437 596 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Stått tillräckligt svalt under nätterna?Snigla skrev:
Nja lite osäker.. vi hade det på några plantor för några år sedan.. då blev de väldigt stora och buskiga.. mörkt tätt bladverk.. i år har plantorna växt mer lagom (om man jämför).. men fortfarande inga blommor (inte ens några som trillar av!)
Vi har haft samma problem med chilisarna! Aldrig fått sådan liten skörd..
Är det fosfor de saknat?
Isf.. hur fasiken lyckades vi få brist på det..![]()
När jag försökte odla chili i uterummet växte de fint men fick inga blommor. För mig att jag då läste att de vill ha 10-15 grader på natten för att börja blomma. (Ta gradantalet med en nypa salt, men typ varmt på dagen och svalt på natten.)
Så då åkte de ut på altanen och började blomma bara några veckor efter.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Mina tomater och chilis har stått ute och gett bra utdelning. Jag tog med mig plantor till jobbet också. Tomatplantan som jag ställde på jobbet växte ordentligt, rejäl stam och säkert dubbelt så hög som de jag haft hemma. Den på jobbet fick inga blommor och således inga tomater. Jag tror att den fick för lite sol.
I övrigt fick de ungefär samma behandling. Vanlig planteringsjord och i början då och då lite extra näring. Jag gjorde egentligen väldigt lite efter starten, men hemma mycket tomater, på jobbet inga.
I övrigt fick de ungefär samma behandling. Vanlig planteringsjord och i början då och då lite extra näring. Jag gjorde egentligen väldigt lite efter starten, men hemma mycket tomater, på jobbet inga.
Chilisarna står i växthuset (eller chilihuset som vi kallar det, då vi bara har chili där..) .. tomaterna står ute i "lä" och sol .. och de brukar trivas där.. och ett par av de tidigaste tomatplantorna (som inte planterades om med de andra) har iaf gett nått kg tomater!Frustrator skrev:
Stått tillräckligt svalt under nätterna?
När jag försökte odla chili i uterummet växte de fint men fick inga blommor. För mig att jag då läste att de vill ha 10-15 grader på natten för att börja blomma. (Ta gradantalet med en nypa salt, men typ varmt på dagen och svalt på natten.)
Så då åkte de ut på altanen och började blomma bara några veckor efter.
Det är lurigt det där med felsökning på plantorna..
Man väntade nu hela tiden på att blomningen skulle komma igång.. medan hade de dött helt (som förra året - jordförgiftning/pyralider) då planterar man ju nya!
Ska tillägga att på chilifronten.. så har vi i år, för första gången, hälften rocotoplantor.. istället för de "vanliga".. och de ÄR sena.. det vet vi.. men de sattes iaf i nov typ.. för att hinna starta.. och de trivs i svalare klimat - så frågan är..
Är de bara sena.. så vi eg kommer få jätteskörd nästa år (det hände första gången vi sådde rocoto) ..om vi nu övervintrar dem (vi tänker göra det men bara en av vardera sorten).. eller kommer de komma nu.. för det är svalare ute?
Har en står vid uteplatsen med 50 blomknoppar på såg jag idag..
Men fick den samma näring på jobbet? (som hemma)Fairlane skrev:
Mina tomater och chilis har stått ute och gett bra utdelning. Jag tog med mig plantor till jobbet också. Tomatplantan som jag ställde på jobbet växte ordentligt, rejäl stam och säkert dubbelt så hög som de jag haft hemma. Den på jobbet fick inga blommor och således inga tomater. Jag tror att den fick för lite sol.
I övrigt fick de ungefär samma behandling. Vanlig planteringsjord och i början då och då lite extra näring. Jag gjorde egentligen väldigt lite efter starten, men hemma mycket tomater, på jobbet inga.
Tomatjorden jag för en gångs skull använt är de flesta (chili o tomatodlare) väldigt nöjda med.. så frågan är om den extra näringen jag tillsatt varit "fel"..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Ja, samma extra näring, ddvs lite i början innan jag tog den till jobbet. Sen har jag inte tillfört näring under sommaren alls, bara vatten. Fungerade hemma, inte på jobbet. Jag tror att det är bristen på direkt solljus som är skillnaden, annars vet jag inte vad det kan vara.Snigla skrev:
Igår gjorde vi krusbärsmarmelad med chili.. denna gång sparade jag "slatten" till mig själv och mitt ostkex hehe.. åt direkt när den stelnat!
Förra året hann jag inte med, burkarna var sålda innan jag hann äta/prova. Därför såg jag till att det blev en slatt kvar.. dvs inte en hel burk hehe.. tur det (jäklars så gott! Tog emot och bjuda maken på..)
Salt kex med ädelost och krusbärsmarmelad!



Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förra året hann jag inte med, burkarna var sålda innan jag hann äta/prova. Därför såg jag till att det blev en slatt kvar.. dvs inte en hel burk hehe.. tur det (jäklars så gott! Tog emot och bjuda maken på..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Salt kex med ädelost och krusbärsmarmelad!
Fan, vad hungrig jag blev!Snigla skrev:
Igår gjorde vi krusbärsmarmelad med chili.. denna gång sparade jag "slatten" till mig själv och mitt ostkex hehe.. åt direkt när den stelnat!
[bild]
Förra året hann jag inte med, burkarna var sålda innan jag hann äta/prova. Därför såg jag till att det blev en slatt kvar.. dvs inte en hel burk hehe.. tur det (jäklars så gott! Tog emot och bjuda maken på..)
[bild]
Salt kex med ädelost och krusbärsmarmelad!
![]()
Klassikern.. vår egna citrusmarmelad som vi gör och säljer varje år - är färdig nu
(vi gör olika produkter varje år, beroende på vad vi har i trädgården... i år tex blev det inga plommonsaker då vi inte hade någon plommonskörd.. MEN.. vi våra signumsaker för försäljningen är habamangosåsen och citrusmarmeladen.. de är återkommande varje år)
Vi gör ju inte så många burkar.. vi vill bara ge lokalborna tillfälle att prova chili (både snällare varianter o starkare). I år har vår chiliodling gått lite sämre.. så det blir nog inte så många reko-besök.. vi kommer inte koka ny sås/marmelad i år (brukar annars hinna bli 2-3 satser under hösten). Nu får de här 10-15 burkarna / flaskorna räcka .. även om vissa var sålda redan innan vi gjort dem haha.
Ska försöka göra lite julgodis igen dock.. så det gäller o spara några chilis..
(vi gör olika produkter varje år, beroende på vad vi har i trädgården... i år tex blev det inga plommonsaker då vi inte hade någon plommonskörd.. MEN.. vi våra signumsaker för försäljningen är habamangosåsen och citrusmarmeladen.. de är återkommande varje år)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi gör ju inte så många burkar.. vi vill bara ge lokalborna tillfälle att prova chili (både snällare varianter o starkare). I år har vår chiliodling gått lite sämre.. så det blir nog inte så många reko-besök.. vi kommer inte koka ny sås/marmelad i år (brukar annars hinna bli 2-3 satser under hösten). Nu får de här 10-15 burkarna / flaskorna räcka .. även om vissa var sålda redan innan vi gjort dem haha.
Ska försöka göra lite julgodis igen dock.. så det gäller o spara några chilis..
Väntade in rea .. nu köpte jag lite lökar!
Tulpaner inför nästa år..
TIPS: Odla.nu har 40% på sina tulpan/vårlökar just nu (det som finns kvar)
Några av dem jag köpte (bilder från odla.nu)
Tulpaner inför nästa år..
TIPS: Odla.nu har 40% på sina tulpan/vårlökar just nu (det som finns kvar)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några av dem jag köpte (bilder från odla.nu)
Som en del letar på Hemnet så brukar jag slökolla på Odla.nu och andra liknande; måste säga att Odla har stort sortiment, humana priser och snabb leverans - sen är det extra roligt att hitta något med "röda lappar"/nedsatt pris. Tulpanmixerna du fann är väldigt vackra, hoppas du inte drabbas av hungriga rådjur i vår.Snigla skrev:
Gillar odla, har beställt både pelargonsticklingar, fröer och lökar där.. genom åren
har alltid skött sig.
Sedan är det ju kul o gynna lokala handlaren ibland.. dvs odla.nu hehe
Nu har de dock flyttat lite längre bort (och växt som företag), till Kristianstad.. men när vi flyttade till Skåne var de nästan grannar
MEEEN.. jag handlar numer lite överallt (både på Lidl, Ica, blomaffären, plantskolan, online, i utlandet..)
Sedan är det ju kul o gynna lokala handlaren ibland.. dvs odla.nu hehe
Nu har de dock flyttat lite längre bort (och växt som företag), till Kristianstad.. men när vi flyttade till Skåne var de nästan grannar
MEEEN.. jag handlar numer lite överallt (både på Lidl, Ica, blomaffären, plantskolan, online, i utlandet..)
En till ny bekantskap.. CREAM FANTASY - krispigt kött, medelhet hetta och snygg när den mognar in i gräddvit färg!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

