Jag blev inspirerad av makens saft häromdagen .. och jag gillar ju jordgubbar.. det måste ju funka 🤔😜👍🍓

Fläder- och jordgubbssaft med citronskivor, inspirerad av makens saft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kastrull med jordgubbar och citronskivor under lock, inspirerad safttillredning.
Skapa konto

Spännande..

• Gilla
GladanS
  • Laddar…
Jordgubb & Rabarbermarmelad (inkl stavfel på skylten haha - men bara till mig, så det bjuder jag på.. )

Jar med jordgubb- och rabarbermarmelad med etikett som innehåller stavfel, gjord den 23/7 2025.
Skapa konto

Fyra burkar jordgubb- och rabarbermarmelad med etikettfel, på ett träbord.
Skapa konto

Fyra glasburkar med jordgubb- och rabarbermarmelad på en träyta.
Skapa konto

Nom nom 😃👍🍓

Gjord: 23/7 2025???

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gjord: 23/7 2025???
Mm .. och med citrobsaft 😜

• Älska
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S
S sinuslinus skrev:
Jag köpte två fikon på höstrean som jag tänker plantera permanent i växthuset i vår. Får nog bli spaljerade längs väggen.
[bild][bild]
De här två överlevde inte övervintringen i källaren så jag fick två nya av Blomsterlandet.

• Två små växter med stora gröna blad planterade i jord nära ett tegelvägg i ett växthus eller liknande struktur.
    Skapa konto
  • En liten planta med gröna blad i en kruka, placerad mot en tegelvägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Varit borta ett par dagar, inser att jag har fyra "kinakålplantor" som behöver ätas upp snarast innan de går i blom. Detta var det minsta. Efter att ha tagit bort typ 15 av de yttersta foderbladen som var snigelangripna vägde det in på 2361 g. 🤓
(Givetvis slängdes inte de tråkiga bladen, de gick till hönsen)

Stor kinakålplanta på våg, visar vikten 2361 g. I bakgrunden syns en lök och en mörk skärbräda på köksbänk.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Flädersafterna klara o upphällda..

Tre flaskor med hemmagjord flädersaft, etiketterade med innehåll och tillverkningsdatum 24/6 2025.
Skapa konto

Två flaskor med hemmagjord flädersaft, innehållandes socker, citron, fläderblom och citronsyra. Tappade den 24 juni 2025.
Skapa konto

Flaskor med jordgubb- och flädersaft samt flädersaft uppställda på ett bord. Etiketter beskriver ingredienser och tillverkningsdatum.
Skapa konto

Kolla färgen 😍

Flaskor med jordgubb och flädersaft på ett bord, etiketterade med innehållsförteckning och produktionsdatum.
Skapa konto

Tre flaskor jordgubb- och flädersaft med vita lock och etiketter som listar ingredienser som socker, jordgubbar, citron och fläderblom.
Skapa konto

Babe brukar göra marmelad på ”skruttet” efter safttillverkningen.. och i år tyckte jag han skulle testa med en ”twist” - dvs ta skruttet från min saft istället (jag hade ju jordgubbar oxå)

Sagt och gjort..

Årets
Jordgubb, fläder & citronmarmelad

Burk med jordgubb, fläder och citronmarmelad på ett bord, etikett med innehållsförteckning och tillverkningsdatum 27/6 2025.
Skapa konto

Burkar med jordgubb, fläder och citronmarmelad står på bordet, omgivna av flaskor med flädersaft.
Skapa konto

• Gilla
sinuslinus och 7 till
  • Laddar…
S
Nu börjar det gå att skörda kål på riktigt. Vilket bra kål-år! Skördad en fin blomkål.

Blomkålsplantor i en trädgård, redo för skörd. Gröna blad omger vit blomkål mot mörk jord.
Skapa konto
Blomkålshuvud omgivet av stora gröna blad i en odlingsträdgård.
Skapa konto
Närbild av en nyligen skördad blomkålshuvud som hålls i handen, omgiven av kålplantor i bakgrunden.
Skapa konto

Rensade och gödslade sparrisen igår. Det blev tre lövhinksr fulla med ogräs 😬

Sparrisodling i trädgård, omgiven av ogräs.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Nyplockade röda jordgubbar i en skål med texten "Dagens skörd" över bilden.
Skapa konto

Första året med nya jordgubbslandet! Det har segats sig.. men värmen senaste dagarna har äntligen fått dem att skifta färg 👍

En skål med mogna jordgubbar, redo att ätas. Jordgubbarna är nyplockade och glänsande röda.
Skapa konto

Ikväll blir det att smaska!

Hand som håller två mogna jordgubbar, redo att ätas. Bakgrunden visar ett trägolv och en färgstark matta.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
S
Catch of the day.

Kålhuvud och två blomkålshuvuden på en svart bänkskiva.
Skapa konto
Vit blomkål och grönkål ligger på gräsmattan.
Skapa konto

Färska kålhuvuden i trädgårdsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Fick inte allt jag ville ha (de försvann ur ”varukorgen” innan jag hann beställa/betala.. tyvärr.

Jag höll på att missa hela blomsterlandets rea förra veckan - MEN några grejer fick jag tag på.. och de är på väg nu.. (10-12 dagars lev tid dock)

Produktbilder av växter: Syrenbuddleja 'Black Knight', Svartaronia GLORIE, Stäppsallvia 'Caradonna Pink', och Päronträd 'Moskvskajaja'.
Skapa konto

😍👍

• Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Broccolin bara exploderar här nu, hinner knappt med 💪 men dillen går åt skogen som vanligt, till och med den jag satte l lådor fick någon slags ohyra 😞
Person håller upp färsk broccoli framför en bakgrund av stora gröna blad i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Är det någon som vet mer om denna åkomma? Förra året trodde en bekant att det var potatisbladmögel. Men när jag tittar på bilder tycker jag inte att det ser ut så. Det verkar vara relaterat till hur mycket sol plantorna får. Men inte bara. Vissa sorters tomater är känsligare än andra. De två fulaste plantorna har jag just bytt mot nya.
Tomatplantor i ett växthus med gulnande blad, eventuellt påverkade av sjukdom eller solljus. Plantorna är uppbundna med snören.
Skapa konto
Tomatplantor med blad som visar bruna fläckar, möjligtvis tecken på sjukdom eller solskada, i en odlingsmiljö.
Skapa konto

A Avemo skrev:
Är det någon som vet mer om denna åkomma? Förra året trodde en bekant att det var potatisbladmögel. Men när jag tittar på bilder tycker jag inte att det ser ut så. Det verkar vara relaterat till hur mycket sol plantorna får. Men inte bara. Vissa sorters tomater är känsligare än andra. De två fulaste plantorna har jag just bytt mot nya.
[bild][bild]
Hm… magnesiumbrist? 🤔

Snigla Snigla skrev:
Hm… magnesiumbrist? 🤔
Tack. Jag hittar den här beskrivningen. Det ser ju ganska likt ut. Har du också haft sådant?
https://for.se/fragor-och-svar/tomatbladen-blir-missfargade/

Jag inbillar mig att problemet varit större i växthuset än utanför. Dessutom värre för de plantor som står direkt i jorden än de som står i kruka. Det står att det kan bero på för sur jord. I tron att det var bladmögel tvättade jag växthuset i våras och sprayade ogräsättika på glaset. Jag undrar om jag då gjorde saken värre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.