Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag tänkte beställa från Runåbergs till nästa år. Har inte handlat av dem tidigare. Har du varit nöjd med dem och deras fröer?
Bra fråga, har beställt därifrån några gånger.
Spontant vill jag säga ja, det enda jag kan tänka på är att fröna till Sturon, Gul lök, tog sig väldigt dåligt...
Kan höra mig för med min andra medodlare och se om där är ett annat omdöme.

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
I år fick vi massa jalapenos, detta är väl 1/3 eller så av vad vi skördat hittils och där är mycket kvar på plantorna.
Då vi inte äter inlagda såna så torkar jag dem och använder som mild chili i matlagningen 🙂

[bild]

Idag har vi också gjort lite egna krossade tomater då vi inte hinner äta upp allt.
Har du nå bra "utsäde" till vitlök över i år? :)
Är isf spekulant!

(gillar ni "ostbricka" ? isf gör nån tomatmarmelad med chili.. samt nån frukt.. har ni inga bär just nu.. funkar det med äpple!)

Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag tänkte beställa från Runåbergs till nästa år. Har inte handlat av dem tidigare. Har du varit nöjd med dem och deras fröer?
De har haft bra fröer när vi handlat.. inte köpt jättemycket.. lite chilis bland annat :)

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har du nå bra "utsäde" till vitlök över i år? :)
Är isf spekulant!

(gillar ni "ostbricka" ? isf gör nån tomatmarmelad med chili.. samt nån frukt.. har ni inga bär just nu.. funkar det med äpple!)
Borde gå att fixa, min lagringsdugliga sort var kvar i backen lite för länge och började tappa yttre skalet, men borde gå att sätta. (Germiduour eller therador)
Sen har jag en som håller kortare men har rejälare klyftor (Dukat eller Unikat)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi hade EN paprikaplanta i år och den "lille parveln" producerade 12 fina paprikor.. som vi kunde skörda i helgen... 😍

Två röda paprikor på ett blankt underlag med texten "Paprikaplantan levererade" och "12 paprikor på en planta".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En korg fylld med tolv färska röda paprikor från en skörd.
Skapa konto

Röd paprika på ett bord i närbild, skördad från en framgångsrik paprikaplanta.
Skapa konto

• Gilla
Solvskaftet och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi hade EN paprikaplanta i år och den "lille parveln" producerade 12 fina paprikor.. som vi kunde skörda i helgen... 😍

[bild]

[bild]

[bild]
Vad hade du för sort?

K
Snigla Snigla skrev:

[bild]

[bild]

[bild]
Gillar inte paprika men ett fantastiskt resultat! 👍

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Vad hade du för sort?
Jag vet faktiskt inte 😳 önskar jag visste, för då hade jag köpt fler..!

De tidigare sorterna vi testat har inte varit fullt så produktiva (iof var de då större.. så kg mässigt kanske det var samma.. men nu kändes det "mycket" hehe)

LITE MER SMÅTOMATER
...
har vi också skördat i helgen!

En blandning av småtomater i olika färger, inklusive röda och gula, ligger på ett svart fat.
Skapa konto

En blandning av små tomater i olika färger, inklusive Balconi yellow, Garden perl och Vilma, ligger på en bricka i solljus.
Skapa konto

En skål med en blandning av små tomater i olika färger, inklusive gula och röda sorter, skördade under helgen.
Skapa konto

Balconi yellow, garden perl, Vilma, ildi .. och ett par sorter til jag inte minns namnet på.. (salig blandnning på bild) 😊👍

• Gilla
trilithium och 2 till
  • Laddar…
K
Snigla Snigla skrev:
LITE MER SMÅTOMATER
...
har vi också skördat i helgen!

[bild]

[bild]

[bild]

Balconi yellow, garden perl, Vilma, ildi .. och ett par sorter til jag inte minns namnet på.. (salig blandnning på bild) 😊👍
Kan det vara Yellow mini däribland också? Godaste, sötaste och bästaste tomat jag nånsin har ätit!
Om nån vill ha frön så bara säg till

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Såhär mycket chilipulver blev det av 1.5l jalapeno
Burk med hemmagjort chilipulver från 1,5 liter jalapeños på ett köksbord.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Kan man få köpa några för att ta fröer? Betalar så klart porto
Jag sparade lite frön från torkningen ifall du vill chansa på dem.
Frön och torkade paprika skivor på torkställ.
Skapa konto

• Gilla
olofh
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag sparade lite frön från torkningen ifall du vill chansa på dem.
[bild]
Har skickat pm

S
Det var 4-5 grader imorse. Ingen frost som hos en del andra men mycket kallare nätter nu än tidigare. Dags att ta in tomaterna…
Hade nog redan 10 liter tomater liggandes inomhus…

Gick ut med pannlampa efter föräldramöte och annat vardagsfix som en liten månskensodlare.
När alla rena hinkar och större bunkar tagit slut så är det nog knappt hälften kvar att plocka. 😂

Hinkar och skålar fyllda med olika sorters gröna och mogna tomater stående på en matta inomhus.
Skapa konto

• Gilla
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
Tänkte göra ett allmänt litet upprop härinne.. :)

TIPS på det bästa ni odlat i år ?
Dvs något som varit extra bra, extra gott.. kul.. eller på något annat sätt varit lite "märkvärdigt".. håller på och reka lite inför nästa års odlingar.. och tänkte kolla lite på fröer framöver :)

Jag vet ju vad jag gillar, men alltid kul med lite nya sorter.. tankar och åsikter.. (även om ni har något ni INTE vill rekommendera.. så kan ni ju nämna det hehe)

Gurksorter?
Tomater?
Chilisorter?

Hit me.. så att säga :P (ja, jag har provat mycket.. men det spelar ju ingen roll! Alla kan ha nytta av tipsen även om inte jag nu skulle ha det..)

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.