Snigla Snigla skrev:
Brukar ha stora fina klyftor till utsäde (y) ska prova lägga till lite benmjöl till resten av gödslingen :)

Tycker det är märkligt att de blir så olika stora när de sitter på samma ställe.. dvs jorden är preparerad och gödslad på samma vis, de får vatten samtidigt o lika mycket.. lika mycket sol osv och ÄNDÅ blir den ena stor och den andra liten..:thinking:
De är bara kitsliga med andra ord :D
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Fadai
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Spara de största klyftorna och använd som utsäde i höst. Då blir de större nästa år. Så ska man göra varje år för att förädla vitlöken.
Jag gödslade även mina med benmjöl och de blev stora och fina.
Slarvläste o trodde först du menade vattenmelonen hos @Dalbotant :crysmile:
 
  • Haha
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
J
Snigla Snigla skrev:
Det gick bättre än sist.. men lite ojämnt utbud.. vissa var stora och fina, andra var inte så mycket större än klyftan som sattes!

[bild]

MEN.. i år har vi egen vitlök iaf :D(y)

(Torkad och numer ligger den i bruna soppåsar - brukar funka utmärkt för vår lökförvaring)
Jag vill inte vara en glädjedödare, men kolla så att soppåsarna är ok för livsmedelsförvaring. Jag kolla upp bruna kompostpåsar en gång och då hittade jag tillverkaren och de hade en tilläggstext "ej lämpligt för livsmedelsförvaring"
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Det är inte alltid "ej lämpligt för livsmedelsförvaring" är så farligt som det först låter. För att få sälja något som det skall vara matvaror i måste man bevisa att det är säkert. Om man inte har ett sådant bevis så kan man friskriva sig från eventuella problem genom att lägga till den texten. Att man inte har ett sådant bevis behöver inte betyda att det är farligt, det kan ju vara så att man inte ser vitsen med att lägga massa pengar på det när produkten inte är avsedd för det som primärt ändamål.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Årets absolut roligaste odlingsnyhet i min köksträdgård var majsen. (även nöjd med grönkål och savojkål men majsen gillar alla i familjen, vilket gör det roligare)
 
  • Fyra majskolvar ligger på ett plastöverdragt bord, gyllene och nyss skördade från en köksträdgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
arneri68 och 12 till
  • Laddar…
J
Dalbotant Dalbotant skrev:
Det är inte alltid "ej lämpligt för livsmedelsförvaring" är så farligt som det först låter. För att få sälja något som det skall vara matvaror i måste man bevisa att det är säkert. Om man inte har ett sådant bevis så kan man friskriva sig från eventuella problem genom att lägga till den texten. Att man inte har ett sådant bevis behöver inte betyda att det är farligt, det kan ju vara så att man inte ser vitsen med att lägga massa pengar på det när produkten inte är avsedd för det som primärt ändamål.
Dalbotant Dalbotant skrev:
Det är inte alltid "ej lämpligt för livsmedelsförvaring" är så farligt som det först låter. För att få sälja något som det skall vara matvaror i måste man bevisa att det är säkert. Om man inte har ett sådant bevis så kan man friskriva sig från eventuella problem genom att lägga till den texten. Att man inte har ett sådant bevis behöver inte betyda att det är farligt, det kan ju vara så att man inte ser vitsen med att lägga massa pengar på det när produkten inte är avsedd för det som primärt ändamål.
Så kan man också resonera och då kan man göra vad som helst, lite som att vara antivaxxare och välja sina egna slutsatser.

Finns skriften så är det inte lämpligt för livsmedels förvaring, ser ingen anledning att ifrågasätta, de hade lika gärna kunnat avstå från texten helt och hållet om de inte hade anledning att skriva den.

Men nu var det inte sagt att så är fallet utan bara något jag upptäckte med en annan brun påse.
 
G GladanS skrev:
Årets absolut roligaste odlingsnyhet i min köksträdgård var majsen. (även nöjd med grönkål och savojkål men majsen gillar alla i familjen, vilket gör det roligare)
Vi har också fått en massa fin majs i år (efter förra årets katastrof).
Någon som vet hur länge de kan sitta kvar på plantan, eller bör jag plocka allt nu och frysa in?
 
J Jerald Stuartson skrev:
Så kan man också resonera och då kan man göra vad som helst, lite som att vara antivaxxare och välja sina egna slutsatser.

Finns skriften så är det inte lämpligt för livsmedels förvaring, ser ingen anledning att ifrågasätta, de hade lika gärna kunnat avstå från texten helt och hållet om de inte hade anledning att skriva den.

Men nu var det inte sagt att så är fallet utan bara något jag upptäckte med en annan brun påse.
Såklart man själv får välja. Blev lite nyfiken så kollade med Livsmedelsverket vad de anser om frågan. De skriver att eftersom man inte kan garantera att det inte finns något lurt i de återanvända pappersmassan så bör man inte förvara något blött eller fett livsmedel i återvunnet papper eftersom eventuella farligheter går över lättare i vatten och fett, torra livsmedel tar upp extremt lite av det som då eventuellt finns.

De skriver också att man av samma anledning inte bör använda hushållspapper vid hantering av livsmedel och där tror jag nog att man tappar större delen av befolkningen.
Lät nystekta squashbiffar rinna av på hushållspapper senast i förrgår och tänker fortsätta med det trots att det inte rekommenderas. ;) Blir ju också svårt att ens hantera hushållspapper om man beaktar att man inte skall ha vare sig blöta eller feta händer i kontakt med pappret?

Men var och en gör ju som de själva vill. Jag plockar tex blåbär i en spann som inte är livsmedelsgodkänd, jag själv anser att de ligger där i så kort tid att det inte gör något men förstår om någon annan inte vill göra så.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Det är inte alltid "ej lämpligt för livsmedelsförvaring" är så farligt som det först låter. För att få sälja något som det skall vara matvaror i måste man bevisa att det är säkert. Om man inte har ett sådant bevis så kan man friskriva sig från eventuella problem genom att lägga till den texten. Att man inte har ett sådant bevis behöver inte betyda att det är farligt, det kan ju vara så att man inte ser vitsen med att lägga massa pengar på det när produkten inte är avsedd för det som primärt ändamål.
Vet ju hur många som odlar i murarhinkar.. och använder bla åldersbeständig plast osv i odlingkragarna.. (båda är ej rekommenderade för odlingar). Det och impregnerat trä är alltid heta ämnen i trädgårdsgrupper/forum.

Men det är ju iaf bra att veta och ha ett hum om läget.. så man kan ta ett beslut själv utefter det! (y)
 
Vår första squash var färdig igår så ... weeeiii vi har blivit med squash :D

Närbild av en mogen squash med gröna och krämfärgade ränder på ett mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person som håller en mogen squash med gröna och vita ränder mot en vit dörrbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förra året dog alla plantor och vi fick ingen alls (brukar räcka med att en planta överlever så har man frukt för en hel familj i ett år...). Så det kändes lite tomt..

I år verkar de bara väldigt sega.. att få första frukten NU, känns väldigt sent! :thinking:

(kanske skall tillägga att de faktiskt såddes i våras som vanligt..)
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Spara de största klyftorna och använd som utsäde i höst. Då blir de större nästa år. Så ska man göra varje år för att förädla vitlöken.
Nej, det funkar inte alls. När löken delar sig blir det kloner. Så alla nya klyftor är genetiskt identiska med den de kom ifrån. Det blir med andra ord ingen förädling alls.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vi har också fått en massa fin majs i år (efter förra årets katastrof).
Någon som vet hur länge de kan sitta kvar på plantan, eller bör jag plocka allt nu och frysa in?
Jag har googlat som bara den men hittar inget bra svar. Men det man inte ska göra är plocka och ha i kylen. Då är det bättre att frysa. Vi käkar nog majs så mycket vi orkar nu två veckor. Fördelen med bara en pallkrage, det blir ju inte alltför mycket.
 
Missade att tajma veckorna med typ 30 grader på dagarna med att tomaterna mognade men tänkte att man kan ju testa ändå. Har odlat Principe borghese (eller hur den nu stavades) som tydligen är den sort man oftast gör soltorkade tomater på. Kommer ju inte hinna torka tillräckligt i solen i år så får väl fortsätta torka inne men kul att prova och se hur det blir.
Halverade Principe Borghese-tomater ligger på ett torknät för soltorkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J
Snigla Snigla skrev:
Vår första squash var färdig igår så ... weeeiii vi har blivit med squash :D

[bild]

[bild]

Förra året dog alla plantor och vi fick ingen alls (brukar räcka med att en planta överlever så har man frukt för en hel familj i ett år...). Så det kändes lite tomt..

I år verkar de bara väldigt sega.. att få första frukten NU, känns väldigt sent! :thinking:

(kanske skall tillägga att de faktiskt såddes i våras som vanligt..)
Tjusigt, här har det blivit lite för mkt squash. Har hittills skördat 100kg squash.
 
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Min lilla grönsak har blivit större, men nu kommer höst och mörker. Behöver jag hjälpa till med ljus under X timmar för att den ska köra vidare eller klarar den sig ändå när det blir ljust sent och mörkt tidigt?

En ung grönsaksväxt i en vit kruka på ett fönsterbräde med utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.