Inte direkt jordgubbssäsong.. men nån liten knäppgök poppar upp ibland hehe

En ovanlig formad jordgubbe som liknar ett ansikte ligger i handflatan på någon utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så söt så!

• Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
S
Mitt under zucchinifesten har vi nu lanserat böndieten också.
Igår skördade jag 2 liter vaxbönor från bönväggen och idag enligt bild. :crysmile:
Skål med nyskördade vaxbönor i olika färger, placerad på en träbänk utomhus.
Skapa konto
En bönvägg med gröna vaxbönor i en trädgård, stödd av trästolpar.
Skapa konto

Skördade första vindruvorna idag. Små och söta. Är nog första gången.

• Gilla
  • Haha
Lill72 och 7 till
  • Laddar…
Nä nu jäklar ska ni få se på årets monsterkörd..

Idag skördade vi våra plommon (ni minns den ohyggliga mängden på vår FÖRSTA skörd förra året...? som vi väntat 7 år på!)

Detta är årets..
Två mogna plommon på ett mörkt träbord, årets skörd.
Skapa konto

TADAAAAA...

De smakade ljuvligt!
Vi fick ett varsitt..

:love:

Tillägg: Tror trädet tog ut sig förra året.. körde all in.. och vi fick ta konsekvenserna i år..

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nä nu jäklar ska ni få se på årets monsterkörd..

Idag skördade vi våra plommon (ni minns den ohyggliga mängden på vår FÖRSTA skörd förra året...? som vi väntat 7 år på!)

Detta är årets..
[bild]
TADAAAAA...

De smakade ljuvligt!
Vi fick ett varsitt..

:love:

Tillägg: Tror trädet tog ut sig förra året.. körde all in.. och vi fick ta konsekvenserna i år..
Vi behöver plocka av några av våra ännu inte mogna - de har redan själva tagit av en stor gren på trädet... :oops::seenoevil:

• Wow
Snigla
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vi behöver plocka av några av våra ännu inte mogna - de har redan själva tagit av en stor gren på trädet... :oops::seenoevil:
Fusk hehe.. men jaja.. vi fick iaf smaka i år!

Först väntar man 7 år på första skörden.. och jag tror nog vi fick 30 kg förra året (!).. och i år.. 2 st - var tog mellanläget vägen?

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Fick EN vindruva förra året, så du ska vara glad för två plommon @Snigla ! ;) Men i år blir det lite mer, både blå och gröna. Lite gammal bild, de är på gång att mogna nu. Omoget kluster av gröna vindruvor på gren med bladverk.
Skapa konto
Omoget kluster av gröna vindruvor omgivna av lövverk, indikerar att frukten snart mognar.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Fick EN vindruva förra året, så du ska vara glad för två plommon @Snigla ! ;) Men i år blir det lite mer, både blå och gröna. Lite gammal bild, de är på gång att mogna nu. [bild][bild]
Mysigt.. jag har inte hunnit plantera några druvor.. i år - trots att det var ett av projekten.. (än iaf och troligen blir det inte förrän nästa år..då det är mycket o göra i höst ändå)

Vad har du för sorter? :)

Fadai
Snigla Snigla skrev:
Mysigt.. jag har inte hunnit plantera några druvor.. i år - trots att det var ett av projekten.. (än iaf och troligen blir det inte förrän nästa år..då det är mycket o göra i höst ändå)

Vad har du för sorter? :)
Sorter? Ja, om jag det visste. Maken har kommit hem med div. impulsköp från ”P-platsaffärer” som varit helt omärkta. Jag har skällt men snällt planterat hans fantastiska fynd. Inte mkt hände tills min albanska väninna lärde mig hur man beskär o sköter dem. Nu har jag i a f två som ger frukt, röd o grön, vad de nu är. Den tredje får nöja sig med att donera blad till dolmar. Långt inlägg helt utan svar på din fråga. ;)

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Det gick bättre än sist.. men lite ojämnt utbud.. vissa var stora och fina, andra var inte så mycket större än klyftan som sattes!

Skörd av ojämnt stor hemmaodlad vitlök som ligger i en grå korg med blå detaljer.
Skapa konto

MEN.. i år har vi egen vitlök iaf :D(y)

(Torkad och numer ligger den i bruna soppåsar - brukar funka utmärkt för vår lökförvaring)

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi har också skördat blåbär nu..
:love: nom nom :love:

En hand håller en liten hög mogna blåbär.
Skapa konto

Närbild på nyskördade blåbär som täcker bilden, några bär visar tecken på mognad.
Skapa konto

Närbild på en plastlåda full med nyplockade blåbär.
Skapa konto

Kunde gärna ha fått komma lite mer bär.. men två av buskar envisas med att inte ge några bär alls! Trots att att de växer på fint..

• Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
J
Snigla Snigla skrev:
Fusk hehe.. men jaja.. vi fick iaf smaka i år!

Först väntar man 7 år på första skörden.. och jag tror nog vi fick 30 kg förra året (!).. och i år.. 2 st - var tog mellanläget vägen?
Vi hittade oväntat ett litet plommonträd på tomten för någon vecka sedan efter 3 somrar i huset... Det var en glad överraskning - hela 7 plommon har det blivit på vårt nyupptäckta träd :)

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Måste vara svårt att se skogen för alla träd..

Håll i er nu, fått min första vattenmelon! Är ni redo för en fantastisk bild?

En person håller en mycket liten, omogen vattenmelon i handflatan.
Skapa konto

Tada! :crysmile:

• Haha
  • Wow
  • Gilla
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det gick bättre än sist.. men lite ojämnt utbud.. vissa var stora och fina, andra var inte så mycket större än klyftan som sattes!

[bild]

MEN.. i år har vi egen vitlök iaf :D(y)

(Torkad och numer ligger den i bruna soppåsar - brukar funka utmärkt för vår lökförvaring)
Spara de största klyftorna och använd som utsäde i höst. Då blir de större nästa år. Så ska man göra varje år för att förädla vitlöken.
Jag gödslade även mina med benmjöl och de blev stora och fina.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Spara de största klyftorna och använd som utsäde i höst. Då blir de större nästa år. Så ska man göra varje år för att förädla vitlöken.
Jag gödslade även mina med benmjöl och de blev stora och fina.
Brukar ha stora fina klyftor till utsäde (y) ska prova lägga till lite benmjöl till resten av gödslingen :)

Tycker det är märkligt att de blir så olika stora när de sitter på samma ställe.. dvs jorden är preparerad och gödslad på samma vis, de får vatten samtidigt o lika mycket.. lika mycket sol osv och ÄNDÅ blir den ena stor och den andra liten..:thinking:

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.