Snigla Snigla skrev:
Hemligt vet jag inte, men det är lite "smaka av" som gäller.. för mängderna alltså. Sedan beror det ju lite på hur stark du vill ha (vilken chili du använder osv).

Vår sås (just denna) har äppelcidervinäger, egenpressad äppelmust, honung, mango, salt och chili.

Vad vill du göra för typ av sås? inläggningar? gillar du starkt?
Ska de vara tomatbaserade eller mer frukt..? fermenterade?

Här kan du finna några trevliga recept på hetsåser att prova också.. (bara i förbifarten hehe - vet som sagt inte vad du vill ha/prova),

[länk]

(engelska)
Tack!
Mitt problem är att jag inte tål någon hetta alls så svårt att smaka av vettigt.

Frustrator Frustrator skrev:
Tack!
Mitt problem är att jag inte tål någon hetta alls så svårt att smaka av vettigt.
Då måste jag ju fråga, har du odlat sådan chili då? :) (Utan/obefintlig hetta)

För jag antar att du är lite ute efter själva chilismaken..

(jag odlar milda till mig själv, men klarar/gillar lite småhetta igrytor osv.. )

Vad har du för sorter? :cool:

Snigla Snigla skrev:
Då måste jag ju fråga, har du odlat sådan chili då? :) (Utan/obefintlig hetta)
Odlar en del sweet banana japp.
Sen resten saker som är.för starka för.mig.men gör resten av mänskligheten glad :)
I år tog sig tom c. Reapern..

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Säkert ett jättetråkigt förslag, eftersom ni andra är så otroligt pyssliga och duktiga med era skördar, men jag fryser chilin precis som den är och tar fram lagom många till matlagning eftersom. Det är lätt att hacka de frysta chilisarna direkt när vi ska ha dem.

Ett ödmjukt alternativ som genast ställer sig i skamvrån bland alla vackra röror, inläggningar och såser. :oops: (jag är inte den husliga typen längre, det gick över för sisådär 25-30 år sedan...)

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Odlar en del sweet banana japp.
Sen resten saker som är.för starka för.mig.men gör resten av mänskligheten glad :)
I år tog sig tom c. Reapern..
Hehe.. jo men man kan alltid portionera de starka i mat osv så hettan inte blir för stark :)

Men det kan vara svårt att göra hetsåser som består av hälften chilisar enbart (om du mest har starka). Skulle du ha bara CR i en flaska.. kan du ju tänka dig hur stark den är!

Skulle vara utmärkt att sälja som pepparspray (bättre) :)

Men typ chilisåser i stil med typ ketchup/chilisås.. kan du ju styra lite själv styrkan på.. om ni odlat tomater så kan ni ju göra en sådan.

Marmelader till ostbordet (och frukostbordet) går nog ypperligt också.. om du gillar ost/ostkex :) där baserar man mest på frukt o socker.. och "pyntar" den lite med chili (sånt säljer vi en del av). Där kan du ju styra smaken lite själv.. på gott och ont.. så går det knappt åt nån chili hehe..(men kan vara bra om man äger/har frukten man gör marmeladen av också.. så man slipper köpa på sig massa extra)

Min favorit är ÄPPELGELE med chili ..nom nom nom.. har väntat ett år (vi misslyckades förra året och ..gjorde om den till en äppelsirap istället... funkade bra det med!).. har eg aldrig ätit geler av nått slag.. till nått.. men sist jag/vi gjorde äppelgele med chili i.. åt jag det till allt tror jag haha (passar bra till grillat, stekar, köttfärsrätter... ja det funkar som marmelad på mackan med hehe)

Jiji Jiji skrev:
Säkert ett jättetråkigt förslag, eftersom ni andra är så otroligt pyssliga och duktiga med era skördar, men jag fryser chilin precis som den är och tar fram lagom många till matlagning eftersom. Det är lätt att hacka de frysta chilisarna direkt när vi ska ha dem.

Ett ödmjukt alternativ som genast ställer sig i skamvrån bland alla vackra röror, inläggningar och såser. :oops: (jag är inte den husliga typen längre, det gick över för sisådär 25-30 år sedan...)
Är väl inte tråkigt, är jätteanvändbart ju! Vilket är hela poängen med odlingarna..

Alla varken vill, har tid eller PLATS.. för alla burkar man kan få när man gör saker för förvaring..

Dock finns ett motsvarande problem, som vi måste försöka "komma över".. vi måste göra mer burkar som kan förvaras i rumstemperatur.. :oops: vi har två proppfulla frysboxar.. och man kan inte med gott samvete köpa ytterligare en! (har frys inne med..)

Det tar plats.. så chilin för oss.. är begränsad till 1-3 påsar i frysen.. resten måste hålla sig utanför.

Det blir snabbt fullt alltså.. fast jag tycker att vi inte får så mycket skörd som jag hoppas på! Men vissa delar av året så är det ju inte de som tar plats iaf..

Köper kött av grannen.. och 35-40 kg tar plats när det kommer.. sedan fryser vi sylt / saft / must också .. vi gillar inte att ha i massa socker i bären (så mycket som krävs för konserveringen så att säga..). Så ibland är det lättare att ha bra burkar och frysa alla bär.. (och ta fram och göra det man känner för, när man känner för det).

Men som sagt.. det är burkar/påsar med jordgubbar, blåbär, rösa krusbär, gröna krusbär, rabarber, hallon.. äpplen (blir några påsar med pajfyllning).. päron och plommon fick vi inget att spara av i år, annars en del av de med!

Sedan tillkommer övriga odlingar.. förvällda grönsaker.. kan också vara färdiga röror/tomatsåser.. osv

Här har vi inte plats för nå fikabröd.. haha :)

Hade behövt en jordkällare.. men har inte det och vi har ingen naturlig plats för en heller.. men blir nog ett "skafferi" i logen.. på nordsidan.. utan fönster.. med en frostvakt ( avfuktare. För burkar och ska testa potatis/rotsaker.. :)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
S
Tomater överallt inne och jag har inte plockat in de gröna än. :rofl:

Plockade lite igår.
En korg full av mogna och omogna tomater framför en buske med gröna tomatklasar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Är väl inte tråkigt, är jätteanvändbart ju! Vilket är hela poängen med odlingarna..

Alla varken vill, har tid eller PLATS.. för alla burkar man kan få när man gör saker för förvaring..

Dock finns ett motsvarande problem, som vi måste försöka "komma över".. vi måste göra mer burkar som kan förvaras i rumstemperatur.. :oops: vi har två proppfulla frysboxar.. och man kan inte med gott samvete köpa ytterligare en! (har frys inne med..)

Det tar plats.. så chilin för oss.. är begränsad till 1-3 påsar i frysen.. resten måste hålla sig utanför.

Det blir snabbt fullt alltså.. fast jag tycker att vi inte får så mycket skörd som jag hoppas på! Men vissa delar av året så är det ju inte de som tar plats iaf..

Köper kött av grannen.. och 35-40 kg tar plats när det kommer.. sedan fryser vi sylt / saft / must också .. vi gillar inte att ha i massa socker i bären (så mycket som krävs för konserveringen så att säga..). Så ibland är det lättare att ha bra burkar och frysa alla bär.. (och ta fram och göra det man känner för, när man känner för det).

Men som sagt.. det är burkar/påsar med jordgubbar, blåbär, rösa krusbär, gröna krusbär, rabarber, hallon.. äpplen (blir några påsar med pajfyllning).. päron och plommon fick vi inget att spara av i år, annars en del av de med!

Sedan tillkommer övriga odlingar.. förvällda grönsaker.. kan också vara färdiga röror/tomatsåser.. osv

Här har vi inte plats för nå fikabröd.. haha :)

Hade behövt en jordkällare.. men har inte det och vi har ingen naturlig plats för en heller.. men blir nog ett "skafferi" i logen.. på nordsidan.. utan fönster.. med en frostvakt ( avfuktare. För burkar och ska testa potatis/rotsaker.. :)
Du måste inte ha en massa socker för att konservera. Tanken är ju att konserven är tät.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du måste inte ha en massa socker för att konservera. Tanken är ju att konserven är tät.
Har precis börjat kolla in tryckkonservering (y)

Pressat lite äpplen.. hällt på flaskor o fryst in :D(y)

Två flaskor med nygjord äppeljuice som ger en känsla av sommar, placerade på ett köksbord.
Skapa konto

En flaska hemgjord äppelmust märkt med "OKT 2022".
Skapa konto

Flaskor med nypressad, fryst äppeljuice på ett bord, beskrivna som "sommar på flaska".
Skapa konto

Nu har vi ”sommar på flaska” i vinter.,

Imorgon blir det gelé och mos..

• Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Jag har också ägnat mig åt hemkonservering. Jag fick totalt 45 liter äppelmust. Efter ungefär hälften började det bli de udda flaskorna. På slutet fick det bli ett par liter som bara hamnade i tillbringare i kylen. Jag hade slut på flaskor.
En sous vide-cirkulator fäst på en stor kastrull med äppelmust på en spishäll.
Skapa konto

Flaskor med hemkonserverad äppelmust i olika storlekar och former på ett köksbänk.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
I våras försökte jag sätta lite solrosfrön men inget tog sig trots flera försök.

Nu tittade fixade jag lite ute i trädgården idag på den sidan av huset och se därmhar slagit ut en solros. Förra helgen var det bara en knopp.

Det är inget höghus direkt, kanske 25 cm hög :cool:
Solig solros i knopp, ungefär 25 cm hög, växer i en trädgård med jordig mark och en spade i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Skördade de sista tomaterna ute och klippte sedan ner plantorna.. (för att kassera) okej jag har en planta kvar ute… full med små gröna tomater.. men vet inte om det blir nått av den i slutänden! (Får stå kvar ett tag till dock..)

Skål med skördade tomater i olika mognadsgrader från gröna till röda.
Skapa konto

Tomatåret har varit ganska kasst, plantorna växte bra… men något saknades uppenbarligen vid blomsättningen. Inga blommor = ingen frukt :poop:

Hade emmaljunga tomatjord, extra gödning i form av ko/höns/fladdermusbajs plus sedan lakvatten som bevattningsnäring..

Snigla Snigla skrev:
Skördade de sista tomaterna ute och klippte sedan ner plantorna.. (för att kassera) okej jag har en planta kvar ute… full med små gröna tomater.. men vet inte om det blir nått av den i slutänden! (Får stå kvar ett tag till dock..)

[bild]

Tomatåret har varit ganska kasst, plantorna växte bra… men något saknades uppenbarligen vid blomsättningen. Inga blommor = ingen frukt :poop:

Hade emmaljunga tomatjord, extra gödning i form av ko/höns/fladdermusbajs plus sedan lakvatten som bevattningsnäring..
För mycket kväve så det mest blev grönt?

För mycket kväve så det mest blev grönt?
Nja lite osäker.. vi hade det på några plantor för några år sedan.. då blev de väldigt stora och buskiga.. mörkt tätt bladverk.. i år har plantorna växt mer lagom (om man jämför).. men fortfarande inga blommor (inte ens några som trillar av!)

Vi har haft samma problem med chilisarna! Aldrig fått sådan liten skörd..

Är det fosfor de saknat?
Isf.. hur fasiken lyckades vi få brist på det..:oops:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.