437 596 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Husägare
· Uppsala
· 732 inlägg
De är bara kitsliga med andra ordSnigla skrev:
Brukar ha stora fina klyftor till utsädeska prova lägga till lite benmjöl till resten av gödslingen
Tycker det är märkligt att de blir så olika stora när de sitter på samma ställe.. dvs jorden är preparerad och gödslad på samma vis, de får vatten samtidigt o lika mycket.. lika mycket sol osv och ÄNDÅ blir den ena stor och den andra liten..![]()
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Jag vill inte vara en glädjedödare, men kolla så att soppåsarna är ok för livsmedelsförvaring. Jag kolla upp bruna kompostpåsar en gång och då hittade jag tillverkaren och de hade en tilläggstext "ej lämpligt för livsmedelsförvaring"Snigla skrev:
Det är inte alltid "ej lämpligt för livsmedelsförvaring" är så farligt som det först låter. För att få sälja något som det skall vara matvaror i måste man bevisa att det är säkert. Om man inte har ett sådant bevis så kan man friskriva sig från eventuella problem genom att lägga till den texten. Att man inte har ett sådant bevis behöver inte betyda att det är farligt, det kan ju vara så att man inte ser vitsen med att lägga massa pengar på det när produkten inte är avsedd för det som primärt ändamål.
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Dalbotant skrev:
Det är inte alltid "ej lämpligt för livsmedelsförvaring" är så farligt som det först låter. För att få sälja något som det skall vara matvaror i måste man bevisa att det är säkert. Om man inte har ett sådant bevis så kan man friskriva sig från eventuella problem genom att lägga till den texten. Att man inte har ett sådant bevis behöver inte betyda att det är farligt, det kan ju vara så att man inte ser vitsen med att lägga massa pengar på det när produkten inte är avsedd för det som primärt ändamål.
Så kan man också resonera och då kan man göra vad som helst, lite som att vara antivaxxare och välja sina egna slutsatser.Dalbotant skrev:
Det är inte alltid "ej lämpligt för livsmedelsförvaring" är så farligt som det först låter. För att få sälja något som det skall vara matvaror i måste man bevisa att det är säkert. Om man inte har ett sådant bevis så kan man friskriva sig från eventuella problem genom att lägga till den texten. Att man inte har ett sådant bevis behöver inte betyda att det är farligt, det kan ju vara så att man inte ser vitsen med att lägga massa pengar på det när produkten inte är avsedd för det som primärt ändamål.
Finns skriften så är det inte lämpligt för livsmedels förvaring, ser ingen anledning att ifrågasätta, de hade lika gärna kunnat avstå från texten helt och hållet om de inte hade anledning att skriva den.
Men nu var det inte sagt att så är fallet utan bara något jag upptäckte med en annan brun påse.
Husägare
· Uppsala
· 732 inlägg
Vi har också fått en massa fin majs i år (efter förra årets katastrof).G GladanS skrev:
Någon som vet hur länge de kan sitta kvar på plantan, eller bör jag plocka allt nu och frysa in?
Såklart man själv får välja. Blev lite nyfiken så kollade med Livsmedelsverket vad de anser om frågan. De skriver att eftersom man inte kan garantera att det inte finns något lurt i de återanvända pappersmassan så bör man inte förvara något blött eller fett livsmedel i återvunnet papper eftersom eventuella farligheter går över lättare i vatten och fett, torra livsmedel tar upp extremt lite av det som då eventuellt finns.J Jerald Stuartson skrev:Så kan man också resonera och då kan man göra vad som helst, lite som att vara antivaxxare och välja sina egna slutsatser.
Finns skriften så är det inte lämpligt för livsmedels förvaring, ser ingen anledning att ifrågasätta, de hade lika gärna kunnat avstå från texten helt och hållet om de inte hade anledning att skriva den.
Men nu var det inte sagt att så är fallet utan bara något jag upptäckte med en annan brun påse.
De skriver också att man av samma anledning inte bör använda hushållspapper vid hantering av livsmedel och där tror jag nog att man tappar större delen av befolkningen.
Lät nystekta squashbiffar rinna av på hushållspapper senast i förrgår och tänker fortsätta med det trots att det inte rekommenderas.
Men var och en gör ju som de själva vill. Jag plockar tex blåbär i en spann som inte är livsmedelsgodkänd, jag själv anser att de ligger där i så kort tid att det inte gör något men förstår om någon annan inte vill göra så.
Vet ju hur många som odlar i murarhinkar.. och använder bla åldersbeständig plast osv i odlingkragarna.. (båda är ej rekommenderade för odlingar). Det och impregnerat trä är alltid heta ämnen i trädgårdsgrupper/forum.Dalbotant skrev:
Det är inte alltid "ej lämpligt för livsmedelsförvaring" är så farligt som det först låter. För att få sälja något som det skall vara matvaror i måste man bevisa att det är säkert. Om man inte har ett sådant bevis så kan man friskriva sig från eventuella problem genom att lägga till den texten. Att man inte har ett sådant bevis behöver inte betyda att det är farligt, det kan ju vara så att man inte ser vitsen med att lägga massa pengar på det när produkten inte är avsedd för det som primärt ändamål.
Men det är ju iaf bra att veta och ha ett hum om läget.. så man kan ta ett beslut själv utefter det!
Vår första squash var färdig igår så ... weeeiii vi har blivit med squash 
Förra året dog alla plantor och vi fick ingen alls (brukar räcka med att en planta överlever så har man frukt för en hel familj i ett år...). Så det kändes lite tomt..
I år verkar de bara väldigt sega.. att få första frukten NU, känns väldigt sent!
(kanske skall tillägga att de faktiskt såddes i våras som vanligt..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förra året dog alla plantor och vi fick ingen alls (brukar räcka med att en planta överlever så har man frukt för en hel familj i ett år...). Så det kändes lite tomt..
I år verkar de bara väldigt sega.. att få första frukten NU, känns väldigt sent!
(kanske skall tillägga att de faktiskt såddes i våras som vanligt..)
Nej, det funkar inte alls. När löken delar sig blir det kloner. Så alla nya klyftor är genetiskt identiska med den de kom ifrån. Det blir med andra ord ingen förädling alls.Mathildatiger skrev:
Jag har googlat som bara den men hittar inget bra svar. Men det man inte ska göra är plocka och ha i kylen. Då är det bättre att frysa. Vi käkar nog majs så mycket vi orkar nu två veckor. Fördelen med bara en pallkrage, det blir ju inte alltför mycket.Mathildatiger skrev:
Missade att tajma veckorna med typ 30 grader på dagarna med att tomaterna mognade men tänkte att man kan ju testa ändå. Har odlat Principe borghese (eller hur den nu stavades) som tydligen är den sort man oftast gör soltorkade tomater på. Kommer ju inte hinna torka tillräckligt i solen i år så får väl fortsätta torka inne men kul att prova och se hur det blir.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Tjusigt, här har det blivit lite för mkt squash. Har hittills skördat 100kg squash.Snigla skrev:
Vår första squash var färdig igår så ... weeeiii vi har blivit med squash
[bild]
[bild]
Förra året dog alla plantor och vi fick ingen alls (brukar räcka med att en planta överlever så har man frukt för en hel familj i ett år...). Så det kändes lite tomt..
I år verkar de bara väldigt sega.. att få första frukten NU, känns väldigt sent!
(kanske skall tillägga att de faktiskt såddes i våras som vanligt..)

