437 293 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Jo de är väldigt ettriga när man vattnar landen sägs det.. de dras ju mot vattnet! Diskuterade lite med en plantskola just om träden/rötter.. när man vill odla nära.. och även om jag då vill odla i kragar på höjd, så växer de tydligen upp i dem också13th Marine skrev:
Trädrötter.
Har två tallar, en bok och en ask i närheten, men ingen har kronan över.
Det mest drabbade landet är närmast tallarna, men det känns som rötter från ett av lövträden.
Har börjat suga näring och vatten ur en del av landet, är rädd att det bara är en tidsfråga innan det tar över hela det landet![]()
För mig gick det att halvt "lösa" genom att lägga stora stenplattor i botten.. innan man lägger jord - men även där är det en tidsfråga bara innan de tar sig in genom minsta springan och dräifrån sprider sig.. (men man har några år på sig iaf)
Inte lätt o samsas med naturen alltid..
Jag har börjat. Det finns massor med olika sätt och jag var förr i världen bra på dahlior men de senaste åren har jag inte varit så bra. I fjol gick det iof bra så jag hoppas att jag kommit ur svackan.Snigla skrev:
Så här gör jag i alla fall. Lägg knölarna i vatten ett par timmar. Ta bort sådant som ser dött ut. Sätt knölen i jord i en tillräckligt stor kruka med rätt sida upp. (kolla på nätet och passa då också på att se hur ögonen ser ut) Det är från de små ögonen det kommer nya plantor/blomstänglar och om man har ögon på flera knölar kan man dela. Finns bra instruktioner på nätet om det men är det första året du övervintrar dem är de nog inte så stora att du måste dela den.
Jag vattnar inte förrän jag ser att det kommer skott. (Fukten i jorden räcker i början) Det kan ta rätt lång tid. När de börjar bli lite rejäla kan du plantera om dem i ny kruka med lite extra näring i och gärna ha växtlampa i väntan på att frostrisken är över.
Omskolning av broccoli och några palettblad.
Kommer knappast få plats med allt jag tänker så i landen så småningom men grannen nämnde att hon inte skulle odla i år så tänkte ev. snika in mig hos henne
Kommer knappast få plats med allt jag tänker så i landen så småningom men grannen nämnde att hon inte skulle odla i år så tänkte ev. snika in mig hos henne
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 012 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 012 inlägg
Stoppade ner två ekologiska sötpotatisar i jord för att få fram sticklingar.
Tredje gången gillt för sötpotatisskord hoppas jag. Förra året odlade jag i växthuset men det blev pytteskörd. Tror det var för kort säsong eftersom jag kom igång för sent.
Året innan odlade jag i ett odlingstält från Lidl (tältet höll två såsonger..). Några sötpotatisar var okej men det mesta rätt smått.
Sötpotatisen är sjukt tålamodsprövande att odla fram sticklingar. När inget har hänt på månad och man funderar på att slänga skiten så börjar det visa sig små livstecken.
Tre månader är nog vad som krävs för att få plantor att sätta ut i maj..
En bild på rotsellerin närmst och tomater och paprika i bakgrunden.
Rotsellerin är också långsam..
Tredje gången gillt för sötpotatisskord hoppas jag. Förra året odlade jag i växthuset men det blev pytteskörd. Tror det var för kort säsong eftersom jag kom igång för sent.
Året innan odlade jag i ett odlingstält från Lidl (tältet höll två såsonger..). Några sötpotatisar var okej men det mesta rätt smått.
Sötpotatisen är sjukt tålamodsprövande att odla fram sticklingar. När inget har hänt på månad och man funderar på att slänga skiten så börjar det visa sig små livstecken.
Tre månader är nog vad som krävs för att få plantor att sätta ut i maj..
Logga in
Skapa konto
En bild på rotsellerin närmst och tomater och paprika i bakgrunden.
Rotsellerin är också långsam..
Logga in
Skapa konto
Mutter, morr, blähe... och lite mer icke trevliga uttryck!
Sådär bra gick det för min övervintring av DAHLIA-knölarna..
Iof första gången jag provade och jag missade (minst) lite luftcirkulation... nu vet jag inte om enbart det var problemet. Men jag glömde iaf att göra hål i förvaringskartongen jag hade till alla knölar.. (trodde iof inte locket var helt tätt, men tanken var ju att jag skulle gjort iaf ett hål nånstans..)
Det drypte vatten om allt i lådan.. luddigt mögel och massa fukt!
Jag som hade så omsorgsfullt.. plockat upp, delat, klippt, borstat av, torkat och packat varje enskild sort i en pappåse med skylt.. och sedan hittat en bra frigolitlåda (sparade från vår köttlverans) med lock.. till förvaring..
Har stått i logen hela vintern..
Blidde en mögelodling.. *fnys*
Jaja, varken min första eller sista misslyckande hehe.. tur jag köpt dem som "årsblommor" alltid.. (känns inte lika hårt då.. som om det varit nån gammal dahlia-knöl man haft i många år).
Nåja.. nya friska tag!
Logga in
Skapa konto
Iof första gången jag provade och jag missade (minst) lite luftcirkulation... nu vet jag inte om enbart det var problemet. Men jag glömde iaf att göra hål i förvaringskartongen jag hade till alla knölar.. (trodde iof inte locket var helt tätt, men tanken var ju att jag skulle gjort iaf ett hål nånstans..)
Jag som hade så omsorgsfullt.. plockat upp, delat, klippt, borstat av, torkat och packat varje enskild sort i en pappåse med skylt.. och sedan hittat en bra frigolitlåda (sparade från vår köttlverans) med lock.. till förvaring..
Jaja, varken min första eller sista misslyckande hehe.. tur jag köpt dem som "årsblommor" alltid.. (känns inte lika hårt då.. som om det varit nån gammal dahlia-knöl man haft i många år).
Nåja.. nya friska tag!
Trist men så blir det ibland.Snigla skrev:
Mutter, morr, blähe... och lite mer icke trevliga uttryck!
[bild]
Nåja.. nya friska tag!
Jag har testat att övervintra i kutterspån i år. I öppna lådor. Det här funkat bra men än har inte knölarna behagat klämma fram ngt litet skott, trots att de var så fina när de kom fram för säsongen.
Jag odlar zinnior också från frö. Om det nu inte blir några dahlior.... "Det finns massor med zinnior som påminner om dahlior", har jag hotat knölarna med. Vi får se om det hjälper.
Ja det är ett alternativ som jag funderat på. Jag har ju haft en dålig period när det gäller dahlior. Förra året gick det bra, bortsett från att blomningen kom igång lite sent, så om det inte blir bra i år tror jag att jag struntar i det. Men frö kan ju vara ett alternativ då.Dalbotant skrev:
Eller zinnior...
Nu får jag nog också kolla till mina dahliaknölar, har dom i grannens matkällare ihop med pelargonerna. Har aldrig fattat det här med hur man delar dom och vad som är "ögon", tycker mest det är ett virrvarr med knölar, rötter och jord som fastnat.
Ska man kanske lägga dom i blöt innan man planterar för att få bort gammalt bös och för att se bättre
Ska man kanske lägga dom i blöt innan man planterar för att få bort gammalt bös och för att se bättre
Jag ska sätta lite blomster i helgen är tankenJiji skrev:
Trist men så blir det ibland.
Jag har testat att övervintra i kutterspån i år. I öppna lådor. Det här funkat bra men än har inte knölarna behagat klämma fram ngt litet skott, trots att de var så fina när de kom fram för säsongen.
Jag odlar zinnior också från frö. Om det nu inte blir några dahlior.... "Det finns massor med zinnior som påminner om dahlior", har jag hotat knölarna med. Vi får se om det hjälper.
Zinnior är jättttttevackra.. men sist jag provade blev de inga, de grodde inte ens (i vanliga fall tar jag livet av blommor jag sår.. innan de hinner komma ut.. men dessa zinnior grodde inte ens)
.. och ja.. de är lite lika dahlior.. (eller vice versa) hehe..
Logga in
Skapa konto
Har iaf "rensat" av mina hostor/funkior, som står ute i små krukor... har två lådor med sådana (6 av vardera sorten). Hoppas de kommer upp fint i år också..!
Köpte dem som rotbitar förra året (tillsammans med dahliorna.. på rea) och klarar sig bara en av vardera sorten (hostorna)... så är de betalda.. allihopa
Kommer nog göra samma sak i år.. köpa en hög rötter på rea.. låta dem växa till sig i krukor nått år och sedan plantera ut dem där de ska vara
Dock är det en sort jag vill ha.. som inte alltid hinner komma till rean (ny poppis).. men ska nog kolla om min plantshop har den här i trakten (de brukar kunna fixa fram saker åt mig annars, magiskt o bra).. så får jag väl kanske nöja mig med att köpa en av den tillsvidare..
Jag sår zinnior utan att lägga jord över fröna. Då gror de. Sedan kan du toppa dem så blir de finare och dessutom så rotar sig toppen om du sätter den i lite vatten så då får man två plantor från ett frö.Snigla skrev:
Jag ska sätta lite blomster i helgen är tanken(maken skulle köpa en säck jord med sig hem idag efter jobbet)
Zinnior är jättttttevackra.. men sist jag provade blev de inga, de grodde inte ens (i vanliga fall tar jag livet av blommor jag sår.. innan de hinner komma ut.. men dessa zinnior grodde inte ens)nu har jag lite nya fröer o testa..
.. och ja.. de är lite lika dahlior.. (eller vice versa) hehe..![]()
Jag har precis fått hem 'lipstick blond'Snigla skrev:
[bild]
Har iaf "rensat" av mina hostor/funkior, som står ute i små krukor... har två lådor med sådana (6 av vardera sorten). Hoppas de kommer upp fint i år också..!
Köpte dem som rotbitar förra året (tillsammans med dahliorna.. på rea) och klarar sig bara en av vardera sorten (hostorna)... så är de betalda.. allihopa.. men som sagt.. alla 12 var jättefina förra hösten!
Kommer nog göra samma sak i år.. köpa en hög rötter på rea.. låta dem växa till sig i krukor nått år och sedan plantera ut dem där de ska vara
Dock är det en sort jag vill ha.. som inte alltid hinner komma till rean (ny poppis).. men ska nog kolla om min plantshop har den här i trakten (de brukar kunna fixa fram saker åt mig annars, magiskt o bra).. så får jag väl kanske nöja mig med att köpa en av den tillsvidare..(ska ändå köpa ett par småträd där i år, som jag missade pga "skitslut på sommaren o höst" förra året)
Logga in
Skapa konto
Barrotad, från Farmer gracy. Jag kunde inte låta bli när jag såg den. Så knasig. Ska bli en del i en odling med känsla av att solen alltid skiner precis där.
Lill72 skrev:
Nu får jag nog också kolla till mina dahliaknölar, har dom i grannens matkällare ihop med pelargonerna. Har aldrig fattat det här med hur man delar dom och vad som är "ögon", tycker mest det är ett virrvarr med knölar, rötter och jord som fastnat.
Ska man kanske lägga dom i blöt innan man planterar för att få bort gammalt bös och för att se bättre![]()
Jag lägger knölarna i blöt ett par timmar. Det är verkligen väldigt olika hur folk gör. Ögonen sitter oftast högt upp och om det inte finns ett öga på en knöl kan den inte bli en ny planta.
Stulen bild som visar rätt bra. (Du tvättar väl av knölarna innan du vinterlagrar dem)
Logga in
Skapa konto