437 546 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Ja nu får ser undan. I söndags åt i frukost ute, t-shirt räckte bra. Inatt var det nere på 2 grader och just nu ligger det på 5 grader här hos mig i södra Stockholm...Snigla skrev:
Jag ställer de känsligaste växterna längs fasadens sydöstra sida. Det brukar räcka de här första kyliga mornarna i september. Sen blir det ju alltid några mildare nätter igen innan oktober, här i östra Södermanland. De som ska övervintras har jag märkt får mindre ohyra och bättre blomning när de får kylas ner lite innan vinterförvaringen.
Men pumpan och zucchinin på friland var lite frostsvedd i morse.
Men pumpan och zucchinin på friland var lite frostsvedd i morse.
Skördat några Rocoto Arequipa Giant (chili).
Riktigt häftiga.. äppelstora.. eller ja.. de ser ut som paprikor
tror de ska vara medelheta.. men vi har inte provsmakat än 
Första gången vi odlar denna sort!
Riktigt häftiga.. äppelstora.. eller ja.. de ser ut som paprikor
Första gången vi odlar denna sort!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu gjort årets första hetsås 
tror hälften redan är förbokade..
iof kul att de gillade den tidigare år.. men i år har vi lite dåligt med passande chili (dåligt med chili överlag tyvärr).. så det är inte säkert vi kan göra så mycket mer av just den! (kommer kunna göra lite annat dock).
Ska skriva ut lite etiketter o sätta "reklamlappar" på dem nu
Ska skriva ut lite etiketter o sätta "reklamlappar" på dem nu
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Är receptet hemligt?Snigla skrev:
Har nu gjort årets första hetsåstror hälften redan är förbokade..
iof kul att de gillade den tidigare år.. men i år har vi lite dåligt med passande chili (dåligt med chili överlag tyvärr).. så det är inte säkert vi kan göra så mycket mer av just den! (kommer kunna göra lite annat dock).
Ska skriva ut lite etiketter o sätta "reklamlappar" på dem nu
[bild]
Alla mina chilis håller på att mogna just nu..
Hemligt vet jag inte, men det är lite "smaka av" som gäller.. för mängderna alltså. Sedan beror det ju lite på hur stark du vill ha (vilken chili du använder osv).Frustrator skrev:
Vår sås (just denna) har äppelcidervinäger, egenpressad äppelmust, honung, mango, salt och chili.
Vad vill du göra för typ av sås? inläggningar? gillar du starkt?
Ska de vara tomatbaserade eller mer frukt..? fermenterade?
Här kan du finna några trevliga recept på hetsåser att prova också.. (bara i förbifarten hehe - vet som sagt inte vad du vill ha/prova),
https://www.chilipeppermadness.com/chili-pepper-recipes/hot-sauces/
(engelska)
Några till länkar (chili/chilisås):
Hetsås: https://www.shaggkvist.se/recept/
Marmelad; https://bbqlovers.se/chilimarmelad-pa-tva-satt/
Inläggning (i detta fall jalapeno, men du tar den sort du vill): https://bbqlovers.se/inlagd-jalapeno/
Hetsås: https://www.shaggkvist.se/recept/
Marmelad; https://bbqlovers.se/chilimarmelad-pa-tva-satt/
Inläggning (i detta fall jalapeno, men du tar den sort du vill): https://bbqlovers.se/inlagd-jalapeno/
Jag provade att göra någon slags chutney på gröna tomater en gång. Socker och ättika och sedan koka förfärligt länge. Jag var inte speciellt nöjd med resultatet. Jag låter dem ligga mörkt och om möjligt lite svalt. Då och då får man titta till dem och ta bort de som börjar bli dåliga. Sedan har man tomater eftersom de mognar. De sista brukar inte bli så roliga. Men de fungerar till grytor.J Jonobe skrev:
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Matar dem till komposten.J Jonobe skrev:
Att eftermogna tomater som inte har börjat ändra färg på plantan tycker jag aldrig blir bra. Dessutom brukar jag vara så less på tomater i slutet av säsongen så att mata komposten känns som en befrielse i arbetsbörda.
Redigerat:
Jag saltade in 2kg för att göra grön ketchup
Ska bli kul att se resultatet
https://www.sarabackmo.se/recipes/ketchup-av-grona-tomater/
Ska bli kul att se resultatet
https://www.sarabackmo.se/recipes/ketchup-av-grona-tomater/
TiPS Gröna tomater:J Jonobe skrev:
Syltade: https://www.ica.se/recept/syltade-grona-tomater-722612/?referrer=https://www.google.com/#pfset=1
Marmelad: https://receptfavoriter.se/recept/gron-tomatmarmelad
Stekta gröna tomater: https://www.tasteline.com/recept/stekta-grona-tomater/
Går såklart att eftermogna en del inne också
FATALII
Också en ny bekantskap i chiliodlandet.. smakrik och het sägs det
dvs för stark för mig o prova hehe
Sägs krypa uppåt en 250000-325000 scoville
Också en ny bekantskap i chiliodlandet.. smakrik och het sägs det
Sägs krypa uppåt en 250000-325000 scoville
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
