Snigla Snigla skrev:
Nja lite osäker.. vi hade det på några plantor för några år sedan.. då blev de väldigt stora och buskiga.. mörkt tätt bladverk.. i år har plantorna växt mer lagom (om man jämför).. men fortfarande inga blommor (inte ens några som trillar av!)

Vi har haft samma problem med chilisarna! Aldrig fått sådan liten skörd..

Är det fosfor de saknat?
Isf.. hur fasiken lyckades vi få brist på det..:oops:
Stått tillräckligt svalt under nätterna?
När jag försökte odla chili i uterummet växte de fint men fick inga blommor. För mig att jag då läste att de vill ha 10-15 grader på natten för att börja blomma. (Ta gradantalet med en nypa salt, men typ varmt på dagen och svalt på natten.)
Så då åkte de ut på altanen och började blomma bara några veckor efter.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fairlane
Mina tomater och chilis har stått ute och gett bra utdelning. Jag tog med mig plantor till jobbet också. Tomatplantan som jag ställde på jobbet växte ordentligt, rejäl stam och säkert dubbelt så hög som de jag haft hemma. Den på jobbet fick inga blommor och således inga tomater. Jag tror att den fick för lite sol.
I övrigt fick de ungefär samma behandling. Vanlig planteringsjord och i början då och då lite extra näring. Jag gjorde egentligen väldigt lite efter starten, men hemma mycket tomater, på jobbet inga.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Stått tillräckligt svalt under nätterna?
När jag försökte odla chili i uterummet växte de fint men fick inga blommor. För mig att jag då läste att de vill ha 10-15 grader på natten för att börja blomma. (Ta gradantalet med en nypa salt, men typ varmt på dagen och svalt på natten.)
Så då åkte de ut på altanen och började blomma bara några veckor efter.
Chilisarna står i växthuset (eller chilihuset som vi kallar det, då vi bara har chili där..) .. tomaterna står ute i "lä" och sol .. och de brukar trivas där.. och ett par av de tidigaste tomatplantorna (som inte planterades om med de andra) har iaf gett nått kg tomater!

Det är lurigt det där med felsökning på plantorna.. :thinking: nästan lättare om de dör helt ju hehe (även om förgrymmat det med).

Man väntade nu hela tiden på att blomningen skulle komma igång.. medan hade de dött helt (som förra året - jordförgiftning/pyralider) då planterar man ju nya!

Ska tillägga att på chilifronten.. så har vi i år, för första gången, hälften rocotoplantor.. istället för de "vanliga".. och de ÄR sena.. det vet vi.. men de sattes iaf i nov typ.. för att hinna starta.. och de trivs i svalare klimat - så frågan är..

Är de bara sena.. så vi eg kommer få jätteskörd nästa år (det hände första gången vi sådde rocoto) ..om vi nu övervintrar dem (vi tänker göra det men bara en av vardera sorten).. eller kommer de komma nu.. för det är svalare ute?

Har en står vid uteplatsen med 50 blomknoppar på såg jag idag.. :oops:
 
Fairlane Fairlane skrev:
Mina tomater och chilis har stått ute och gett bra utdelning. Jag tog med mig plantor till jobbet också. Tomatplantan som jag ställde på jobbet växte ordentligt, rejäl stam och säkert dubbelt så hög som de jag haft hemma. Den på jobbet fick inga blommor och således inga tomater. Jag tror att den fick för lite sol.
I övrigt fick de ungefär samma behandling. Vanlig planteringsjord och i början då och då lite extra näring. Jag gjorde egentligen väldigt lite efter starten, men hemma mycket tomater, på jobbet inga.
Men fick den samma näring på jobbet? (som hemma)

Tomatjorden jag för en gångs skull använt är de flesta (chili o tomatodlare) väldigt nöjda med.. så frågan är om den extra näringen jag tillsatt varit "fel".. :thinking:
 
Fairlane
Snigla Snigla skrev:
Men fick den samma näring på jobbet? (som hemma)

Tomatjorden jag för en gångs skull använt är de flesta (chili o tomatodlare) väldigt nöjda med.. så frågan är om den extra näringen jag tillsatt varit "fel".. :thinking:
Ja, samma extra näring, ddvs lite i början innan jag tog den till jobbet. Sen har jag inte tillfört näring under sommaren alls, bara vatten. Fungerade hemma, inte på jobbet. Jag tror att det är bristen på direkt solljus som är skillnaden, annars vet jag inte vad det kan vara.
 
Fadai
Nu är allt skördat i växthuset. Tog in de gröna druvorna, som bara blev två klasar. Två klasar av gröna druvor på ett genomskinligt bladformad fat på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten och en ännu mindre. Men de är goda.
 
  • Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Storsockret
Bortsett från jord, kruka, vatten och tid har jag nu åtminstone fått tillbaka investeringen dubbelt och lite mer på gång :crysmile:

Chilipepparplanta med mogna gröna frukter i kruka på ett fönsterbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Bortsett från jord, kruka, vatten och tid har jag nu åtminstone fått tillbaka investeringen dubbelt och lite mer på gång :crysmile:

[bild]
Det tar sig! Om du övervintrar den.. så kommer du troligen tom gå plus nästa år när skörden kommer!
 
Igår gjorde vi krusbärsmarmelad med chili.. denna gång sparade jag "slatten" till mig själv och mitt ostkex hehe.. åt direkt när den stelnat!

Hand håller en liten burk krusbärsmarmelad med chili, redo att avnjutas med ostkex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förra året hann jag inte med, burkarna var sålda innan jag hann äta/prova. Därför såg jag till att det blev en slatt kvar.. dvs inte en hel burk hehe.. tur det (jäklars så gott! Tog emot och bjuda maken på..)

Ostkex med ädelost och krusbärsmarmelad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Salt kex med ädelost och krusbärsmarmelad!

(y):cool::love:
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Fadai
Snigla Snigla skrev:
Igår gjorde vi krusbärsmarmelad med chili.. denna gång sparade jag "slatten" till mig själv och mitt ostkex hehe.. åt direkt när den stelnat!

[bild]

Förra året hann jag inte med, burkarna var sålda innan jag hann äta/prova. Därför såg jag till att det blev en slatt kvar.. dvs inte en hel burk hehe.. tur det (jäklars så gott! Tog emot och bjuda maken på..)

[bild]
Salt kex med ädelost och krusbärsmarmelad!

(y):cool::love:
Fan, vad hungrig jag blev! :p
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Klassikern.. vår egna citrusmarmelad som vi gör och säljer varje år - är färdig nu :)

(vi gör olika produkter varje år, beroende på vad vi har i trädgården... i år tex blev det inga plommonsaker då vi inte hade någon plommonskörd.. MEN.. vi våra signumsaker för försäljningen är habamangosåsen och citrusmarmeladen.. de är återkommande varje år)

Hemgjord citrusmarmelad i burk med etikett som lister ingredienser och tillverkningsdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi gör ju inte så många burkar.. vi vill bara ge lokalborna tillfälle att prova chili (både snällare varianter o starkare). I år har vår chiliodling gått lite sämre.. så det blir nog inte så många reko-besök.. vi kommer inte koka ny sås/marmelad i år (brukar annars hinna bli 2-3 satser under hösten). Nu får de här 10-15 burkarna / flaskorna räcka .. även om vissa var sålda redan innan vi gjort dem haha.

Ska försöka göra lite julgodis igen dock.. så det gäller o spara några chilis..
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Väntade in rea .. nu köpte jag lite lökar!
Tulpaner inför nästa år..

TIPS: Odla.nu har 40% på sina tulpan/vårlökar just nu (det som finns kvar)

Olika nyanser av lila och vita tulpaner, inklusive några fransiga sorter, benämnda som Tulpanmix Lila 35st.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grupp av tulpaner 'Angelique Mix' i nyanser av ljusrosa och orange mot en grön lövverksbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rosa triumftulpaner 'Pretty Princess' i blom mot grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några av dem jag köpte (bilder från odla.nu)
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
Väntade in rea .. nu köpte jag lite lökar!
Tulpaner inför nästa år..
Som en del letar på Hemnet så brukar jag slökolla på Odla.nu och andra liknande; måste säga att Odla har stort sortiment, humana priser och snabb leverans - sen är det extra roligt att hitta något med "röda lappar"/nedsatt pris. Tulpanmixerna du fann är väldigt vackra, hoppas du inte drabbas av hungriga rådjur i vår.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Gillar odla, har beställt både pelargonsticklingar, fröer och lökar där.. genom åren (y) har alltid skött sig.

Sedan är det ju kul o gynna lokala handlaren ibland.. dvs odla.nu hehe ;)

Nu har de dock flyttat lite längre bort (och växt som företag), till Kristianstad.. men när vi flyttade till Skåne var de nästan grannar :p

MEEEN.. jag handlar numer lite överallt (både på Lidl, Ica, blomaffären, plantskolan, online, i utlandet..) :geek:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
En till ny bekantskap.. CREAM FANTASY - krispigt kött, medelhet hetta och snygg när den mognar in i gräddvit färg!

Gräddvit chili "Cream Fantasy" i en hand, ej fullt mogen med grön stjälk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två Cream Fantasy-chilifrukter med gräddvit färg på mörkt träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två gräddvita CREAM FANTASY-chilifrukter mot en mörk träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GladanS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.