Fadai
Storsockret Storsockret skrev:
Min lilla grönsak har blivit större, men nu kommer höst och mörker. Behöver jag hjälpa till med ljus under X timmar för att den ska köra vidare eller klarar den sig ändå när det blir ljust sent och mörkt tidigt?

[bild]
Du behöver nog hjälpa den, precis som när man drar upp plantor på tidig vår.
 
Fadai
Blir nog en sista, mindre skörd av rabarber. Rabarberplantor med stora gröna blad i en trädgård, redo för en mindre skörd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Gurkorna har troget levererat, men ibland gömmer de sig tills de är stooora. Som denna: En stor gul gurka ligger på ett blått trädgårdsbord med hål, i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
arneri68 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Rätt sent på sommaren fick jag chans att köpa två stora pallkragar för 75 kr tillsammans. Klart jag slog till. Sen hade jag visst bara en 40 liters säck jord hemma och planeringstiden för zucchini hade passerat med råge, men jag hällde ut jorden i pallkragarna och slängde ner några från. Har inte skördat än, men det kan jag göra.

En zucchini på cirka 8-10 cm i diameter i en pallkrage omgiven av jord och plantans gröna blad och blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
en uppskattning. En uppskattninf av storleken på denna är kanske 8-10 cm i diameter
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Jag har googlat som bara den men hittar inget bra svar. Men det man inte ska göra är plocka och ha i kylen. Då är det bättre att frysa. Vi käkar nog majs så mycket vi orkar nu två veckor. Fördelen med bara en pallkrage, det blir ju inte alltför mycket.
Nu har jag iaf plockat av de sista kolvarna. De vi inte åt direkt har jag kokat och fryst in.
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Har skördat lite VILMA i mitt tomattrassel.. (buskarna har växt/trasslat ihop sig lite..:oops:)

Skörd av röda och gröna VILMA-tomater på klase i en plastbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en mogen tomat av sorten VILMA som hålls i en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men fina och goda (y)
 
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
En hög med nyss skördade gula vaxbönor på ett mörkt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färsk skörd av gula vaxbönor spridda på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skördat lite vaxbönor! Kul att vi fick några i år (y):love:

Förra året försvann plantorna bara.. vi vet inte riktigt vad som hände..
 
  • Gilla
Jiji och 5 till
  • Laddar…
En hel fin skål med physalis blev morgonens skörd. Får bli efterrätten till lunchen.
Skål med guldfärgade physalisfrukter, redo att ätas som efterrätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
I helgen som gick satte jag lite löar, pärlhyacint, narcisser och lite nya tulpaner ihop.
Hoppas rådjuren låter bli tulpanerna nu när de fått kompisar. Det fungerade i en av mina rabatter förra året.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Nu kokar vinterns tomatsås. En gryta med kokande tomatsås och örter på ett spis, med en slev i såsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 5 till
  • Laddar…
Vad kör du för recept? Har fryst in en del men bara själva tomatgojset, tänkte att jag kan krydda upp vid tillagningen sen beroende på vad jag vill göra men hade varit kul att göra några färdiga också.
 
Fadai
Dalbotant Dalbotant skrev:
Vad kör du för recept? Har fryst in en del men bara själva tomatgojset, tänkte att jag kan krydda upp vid tillagningen sen beroende på vad jag vill göra men hade varit kul att göra några färdiga också.
Inte så mkt. Lök o vitlök, örtsalt, gräslök o libbsticka. Funkar som det är men kan ”pimpas” med chili, t ex.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Går att pimpa precis hur som helst.. med det man tycker är gott! :)
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Solokvist några dagar så jag passade på att göra lite goda tillbehör.. av sånt som jag hade gott om hemma..

Dvs jag gjorde lite picklingar :)

Fyra burkar med picklade grönsaker i olika färger; gurka, rädisor, morot och rödlök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färgglatt värre..

Gjorde bara en burk av varje, men det är lagom just nu. En lite mindre burk med gurka (slanggurka, svartpeppar, vitpeppar, dill, lite chillisalt och gräslök), en större burk med rädisor (lite chilisalt), en större burk med morot (tunna skivor gjorda med skalaren o chilisalt) och så en klassiker som vi alltid har.. rödlök (med en dött chilisalt också.. hade ingen färdig chili i "min klass".. annars hade jag skurit ner den i).

Morot är första gången jag testar :)
 
  • Gilla
Jiji och 5 till
  • Laddar…
Fadai
Blev väldigt vackra färger! Här pågår plockning och ”mogning” hela tiden, även det med vackra färger. Skål med olika sorters mogna och omogna tomater i varierande färger, inklusive avlånga gula tomater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men de avlånga gula, Banana Fingers, går bort nästa år. Bara sötma och nästan ingen syra.
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.