437 531 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Kantarellerna är även klara för skörd på sina ställen. På 2 dagar har jag fått ihop 27 "portions påsar" förvällda. Förra året blev totala skörden på runt 50 påsar. Det plus lite mer sparat gör att ytterligare en låda i frysen börjar fyllas upp.
Mina tomater är sena men de kom inte ut i tid för våren var kall. Samt att mitt nya växthus inte var klart heller. Men de växer rätt långsamt, de sorterna med små frukter har börjat ge lite grann men de med stora har bara gröna. Nästan, fick en romanesco nånting som blev röd och fin men smakade bara vatten.
Mina banana legsplantor är första och sista gången jag odlar, maken till hopplösa plantor att skicka tjuvar!?! Det kommer inte bara i bladvecken utan mitt på bladnerverna?!? Blir galen på dem. Blev inte bättre när jag inte plockade tjuvar över en helg och plantorna blev för tunga för sina snören och drog ner hela upphängningsanordningen. Ligger i kaoshög nu och skäms. Eller det hoppas jag i alla fall att de gör för jag skäms när jag ser högen. 
Squashen hinner jag inte med i vanlig ordning så sätter nya rekord i stora frukter. Tanken var ju att göra massa tomatsås med squash i men när jag inte har några tomater blir ju squashen liggande. Till och med hönsen är trötta på att få squash...
Kålen är i princip obefintlig, plantorna blev kalätna av mördarsniglar i början och de stackars resterna som överlevde festar fjärilslarverna loss på. Ja ja. Har fått större gul lök än förra året i alla fall, det är skoj! Och får en del morötter i år efter förra årets katastrof utan en enda. Och kålrötter, där hinner jag inte heller med. Vet inte hur jag tänkte, man behöver sällan 40 stycken precis samma dag.
Squashen hinner jag inte med i vanlig ordning så sätter nya rekord i stora frukter. Tanken var ju att göra massa tomatsås med squash i men när jag inte har några tomater blir ju squashen liggande. Till och med hönsen är trötta på att få squash...
Kålen är i princip obefintlig, plantorna blev kalätna av mördarsniglar i början och de stackars resterna som överlevde festar fjärilslarverna loss på. Ja ja. Har fått större gul lök än förra året i alla fall, det är skoj! Och får en del morötter i år efter förra årets katastrof utan en enda. Och kålrötter, där hinner jag inte heller med. Vet inte hur jag tänkte, man behöver sällan 40 stycken precis samma dag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Sådär är det.. vissa saker går enligt planen.. andra inte.. sällan allt går bra när det kommer till odling!Dalbotant skrev:
Mina tomater är sena men de kom inte ut i tid för våren var kall. Samt att mitt nya växthus inte var klart heller. Men de växer rätt långsamt, de sorterna med små frukter har börjat ge lite grann men de med stora har bara gröna. Nästan, fick en romanesco nånting som blev röd och fin men smakade bara vatten.Mina banana legsplantor är första och sista gången jag odlar, maken till hopplösa plantor att skicka tjuvar!?! Det kommer inte bara i bladvecken utan mitt på bladnerverna?!? Blir galen på dem. Blev inte bättre när jag inte plockade tjuvar över en helg och plantorna blev för tunga för sina snören och drog ner hela upphängningsanordningen. Ligger i kaoshög nu och skäms. Eller det hoppas jag i alla fall att de gör för jag skäms när jag ser högen.
Kålen är i princip obefintlig, plantorna blev kalätna av mördarsniglar i början och de stackars resterna som överlevde festar fjärilslarverna loss på. Ja ja. Har fått större gul lök än förra året i alla fall, det är skoj! Och får en del morötter i år efter förra årets katastrof utan en enda. Och kålrötter, där hinner jag inte heller med. Vet inte hur jag tänkte, man behöver sällan 40 stycken precis samma dag.![]()
Men jag ger mig attan på att du kommer hitta massa kul i din kaoshög när du kikar in i den haha
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Det mesta är två veckor senare än förra sommaren men majs, tomater, squash, sockerärter och tomater skördar vi regelbundet.13th Marine skrev:
Bönorna har blommat men ingen skörd än men det kommer bli rätt stor mängd bönor när de väl mognar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Har spenderat kvällen med att ansa och förvälla bönorna, blev 3.5kg.
Kommer väl bli nått kilo broccoli med.
I år schabblade jag med löken, tänkte mig inte för utan körde ut ströet från hönshuset för att täcka och gödsla.
Kråkorna upptäckte fröna som kom från maten och knäckte all blast. Men jag har sättlök till nästa år iaf.

Kommer väl bli nått kilo broccoli med.
I år schabblade jag med löken, tänkte mig inte för utan körde ut ströet från hönshuset för att täcka och gödsla.
Kråkorna upptäckte fröna som kom från maten och knäckte all blast. Men jag har sättlök till nästa år iaf.
En humle gav 100 gr torkade kottar, borde räcka iaf till 2 omgångar öl till hösten. Plantan är ung än så väntar mig allt bättre skörd. Korsta ger rejäl beska så några stora mängder behövs inte. I år kör vi bara ankskit från våra ankor som gödsel, vilket har gett mer än godkänt resultat. Idag plockades morötter och rödbetor upp. Så nu har vi egen försörjning av vatten, gödsel och jord inom ramarna för en 1000m2 villatomt, vilket vi är väldigt nöjda med!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Hur odlar ni humlen?Emma242 skrev:En humle gav 100 gr torkade kottar, borde räcka iaf till 2 omgångar öl till hösten. Plantan är ung än så väntar mig allt bättre skörd. Korsta ger rejäl beska så några stora mängder behövs inte. I år kör vi bara ankskit från våra ankor som gödsel, vilket har gett mer än godkänt resultat. Idag plockades morötter och rödbetor upp. Så nu har vi egen försörjning av vatten, gödsel och jord inom ramarna för en 1000m2 villatomt, vilket vi är väldigt nöjda med!
[bild] [bild]
Jag skulle gärna ha en planta eller två för eget bruk.
Uppför en alldeles för liten pinne (2 m hög, 2 cm diameter). På skuggsidan av huset verkar den trivas bäst, rätt ner i sörmländska leran. Till nästa år blir det att skaffa lite rejälare störar eller spaljé.13th Marine skrev:
EXTREMT spridningsbenägen .. bara så du vet.. på flera meters avstånd kan de dyka upp skott!13th Marine skrev:
Men mycket dekorativ o trevlig växt tycker jag i övrigt..
En av grannarna här har en som växer upp på en elstolpe vid vägen.. den växer lätt hela vägen upp
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Spridningsbenägen visste jag inte om 
Men längden hade jag koll på, får se hur långa störar jag kan få tag på
Och var jag hittar en planta
Men längden hade jag koll på, får se hur långa störar jag kan få tag på
Och var jag hittar en planta