Var beställer ni chilifrön? Jag har haft eget utsäde/övervintrat/tagit stickligar från en sort jag gillar men i år har jag inte vare sig planta eller frön av den så jag vill köpa frön. Det företag jag brukar köpa i från (jalapeno.nu) hade inte just den sorten i år.

Jiji Jiji skrev:
Var beställer ni chilifrön? Jag har haft eget utsäde/övervintrat/tagit stickligar från en sort jag gillar men i år har jag inte vare sig planta eller frön av den så jag vill köpa frön. Det företag jag brukar köpa i från (jalapeno.nu) hade inte just den sorten i år.
Nu ska i se :D Här kan man hitta en del fröer:

- Jalapeno.nu
- Sneckenströms
- Chililovers
- Tummelsta chili
- Örtagårdens plantskola
- Fatalii seeds
- Pepperseeds.eu

Sedan har ju odla.nu... imepecta.. klostra.. wexthuset osv också några i sina sortiment :)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
@Jiji Vad söker du?

Fairlane
Det här med att övervintra plantor, chili, paprika, tomat etc för att komma igång snabbare till våren...
Kan man göra det svalt (kan nog krypa ner till 10 grader under vintern där jag tänker mig förvara dem) eller måste det vara rumstemperatur?

Fairlane Fairlane skrev:
Det här med att övervintra plantor, chili, paprika, tomat etc för att komma igång snabbare till våren...
Kan man göra det svalt (kan nog krypa ner till 10 grader under vintern där jag tänker mig förvara dem) eller måste det vara rumstemperatur?
För att övervintra är oftast normal rumpstemp för varmt.. de vill liksom ha vatten och börja växa (leta ljus). Så svalare är att föredra, man vill ju försöka hålla dem i lite dvala..

Har de varit ute en hel säsong, är de oftast tåliga.. så ven om det kryper ner till 5.. har mina överlevt.. fast jag brukar sikta in mig på 10 grader och mörkt.. och lite vatten. Det är svårt att säga hur mycket man ska vattna för på nått vis är det plantan som talar om det hehe.. beror väldigt mycket på hur ljust det är (och varmt) där den står.. i de flesta fallen får mina vatten bara ett par gånger innan våren... och är det torrt inne.. får pinnarna som e kvar lite dusch med en blomspruta (jag klipper ner mina till bara några pinnar och 3-4 blad.. för vi får alltid löss annars - och får man det när man knappt har nå blad.. är de lätt att såpatvätta de få bladen, eller ta bort dem helt)

Vil du däremot sklörda av dem på vintern.. så behöver de ha lite mer värme.. som rumstemp .. och vattning som vanligt.. och ett väldigt ljust fönster (och får de lite extra ljus i form av bra lampa, växer det ju på lite mer..).

Tomat har jag provat för skojs skull.. men tycker inte det är lönt eg.. för de är så otrolig snabbväxta.. så vill man komma igång tidigare.. sår man nån vecka tidigare.. så är det löst.

Skillnad om man vill ta egna sticklingar.. då får man försöka hålla liv i dem.. i värsta fall kan man hinna ta stickling av sticklingen.. för de rännt iväg på höjden eller liknande.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
@Jiji Vad söker du?
Mushroom yellow. Jag har hittat den på andra företag men jag blir osäker på om det är "riktiga" firmor eller inte...

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nu ska i se :D Här kan man hitta en del fröer:

- Jalapeno.nu
- Sneckenströms
- Chililovers
- Tummelsta chili
- Örtagårdens plantskola
- Fatalii seeds
- Pepperseeds.eu

Sedan har ju odla.nu... imepecta.. klostra.. wexthuset osv också några i sina sortiment :)
Där ser jag att några av de ställen jag hittade verkar pålitliga. Tack!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Mushroom yellow. Jag har hittat den på andra företag men jag blir osäker på om det är "riktiga" firmor eller inte...
Hojta till om du inte ser den, det är en rolig chili :D fick enorm skörd av den (inte odlat i år dock)

• Älska
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Där ser jag att några av de ställen jag hittade verkar pålitliga. Tack!
Jag har shoppat hos alla utom den sista sajten (hittat den i år/nyss - men såg "ok" ut.. så jag tog med den också).

Sedan shoppar jag ju en del hos "chilifolk" imellanåt (facebook/instagram, grupper) :) de allra flesta gångerna har man tur, men ibland får man nått helt annat innehåll.. (olycklig pollinering, eller helt enkelt fel påse).

Men det har gällt även hos de pålitliga företagen hehe.. visst man får nya frön.. men man förlorar ju den sorten ... för den säsongen .. så det är alltid lite förgrymmat.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Men det är tack vare instagram o chilifolket där.. som jag hittat så många rocotosorter :D

Instagrams chiliodlare och deras frösamlingar världen runt.. är mycket större (coolare) än svenska fröhandlare hehe.. det finns ju så oerhört mycket olika.. så det är givet att en handlare inte kan ha "allt".. de kör lite säkra kort och nån nykomling :)

Fairlane
Snigla Snigla skrev:
För att övervintra är oftast normal rumpstemp för varmt.. de vill liksom ha vatten och börja växa (leta ljus). Så svalare är att föredra, man vill ju försöka hålla dem i lite dvala..

Har de varit ute en hel säsong, är de oftast tåliga.. så ven om det kryper ner till 5.. har mina överlevt.. fast jag brukar sikta in mig på 10 grader och mörkt.. och lite vatten. Det är svårt att säga hur mycket man ska vattna för på nått vis är det plantan som talar om det hehe.. beror väldigt mycket på hur ljust det är (och varmt) där den står.. i de flesta fallen får mina vatten bara ett par gånger innan våren... och är det torrt inne.. får pinnarna som e kvar lite dusch med en blomspruta (jag klipper ner mina till bara några pinnar och 3-4 blad.. för vi får alltid löss annars - och får man det när man knappt har nå blad.. är de lätt att såpatvätta de få bladen, eller ta bort dem helt)

Vil du däremot sklörda av dem på vintern.. så behöver de ha lite mer värme.. som rumstemp .. och vattning som vanligt.. och ett väldigt ljust fönster (och får de lite extra ljus i form av bra lampa, växer det ju på lite mer..).

Tomat har jag provat för skojs skull.. men tycker inte det är lönt eg.. för de är så otrolig snabbväxta.. så vill man komma igång tidigare.. sår man nån vecka tidigare.. så är det löst.

Skillnad om man vill ta egna sticklingar.. då får man försöka hålla liv i dem.. i värsta fall kan man hinna ta stickling av sticklingen.. för de rännt iväg på höjden eller liknande.
Intressant. Min tanke var också mörkt och svalt, men så läste jag lite och då verkade man föredra varmare.
Jag har en liten matkällare som jag tänkte mig. Det blir väl inte bra med totalmörker, men det är ju lätt att sätta in lite enkel belysning på timer tänkte jag. Det blir nog ett försök.

Tomater var mest för att jag fick en riktigt fin planta som jag tänkte ta sticklingar från. Jag tror att den som blev bäst var toppklippt två gånger, så den sköt inte i höjden.

Snigla Snigla skrev:
Men det är tack vare instagram o chilifolket där.. som jag hittat så många rocotosorter :D

Instagrams chiliodlare och deras frösamlingar världen runt.. är mycket större (coolare) än svenska fröhandlare hehe.. det finns ju så oerhört mycket olika.. så det är givet att en handlare inte kan ha "allt".. de kör lite säkra kort och nån nykomling :)
Det är säkert en jättebra idé men jag har inte instagram så jag får hålla tillgodo med fröfirmorna men nu vet jag ju att de är seriösa. (deras webbsidor ser ofta ut som att de sålde något annat)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är säkert en jättebra idé men jag har inte instagram så jag får hålla tillgodo med fröfirmorna men nu vet jag ju att de är seriösa. (deras webbsidor ser ofta ut som att de sålde något annat)
Därför jag sa att du fick hojta till om du inte hittade.. så kunde jag efterlysa åt dig hos dem jag köpt av :) (räknar inte med att alla har varken fb eller instagram).

Men som sagt, sajterna/företagen jag länkade.. har funnits flera år och jag har inte haft några större problem (och har det varit nått, har det löst sig fort) - så lycka till (y):) finns mycke skoj..

• Älska
Jiji
  • Laddar…
Nu blev det tre sorter... för stället jag handlade i från hade en minimigräns på ordrar och de andra hade så himla dyr frakt... (Så det var ekonomiskt ändå... typ, kanske, eller nåt...) De sista sorten tänkte jag mest till svärmor som inte gillar stark chili. I somras gav jag henne en jättestark sort visade det sig... något gammalt bonusfrö som jag inte visste vad det var.
Tre olika chilisorter: Mushroom Yellow, Bulgarian Carrot och Habanero Tobago Seasoning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Får man skriva ut försäljares namn här? :thinking:
Tar chansen, har ingen annan kontakt med företaget än att jag har beställt från dom.
Tummelsta chili har ett enormt utbud
Köpte Cacho de Cabra där, används till den chilenska chilisåsen Aji Chileno.

Torkade Cacho de Cabra-chilifrukter hängande på en snodd mot en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har skördat lite nu som jag torkat.
Nu ska dom rökas och sen är de klara att användas :D

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.