P
Humle är egentligen inte så spridningsbenägen i sig, utan det är att om rankorna får växa som de vill längs marken i stället för att klättra så kan de slå rot. Gärna i skuggiga buskage. Och eftersom rankorna kan bli 10 meter så är det ju klart det kan ge upphov till ett gäng plantor. Om den sköts och får klättra uppåt istället för åt sidan så är det inget problem.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Humle är egentligen inte så spridningsbenägen i sig, utan det är att om rankorna får växa som de vill längs marken i stället för att klättra så kan de slå rot. Gärna i skuggiga buskage. Och eftersom rankorna kan bli 10 meter så är det ju klart det kan ge upphov till ett gäng plantor. Om den sköts och får klättra uppåt istället för åt sidan så är det inget problem.
Grannen hade sin på en båge över entrén .. jättefint! Men han spenderade tid med att gräva upp sidoskotten .. de kunde som sagt dyka upp ett par meter bort :oops: i nästa rabatt.. trots att servar gräsmatta imellan (som klipptes ett par ggr i veckan).

och bredvid bågen tog han spaden ett par tre ggr per säsong.. så att de inte ”kröp ut” (längre bort) från ”sin plats”.

Blev själv rekommenderad att sätta den mitt på gräsmattan, så jag kunde klippa runt om.. med trimmer el gräsklippare (y)

Storsockret
Jag fick för mig att jag ville odla nånting litet och en chili-timelapse på Instagram fick mig inspirerad, så jag köpte en sån där vanlig röd sak (chili, peppar, whatever) på Coop och tog ett frö och stoppade ner i en kruka med blomjord även den från Coop :rofl: Helt utan blötläggning, förodling och allt vad det kan heta.

Min mer odlingsbevandrade sambo var skeptisk, för jag hade tydligen både icke-optimal jord och en kruka utan avrinning i botten.

Men så plötsligt poppade det upp en liten grönsak. Ska bli kul att se om den överlever :crysmile:

Ung chiliplanta växer i en grå kruka med jord, inomhus vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ung chiliplanta med två blad i grå kruka på fönsterbrädan i solljus.
Skapa konto

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Jag fick för mig att jag ville odla nånting litet och en chili-timelapse på Instagram fick mig inspirerad, så jag köpte en sån där vanlig röd sak (chili, peppar, whatever) på Coop och tog ett frö och stoppade ner i en kruka med blomjord även den från Coop :rofl: Helt utan blötläggning, förodling och allt vad det kan heta.

Min mer odlingsbevandrade sambo var skeptisk, för jag hade tydligen både icke-optimal jord och en kruka utan avrinning i botten.

Men så plötsligt poppade det upp en liten grönsak. Ska bli kul att se om den överlever :crysmile:

[bild]
[bild]
Klart den gör, man behöver inte "pjåska" så mycket med dem.. som jag gör ibland haha.. (då blir de lite diviga av sig..).

Nu när du satte fröet så sent på året.. så kan du ju nyttja värmen vi har.. behövs varken extra belysning eller värme än :) Däremot kanske du inte hinner få någon skörd förrän till jul.. och däromkring kan det vara lite mörkt.. men det funkar det med :)

Kul med små expriment ju!

Lycka till (y)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H
Emma242 skrev:
En humle gav 100 gr torkade kottar, borde räcka iaf till 2 omgångar öl till hösten. Plantan är ung än så väntar mig allt bättre skörd. Korsta ger rejäl beska så några stora mängder behövs inte. I år kör vi bara ankskit från våra ankor som gödsel, vilket har gett mer än godkänt resultat. Idag plockades morötter och rödbetor upp. Så nu har vi egen försörjning av vatten, gödsel och jord inom ramarna för en 1000m2 villatomt, vilket vi är väldigt nöjda med!

[bild] [bild]
Spännande! Har du något bra recept på öl?

• Haha
Maria T
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Grannen hade sin på en båge över entrén .. jättefint! Men han spenderade tid med att gräva upp sidoskotten .. de kunde som sagt dyka upp ett par meter bort :oops: i nästa rabatt.. trots att servar gräsmatta imellan (som klipptes ett par ggr i veckan).

och bredvid bågen tog han spaden ett par tre ggr per säsong.. så att de inte ”kröp ut” (längre bort) från ”sin plats”.

Blev själv rekommenderad att sätta den mitt på gräsmattan, så jag kunde klippa runt om.. med trimmer el gräsklippare (y)
Konstigt
Min mamma har en humle (hane så utan kottar) och den sprider sig inte alls. Den har altan på en sida, rabatt på en och gräsmatta på två sidor.
Däremot tar rankorna över allt! Har man inte använt parasollet på några dagar brukar man få klippa loss det.

• Haha
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
S
Kom hem efter fem dagars semester.
Allt på bild är skördat med ficklampa eftersom vi kom hem sent. Det är bra med gula frukter.
;)
Flera gula squash och två gröna gurkor på ett köksbord, skördade med ficklampa på kvällen.
Skapa konto
Skördat hemodlade gula squash och gröna samt lila bönor på ett köksbord.
Skapa konto

Edit:
Hittade en blomkålshuvud också. Ingenting av huvudet syntes för fem dagar sen!
Nyss skördad blomkålshuvud i diskho, med en hand som pekar på den.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
S
Hittade lite mer bönor i dagsljus :giggle:

Skålar med lila och gröna bönor på ett mörkt köksbord, några gula bönor ligger utanför skålarna.
Skapa konto
Lummig grönsaksodling med bönstjälkar i solljus, stödjas av träspaljé.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Lill72 och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har spenderat kvällen med att ansa och förvälla bönorna, blev 3.5kg.
Kommer väl bli nått kilo broccoli med.

I år schabblade jag med löken, tänkte mig inte för utan körde ut ströet från hönshuset för att täcka och gödsla.
Kråkorna upptäckte fröna som kom från maten och knäckte all blast. Men jag har sättlök till nästa år iaf. :sweat::poop:
13th Marine 13th Marine skrev:
Har spenderat kvällen med att ansa och förvälla bönorna, blev 3.5kg.
Kommer väl bli nått kilo broccoli med.

I år schabblade jag med löken, tänkte mig inte för utan körde ut ströet från hönshuset för att täcka och gödsla.
Kråkorna upptäckte fröna som kom från maten och knäckte all blast. Men jag har sättlök till nästa år iaf. :sweat::poop:
Funkar det? Jag trodde de gick upp i blom år två. Så jag har förberett mig på oändliga mängder stek med smålök i höst.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Funkar det? Jag trodde de gick upp i blom år två. Så jag har förberett mig på oändliga mängder stek med smålök i höst.
Som jag förstått det behöver de en köldknäpp för att förstå att det har varit en vinter och gå i blom, så förvara dem lagom svalt så ska de gå att sätta. Tror det är så de gör sättlök som man brukar köpa.

• Gilla
GladanS
  • Laddar…
  • Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Tog upp chilin Aji Lady från växthuset, tänkte skörda och sedan får den stå kvar ute med de sista frukterna på..

När jag sådde denna frågade jag runt lite hur stor den skulle bli.. de svarade att det var en ”fönsterchili” dvs inte så stor utan passar på fönsterbrädan.

Det har fått mig att fundera på hur stora fönster folk har….

En skål med mogna röda chili Aji Lady redo för skörd.
Skapa konto

Mogen och omogen Aji Lady chili på en buske utomhus, grön bakgrund av löv och mossa.
Skapa konto

• Gilla
SueSue och 7 till
  • Laddar…
Skördade rabarber igen idag.. gillar mina nya plantor (speciellt den större jag köpte i somras)

Man får ju inte kanske ihop lika mycket som första skördarna.. men 1 kg blev det nog lite drygt.. gjorde ett par portioner kräm och så rabarbermarmelad med chili (hetta) :)

Nyss skördade rabarberstjälkar i olika nyanser av rött och grönt på ett mörkt träbord.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
J
Har i flera veckor undrat varför det är hål i många av mina jamaican bell chilis....

Noterade även för några dagar sedan små svarta korn på allehanda växter i växthuset...

Idag small det i musfällan, det är alltså möss som äter hål i mina chilisar och det svarta är musbajs, de verkar vilja komma åt fröna där inne i chilisarna.

• Wow
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Har i flera veckor undrat varför det är hål i många av mina jamaican bell chilis....

Noterade även för några dagar sedan små svarta korn på allehanda växter i växthuset...

Idag small det i musfällan, det är alltså möss som äter hål i mina chilisar och det svarta är musbajs, de verkar vilja komma åt fröna där inne i chilisarna.
De knappar ibland gärna på frukterna, men brukar inte vara superförtjusta i dem.. mer liksom att de på nått vis gnager lite på varje de kommer åt (så, mer förstör)

Om det blir bättre nu.. så var det säkert den som störde... annars håll koll på tvestjärtar.. de brukar framförallt husera kring växterna närmast dörrar osv.. och lägger man tex en kartong.. med lite hoppknövvlat papper i typ nedanför dörren.. brukar de krypa in i den.. och man kan gå iväg (långt ifrån) växthuset och tömma ut dem :)

• Gilla
SueSue och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.