Kantarellerna är även klara för skörd på sina ställen. På 2 dagar har jag fått ihop 27 "portions påsar" förvällda. Förra året blev totala skörden på runt 50 påsar. Det plus lite mer sparat gör att ytterligare en låda i frysen börjar fyllas upp.

• Wow
  • Gilla
Oaken och 2 till
  • Laddar…
Mina tomater är sena men de kom inte ut i tid för våren var kall. Samt att mitt nya växthus inte var klart heller. Men de växer rätt långsamt, de sorterna med små frukter har börjat ge lite grann men de med stora har bara gröna. Nästan, fick en romanesco nånting som blev röd och fin men smakade bara vatten. :rolleyes: Mina banana legsplantor är första och sista gången jag odlar, maken till hopplösa plantor att skicka tjuvar!?! Det kommer inte bara i bladvecken utan mitt på bladnerverna?!? Blir galen på dem. Blev inte bättre när jag inte plockade tjuvar över en helg och plantorna blev för tunga för sina snören och drog ner hela upphängningsanordningen. Ligger i kaoshög nu och skäms. Eller det hoppas jag i alla fall att de gör för jag skäms när jag ser högen. :oops:

Squashen hinner jag inte med i vanlig ordning så sätter nya rekord i stora frukter. Tanken var ju att göra massa tomatsås med squash i men när jag inte har några tomater blir ju squashen liggande. Till och med hönsen är trötta på att få squash...
Kålen är i princip obefintlig, plantorna blev kalätna av mördarsniglar i början och de stackars resterna som överlevde festar fjärilslarverna loss på. Ja ja. Har fått större gul lök än förra året i alla fall, det är skoj! Och får en del morötter i år efter förra årets katastrof utan en enda. Och kålrötter, där hinner jag inte heller med. Vet inte hur jag tänkte, man behöver sällan 40 stycken precis samma dag. :crysmile:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Kantarellerna är även klara för skörd på sina ställen. På 2 dagar har jag fått ihop 27 "portions påsar" förvällda. Förra året blev totala skörden på runt 50 påsar. Det plus lite mer sparat gör att ytterligare en låda i frysen börjar fyllas upp.
Jag är så avundsjuk! :seenoevil:

raveper raveper skrev:
Här uppe finns både blåbär lingon och hallon. Blåbären är väl på väg att bli dåliga snart.
Härnere har vi "fejkvarianten" hehe.. dvs amerikanska/hybrid.. men de är goda också.. och går att plocka på lite högre höjd... :)

Antar att de generellt är lite senare då..

Dalbotant Dalbotant skrev:
Mina tomater är sena men de kom inte ut i tid för våren var kall. Samt att mitt nya växthus inte var klart heller. Men de växer rätt långsamt, de sorterna med små frukter har börjat ge lite grann men de med stora har bara gröna. Nästan, fick en romanesco nånting som blev röd och fin men smakade bara vatten. :rolleyes: Mina banana legsplantor är första och sista gången jag odlar, maken till hopplösa plantor att skicka tjuvar!?! Det kommer inte bara i bladvecken utan mitt på bladnerverna?!? Blir galen på dem. Blev inte bättre när jag inte plockade tjuvar över en helg och plantorna blev för tunga för sina snören och drog ner hela upphängningsanordningen. Ligger i kaoshög nu och skäms. Eller det hoppas jag i alla fall att de gör för jag skäms när jag ser högen. :oops:

Squashen hinner jag inte med i vanlig ordning så sätter nya rekord i stora frukter. Tanken var ju att göra massa tomatsås med squash i men när jag inte har några tomater blir ju squashen liggande. Till och med hönsen är trötta på att få squash...
Kålen är i princip obefintlig, plantorna blev kalätna av mördarsniglar i början och de stackars resterna som överlevde festar fjärilslarverna loss på. Ja ja. Har fått större gul lök än förra året i alla fall, det är skoj! Och får en del morötter i år efter förra årets katastrof utan en enda. Och kålrötter, där hinner jag inte heller med. Vet inte hur jag tänkte, man behöver sällan 40 stycken precis samma dag. :crysmile:
Sådär är det.. vissa saker går enligt planen.. andra inte.. sällan allt går bra när det kommer till odling!

Men jag ger mig attan på att du kommer hitta massa kul i din kaoshög när du kikar in i den haha :)

S
13th Marine 13th Marine skrev:
Hemskt vad vi odlar dåligt i år, denna tråd brukar vara full av inlägg vid denna tid på året ;)

Kom hem från en veckas semester igår så idag fick vi skörda lite:
[bild]

Tyvärr hann tre kålhuvuden spricka och börja ruttna under semestern. Men i övrigt riklig skörd.
Det mesta är två veckor senare än förra sommaren men majs, tomater, squash, sockerärter och tomater skördar vi regelbundet.
Bönorna har blommat men ingen skörd än men det kommer bli rätt stor mängd bönor när de väl mognar.
Färsk skörd av squash, majs, olika tomater och sockerärter på ett fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyss skördade grönsaker på ett träbord: zucchini, två majskolvar, purpur bönor och gulbeta med blad.
Skapa konto
Olika sorter av skördade squash och gurkor på ett köksbord.
Skapa konto
Flera mogna tomater i olika storlekar och nyanser av rött och gult på två vita serveringsfat, med en måttstock bredvid.
Skapa konto
Hand håller en nyupptagen rödlök med fler lökar i bakgrunden på gräset.
Skapa konto

• Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Har spenderat kvällen med att ansa och förvälla bönorna, blev 3.5kg.
Kommer väl bli nått kilo broccoli med.

I år schabblade jag med löken, tänkte mig inte för utan körde ut ströet från hönshuset för att täcka och gödsla.
Kråkorna upptäckte fröna som kom från maten och knäckte all blast. Men jag har sättlök till nästa år iaf. :sweat::poop:

P
Snigla Snigla skrev:
Vi har en mer eller mindre vild björnbärsbuske.. (elak jäkel med tentakler och sylvassa klor...) som brukar blomma och sätta frukt.. men vi hinner aldrig få några :(

Björnbär är ju gott!

Det fanns 4 bär... hahaha han frågade om det räckte till en paj.. nä sa jag och stoppade dem i munnen!
Delar gärna med mig av mitt "överflöd". Bilden är från två veckor sen och runt hälften är redo att plockas :)

Hallonbuske med mogen och omogen frukt på ett staket.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P
Hade glömt min kära mor hade varit och plockat och gjort björnbärspaj igår.
En skål med björnbär, physalis, bitar av björnbärspaj med vaniljsås och en jordgubbe på ett bord.
Skapa konto

Men det blev en halv skål, lite physalis och sista jordgubben för i år :rofl:

• Wow
Snigla
  • Laddar…
MaxHugo skrev:
Hade glömt min kära mor hade varit och plockat och gjort björnbärspaj igår.
[bild]
Men det blev en halv skål, lite physalis och sista jordgubben för i år :rofl:
Mums!

P
En humle gav 100 gr torkade kottar, borde räcka iaf till 2 omgångar öl till hösten. Plantan är ung än så väntar mig allt bättre skörd. Korsta ger rejäl beska så några stora mängder behövs inte. I år kör vi bara ankskit från våra ankor som gödsel, vilket har gett mer än godkänt resultat. Idag plockades morötter och rödbetor upp. Så nu har vi egen försörjning av vatten, gödsel och jord inom ramarna för en 1000m2 villatomt, vilket vi är väldigt nöjda med!

Två plastpåsar fyllda med torkade humlekottar märkta "Humle 'Korsta' 50g" på en träyta
Skapa konto
Två lådor fyllda med skördade morötter och rödbetor, placerade utomhus på halm.
Skapa konto

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
Emma242 skrev:
En humle gav 100 gr torkade kottar, borde räcka iaf till 2 omgångar öl till hösten. Plantan är ung än så väntar mig allt bättre skörd. Korsta ger rejäl beska så några stora mängder behövs inte. I år kör vi bara ankskit från våra ankor som gödsel, vilket har gett mer än godkänt resultat. Idag plockades morötter och rödbetor upp. Så nu har vi egen försörjning av vatten, gödsel och jord inom ramarna för en 1000m2 villatomt, vilket vi är väldigt nöjda med!

[bild] [bild]
Hur odlar ni humlen?
Jag skulle gärna ha en planta eller två för eget bruk.

P
Hur odlar ni humlen?
Uppför en alldeles för liten pinne (2 m hög, 2 cm diameter). På skuggsidan av huset verkar den trivas bäst, rätt ner i sörmländska leran. Till nästa år blir det att skaffa lite rejälare störar eller spaljé.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hur odlar ni humlen?
EXTREMT spridningsbenägen .. bara så du vet.. på flera meters avstånd kan de dyka upp skott!

Men mycket dekorativ o trevlig växt tycker jag i övrigt..

En av grannarna här har en som växer upp på en elstolpe vid vägen.. den växer lätt hela vägen upp :o väldigt imponerande :)

Spridningsbenägen visste jag inte om :oops:

Men längden hade jag koll på, får se hur långa störar jag kan få tag på :thinking:
Och var jag hittar en planta :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.