OBS - OBS

Kan (efter nyheterna) varna er som har känsliga plantor ute på friland..
.. att det vankas lokalt FROST på väldigt många håll inatt i Sverige :oops:
 
  • Wow
  • Ledsen
GladanS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Snigla Snigla skrev:
OBS - OBS

Kan (efter nyheterna) varna er som har känsliga plantor ute på friland..
.. att det vankas lokalt FROST på väldigt många håll inatt i Sverige :oops:
Ja nu får ser undan. I söndags åt i frukost ute, t-shirt räckte bra. Inatt var det nere på 2 grader och just nu ligger det på 5 grader här hos mig i södra Stockholm...
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Frosten ”snuddade” oss inatt. Men inga synliga skador dock. Har ändå nästan skördat klart frilandstomaterna nu.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
P
Jag ställer de känsligaste växterna längs fasadens sydöstra sida. Det brukar räcka de här första kyliga mornarna i september. Sen blir det ju alltid några mildare nätter igen innan oktober, här i östra Södermanland. De som ska övervintras har jag märkt får mindre ohyra och bättre blomning när de får kylas ner lite innan vinterförvaringen.

Men pumpan och zucchinin på friland var lite frostsvedd i morse.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Skördat några Rocoto Arequipa Giant (chili).
Riktigt häftiga.. äppelstora.. eller ja.. de ser ut som paprikor (y):) tror de ska vara medelheta.. men vi har inte provsmakat än :cool:

Första gången vi odlar denna sort!

Fyra stora röda Rocoto Arequipa Giant chilifrukter på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand håller ett äppelstort Rocoto Arequipa Giant-chili som liknar en röd paprika.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två stora röda Rocoto Arequipa Giant-chilifrukter på ett mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 6 till
  • Laddar…
Har nu gjort årets första hetsås :D(y) tror hälften redan är förbokade.. :oops: iof kul att de gillade den tidigare år.. men i år har vi lite dåligt med passande chili (dåligt med chili överlag tyvärr).. så det är inte säkert vi kan göra så mycket mer av just den! (kommer kunna göra lite annat dock).

Ska skriva ut lite etiketter o sätta "reklamlappar" på dem nu :cool:

Flaskor med hemgjord het sås står uppradade på en träbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har nu gjort årets första hetsås :D(y) tror hälften redan är förbokade.. :oops: iof kul att de gillade den tidigare år.. men i år har vi lite dåligt med passande chili (dåligt med chili överlag tyvärr).. så det är inte säkert vi kan göra så mycket mer av just den! (kommer kunna göra lite annat dock).

Ska skriva ut lite etiketter o sätta "reklamlappar" på dem nu :cool:

[bild]
Är receptet hemligt?
Alla mina chilis håller på att mogna just nu..
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Är receptet hemligt?
Alla mina chilis håller på att mogna just nu..
Hemligt vet jag inte, men det är lite "smaka av" som gäller.. för mängderna alltså. Sedan beror det ju lite på hur stark du vill ha (vilken chili du använder osv).

Vår sås (just denna) har äppelcidervinäger, egenpressad äppelmust, honung, mango, salt och chili.

Vad vill du göra för typ av sås? inläggningar? gillar du starkt?
Ska de vara tomatbaserade eller mer frukt..? fermenterade?

Här kan du finna några trevliga recept på hetsåser att prova också.. (bara i förbifarten hehe - vet som sagt inte vad du vill ha/prova),

https://www.chilipeppermadness.com/chili-pepper-recipes/hot-sauces/

(engelska)
 
J
Tomaterna började spricka, så tog in allihopa idag. Nu har jag väldigt mycket gröna tomater, tycker det brukar gå sådär att eftermogna dem inomhus. Vad gör ni med alla gröna tomater? Marmelad? Picklar?
Fyra lådor med gröna tomater och en skål med mognande tomater på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jonobe skrev:
Vad gör ni med alla gröna tomater? Marmelad? Picklar?
Jag provade att göra någon slags chutney på gröna tomater en gång. Socker och ättika och sedan koka förfärligt länge. Jag var inte speciellt nöjd med resultatet. Jag låter dem ligga mörkt och om möjligt lite svalt. Då och då får man titta till dem och ta bort de som börjar bli dåliga. Sedan har man tomater eftersom de mognar. De sista brukar inte bli så roliga. Men de fungerar till grytor.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
J Jonobe skrev:
Tomaterna började spricka, så tog in allihopa idag. Nu har jag väldigt mycket gröna tomater, tycker det brukar gå sådär att eftermogna dem inomhus. Vad gör ni med alla gröna tomater? Marmelad? Picklar?
[bild]
Matar dem till komposten.

Att eftermogna tomater som inte har börjat ändra färg på plantan tycker jag aldrig blir bra. Dessutom brukar jag vara så less på tomater i slutet av säsongen så att mata komposten känns som en befrielse i arbetsbörda.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Tomaterna började spricka, så tog in allihopa idag. Nu har jag väldigt mycket gröna tomater, tycker det brukar gå sådär att eftermogna dem inomhus. Vad gör ni med alla gröna tomater? Marmelad? Picklar?
[bild]
TiPS Gröna tomater:
Syltade
: https://www.ica.se/recept/syltade-grona-tomater-722612/?referrer=https://www.google.com/#pfset=1

Marmelad: https://receptfavoriter.se/recept/gron-tomatmarmelad

Stekta gröna tomater: https://www.tasteline.com/recept/stekta-grona-tomater/

Går såklart att eftermogna en del inne också :)
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
FATALII
Också en ny bekantskap i chiliodlandet.. smakrik och het sägs det ;) dvs för stark för mig o prova hehe

Sägs krypa uppåt en 250000-325000 scoville

Närbild på en samling gula Fatalii-chilifrukter, kända för sin höga hetta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En gul Fatalii chili med grön stjälk på en marmorerad yta, en het sort på 250,000 Scoville-enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orange Fatalii chili på tallrik, känd för sin höga hetta och smakrikedom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fem gula fatalii chilifrukter på ett mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.