på slutet. Finns rätt många att äta. 😂

• Purjolökar som växer i ett trädgårdsland, med frodiga gröna blad och jord synlig mellan dem.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Långsamt här.. men vi har mycket chili + några paprikor på g iaf..

Chiliplantor med olika mognadsgrader i ett växthus. Vissa chilis har börjat ändra färg. Text i bild: "Chilisar i växthuset".
Skapa konto

..första har börjat byta färg nu!

• Gilla
GladanS och 2 till
  • Laddar…
Brun- och guldfärgade färska potatisar på ett bakplåtspapper efter skörd.
Skapa konto

Skördat o ätit..
… första egna potatisen i år 😃

• Gilla
Abies koreana och 6 till
  • Laddar…
Jag grävde upp den sista potatisen igår så nu får vi snart börja köpa igen.

• Wow
Snigla
  • Laddar…
Saker på plussidan;
Gul tomat på digital köksvåg visar en vikt på 520 gram.
Skapa konto

Saker på minussidan, gaaah;
Fyra skadade tomater i en hand, med missfärgningar och hål, mot en grusig bakgrund.
Skapa konto

• Wow
  • Ledsen
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S
Dalbotant Dalbotant skrev:
Saker på plussidan;
[bild]

Saker på minussidan, gaaah;
[bild]
Vad odlar du? Gul pumpa😅

Idag skördade jag säsongens största böna. 70 cm. 😊

Långa, böjda röda bönor och en grön grönsak (möjligen gurka) ligger på ett trädäck i solljus.
Skapa konto

Körde in en plåt med tomater, vitlök, lite squash och salsicca i ugnen nu när vi har en massa tomater.

Ugnsform med tomater, salsiccia, vitlök och squash.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vad odlar du? Gul pumpa😅
Moonglow, gulorange tomat. Blev lite knasig med fåror, de brukar vara släta men den blev ju typ fyra gånger så stor som den ska så det får väl vara förlåtet. 🙂
Är inte helt mogen så har inte den fina färgen än men vågar inte låta något mogna ute längre när allt blir knaprat på. 😢

Kollat på sådana långbönor flera gånger men aldrig provat, ger de bra skörd eller blir det bara några få? 🤔

S
Dalbotant Dalbotant skrev:
Moonglow, gulorange tomat. Blev lite knasig med fåror, de brukar vara släta men den blev ju typ fyra gånger så stor som den ska så det får väl vara förlåtet. 🙂
Är inte helt mogen så har inte den fina färgen än men vågar inte låta något mogna ute längre när allt blir knaprat på. 😢

Kollat på sådana långbönor flera gånger men aldrig provat, ger de bra skörd eller blir det bara några få? 🤔
Jag odlar den i växthuset. Tror inte man får någon skörd alls på friland.

Det kommer bönor hela tiden men man skördar inte hinkvis var tredje dag som med vanliga störbönor.
Skördade tre idag och typ 5 i måndags.

Tomater plockar jag in så fort de börjat ändra färg från grönt så får de mogna inne sen. Blir mer kraft de resten och de spricker inte. Dessutom brukar det bli för tungt för grenarna med många stora tomater.

K
Tre tomatplantor i krukor mot en röd trävägg. Plantorna bär både gröna och mogna tomater.
Skapa konto
Skål med röda och gula körsbärstomater samt ett vitt ägg på en trähylla.
Skapa konto

Dagens skörd från de tre tomatplantorna och ägget från unghönan. Gammelhönan har lagt sig igen i hopp om bebisar 🐣🤷‍♂️

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
S
Skördade 9 kg tomater idag. Hälften San marzano som ska bli sås. Resten lite oklart hur de ska konsumeras. 😂

Korg med olika sorters tomater, några gröna och andra röda, skördade och placerade på en träyta.
Skapa konto
En korg fylld med färska tomater, främst i röda och orange nyanser, placerad på en köksbänk.
Skapa konto

Brysselkålen ser ut nu.
Brysselkål växer på en stjälk i trädgården med gröna blad runtom.
Skapa konto

Sen skördade min sjuåriga som en present till sin mamma. Jag vet inte om det var för att han varit lite stökig i helgen och ville ge en försoningsgåva eller om han bara ville vara allmänt snäll.

En blandning av grönsaker inklusive majs, broccoliknoppar och rädisor med gröna bladverk arrangerat i en glasvase på ett mörkt bord.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Snigla och 6 till
  • Laddar…
I år fick vi massa jalapenos, detta är väl 1/3 eller så av vad vi skördat hittils och där är mycket kvar på plantorna.
Då vi inte äter inlagda såna så torkar jag dem och använder som mild chili i matlagningen 🙂

Skördade jalapenos på skärbräda med kniv, burk med krossade tomater i förgrunden.
Skapa konto

Idag har vi också gjort lite egna krossade tomater då vi inte hinner äta upp allt.

• Gilla
  • Älska
Snigla och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
I år fick vi massa jalapenos, detta är väl 1/3 eller så av vad vi skördat hittils och där är mycket kvar på plantorna.
Då vi inte äter inlagda såna så torkar jag dem och använder som mild chili i matlagningen 🙂

[bild]

Idag har vi också gjort lite egna krossade tomater då vi inte hinner äta upp allt.
Kan man få köpa några för att ta fröer? Betalar så klart porto

O olofh skrev:
Kan man få köpa några för att ta fröer? Betalar så klart porto
Jag kan skicka fröer från dem, men jag hade inte räknat med att de är sortäkta, de har växt i växthus tillsammans med olika paprikaplantor.

Annars kan jag avvara 4 av de köpta fröerna.
Men då kanske det är enklare att köpa direkt från där jag köpt dem:
https://www.runabergsfroer.se/?p=395

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kan skicka fröer från dem, men jag hade inte räknat med att de är sortäkta, de har växt i växthus tillsammans med olika paprikaplantor.

Annars kan jag avvara 4 av de köpta fröerna.
Men då kanske det är enklare att köpa direkt från där jag köpt dem:
[länk]
Jag tänkte beställa från Runåbergs till nästa år. Har inte handlat av dem tidigare. Har du varit nöjd med dem och deras fröer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.