437 526 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Mitt under zucchinifesten har vi nu lanserat böndieten också.
Igår skördade jag 2 liter vaxbönor från bönväggen och idag enligt bild.
Skördade första vindruvorna idag. Små och söta. Är nog första gången.
Igår skördade jag 2 liter vaxbönor från bönväggen och idag enligt bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Skördade första vindruvorna idag. Små och söta. Är nog första gången.
Nä nu jäklar ska ni få se på årets monsterkörd..
Idag skördade vi våra plommon (ni minns den ohyggliga mängden på vår FÖRSTA skörd förra året...? som vi väntat 7 år på!)
Detta är årets..
TADAAAAA...
De smakade ljuvligt!
Vi fick ett varsitt..

Tillägg: Tror trädet tog ut sig förra året.. körde all in.. och vi fick ta konsekvenserna i år..
Idag skördade vi våra plommon (ni minns den ohyggliga mängden på vår FÖRSTA skörd förra året...? som vi väntat 7 år på!)
Detta är årets..
Logga in
Skapa konto
TADAAAAA...
De smakade ljuvligt!
Vi fick ett varsitt..
Tillägg: Tror trädet tog ut sig förra året.. körde all in.. och vi fick ta konsekvenserna i år..
Redigerat:
Vi behöver plocka av några av våra ännu inte mogna - de har redan själva tagit av en stor gren på trädet...Snigla skrev:
Nä nu jäklar ska ni få se på årets monsterkörd..
Detta är årets..
[bild]
TADAAAAA...
De smakade ljuvligt!
Vi fick ett varsitt..
Fusk hehe.. men jaja.. vi fick iaf smaka i år!kashieda skrev:
Först väntar man 7 år på första skörden.. och jag tror nog vi fick 30 kg förra året (!).. och i år.. 2 st - var tog mellanläget vägen?
Fick EN vindruva förra året, så du ska vara glad för två plommon @Snigla !
Men i år blir det lite mer, både blå och gröna. Lite gammal bild, de är på gång att mogna nu.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mysigt.. jag har inte hunnit plantera några druvor.. i år - trots att det var ett av projekten.. (än iaf och troligen blir det inte förrän nästa år..då det är mycket o göra i höst ändå)Fadai skrev:
Vad har du för sorter?
Sorter? Ja, om jag det visste. Maken har kommit hem med div. impulsköp från ”P-platsaffärer” som varit helt omärkta. Jag har skällt men snällt planterat hans fantastiska fynd. Inte mkt hände tills min albanska väninna lärde mig hur man beskär o sköter dem. Nu har jag i a f två som ger frukt, röd o grön, vad de nu är. Den tredje får nöja sig med att donera blad till dolmar. Långt inlägg helt utan svar på din fråga.Snigla skrev:
Det gick bättre än sist.. men lite ojämnt utbud.. vissa var stora och fina, andra var inte så mycket större än klyftan som sattes!
MEN.. i år har vi egen vitlök iaf

(Torkad och numer ligger den i bruna soppåsar - brukar funka utmärkt för vår lökförvaring)
Logga in
Skapa konto
MEN.. i år har vi egen vitlök iaf
(Torkad och numer ligger den i bruna soppåsar - brukar funka utmärkt för vår lökförvaring)
Vi har också skördat blåbär nu..
nom nom 
Kunde gärna ha fått komma lite mer bär.. men två av buskar envisas med att inte ge några bär alls! Trots att att de växer på fint..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kunde gärna ha fått komma lite mer bär.. men två av buskar envisas med att inte ge några bär alls! Trots att att de växer på fint..
Vi hittade oväntat ett litet plommonträd på tomten för någon vecka sedan efter 3 somrar i huset... Det var en glad överraskning - hela 7 plommon har det blivit på vårt nyupptäckta trädSnigla skrev:
Husägare
· Uppsala
· 732 inlägg
Spara de största klyftorna och använd som utsäde i höst. Då blir de större nästa år. Så ska man göra varje år för att förädla vitlöken.Snigla skrev:
Jag gödslade även mina med benmjöl och de blev stora och fina.
Brukar ha stora fina klyftor till utsädeMathildatiger skrev:
Tycker det är märkligt att de blir så olika stora när de sitter på samma ställe.. dvs jorden är preparerad och gödslad på samma vis, de får vatten samtidigt o lika mycket.. lika mycket sol osv och ÄNDÅ blir den ena stor och den andra liten..