422 169 läst ·
5 466 svar
422k läst
5,5k svar
Odlingshörnan..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 727 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 727 inlägg
Jag vet. Känner lite samma sak men om en månad börjar det bli tomt i landen.G GladanS skrev:
Pak choi, grönkål, palmkål (svartkål), brokali, broccoli, machesallad, tatsoi, nån röd plocksallad, vinterportlak, sockerärter och fänkål.
Blev det idag. Ska så sommarmorot, rödbetor och salladslök också.
Jag har sått tredje omgången sallat på friland för några dagar sedan och lite mer sockerärtor.
Vi får se om jag eller sniglarna får mest sallat.
Jag sår förresten sk vintersallat även på sommaren, precis som vilken annan "vanlig" sallat som helst.
Vi får se om jag eller sniglarna får mest sallat.
Jag sår förresten sk vintersallat även på sommaren, precis som vilken annan "vanlig" sallat som helst.
Det blev en beställning på palmkål och ruccola, och nån vintersallad. Tycker sallad är svårt. Blir mest beskt, tråkigt, och snigelmat såklart. Fast får väl försöka igen med det jag har i förrådet.
Det jobbiga är att det inte finns några fria ytor just nu, hade jag kunnat så på friland hade det varit lugnt.
Det jobbiga är att det inte finns några fria ytor just nu, hade jag kunnat så på friland hade det varit lugnt.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 727 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 727 inlägg
Så i tråg eller krukor så kan du plantera ut eftersom.
Jag skördade första majsen idag.
10 juli var det förra året… känns som om det mest är ett par veckor senare än förra året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag skördade första majsen idag.
10 juli var det förra året… känns som om det mest är ett par veckor senare än förra året.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 399 inlägg
Tänkte bara komma med en uppdatering med mitt experiment.MaxHugo skrev:Nu har det gått 6 veckor sen senast, så har kommer en liten uppdatering. Kan även tillägga att jag värken gett näring eller vattnat manuellt under denna tid.
[bild]
Första gången jag kör denna typen av odling. Så hur det kommer sig att det växer så det knakar har jag tyvärr inget svar på. Har även en Sweet 100 som snart ska skördas på dom första tomaterna.
Har inte haft några tecken att plantorna haft brist på vatten, utan flottören från vattentunnan har skött det till 100%. En miss jag gjort är att ge dom "tillräckligt" med näring, iaf om man utgår ifrån minskning av tjuvskott. Men det löste jag med nässelvatten och en varningen skylt på dörren till växthuset
Svårt att få en helhets bild, men ungefär såhär ser det ut i mitt 2x3m växthus i skörde tid.
Logga in
Skapa konto
För skoj skull har jag tänk hålla koll på den totala mängd tomater jag skördar. Så detta är första veckan blev det runt 4.5kg
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 399 inlägg
Hemskt vad vi odlar dåligt i år, denna tråd brukar vara full av inlägg vid denna tid på året 
Kom hem från en veckas semester igår så idag fick vi skörda lite:
Tyvärr hann tre kålhuvuden spricka och börja ruttna under semestern. Men i övrigt riklig skörd.
Kom hem från en veckas semester igår så idag fick vi skörda lite:
Logga in
Skapa konto
Tyvärr hann tre kålhuvuden spricka och börja ruttna under semestern. Men i övrigt riklig skörd.
Min odling kom av sig lite.. både pga det ena och det andra! Sedan sådde jag inte lika mycket i år.. för vi skulle renovera kragarna (tror du det blev gjort…)13th Marine skrev:
Men vi har skördat två chili haha
Hallon, röda krusbär, gröna krusbär, massa rabarber.. en del tomater och augustipäron
Nu väntar jag, extremt otåligt, på blåbär!
Din veckoskörd såg helt okej ut
(våra squash har precis börjat växa oxå! Alltså frukterna..)
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 399 inlägg
Jag har full förståelse för att det inte blev någon större odling för dig iårSnigla skrev:
Min odling kom av sig lite.. både pga det ena och det andra! Sedan sådde jag inte lika mycket i år.. för vi skulle renovera kragarna (tror du det blev gjort…)
Men vi har skördat två chili haha
Hallon, röda krusbär, gröna krusbär, massa rabarber.. en del tomater och augustipäron
Nu väntar jag, extremt otåligt, på blåbär!
Din veckoskörd såg helt okej utmycket o äta där!
(våra squash har precis börjat växa oxå! Alltså frukterna..)
Våra rabarber gav upp för ett tag sedan, krusbären skördade vi för två veckor sedan, och svarta vinbär (det blev inga röda för fåglarna åt upp dem innan vi märkte att de höll på att mogna). Även physalisen ger frukt nu samt squashen (gigantiska väntade oss när vi kom hem). Vet inte vad vi gör för fel med våra tomater
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Bland mina första från 27 juli, men är ju mycket längre norrut.Snigla skrev:
Har riktigt mycket björnbär på gång, som egentligen är minst en zon för långt norrut, så är rädd att de inte hinner mogna. Förra året när det bara fanns en kvist med bär hann ändå inte alla mogna, men efter rätt mycket frysskydd, gödning och vattningsinsatser så är det väldigt mycket mer i år. Humlornas favorit!
De två krusbärsbuskarna (röd Hinnonmäki) mognar precis i detta nu, men är fortfarande rätt små. Blir nog ändå 2-3 kg.
Har ni också problem med tomaterna? jag borde ha mycket mer per planta och speciellt borde jag ha nån frukt på varje planta..13th Marine skrev:
Jag har full förståelse för att det inte blev någon större odling för dig iår
Våra rabarber gav upp för ett tag sedan, krusbären skördade vi för två veckor sedan, och svarta vinbär (det blev inga röda för fåglarna åt upp dem innan vi märkte att de höll på att mogna). Även physalisen ger frukt nu samt squashen (gigantiska väntade oss när vi kom hem). Vet inte vad vi gör för fel med våra tomater![]()
Förstår inte riktigt vad som felar.. de är fina och stora.. men pollineras/blommar dåligt..
Vi har en mer eller mindre vild björnbärsbuske.. (elak jäkel med tentakler och sylvassa klor...) som brukar blomma och sätta frukt.. men vi hinner aldrig få någraMultiMan skrev:
Bland mina första från 27 juli, men är ju mycket längre norrut.
Har riktigt mycket björnbär på gång, som egentligen är minst en zon för långt norrut, så är rädd att de inte hinner mogna. Förra året när det bara fanns en kvist med bär hann ändå inte alla mogna, men efter rätt mycket frysskydd, gödning och vattningsinsatser så är det väldigt mycket mer i år. Humlornas favorit!
De två krusbärsbuskarna (röd Hinnonmäki) mognar precis i detta nu, men är fortfarande rätt små. Blir nog ändå 2-3 kg.
Björnbär är ju gott!
Vi skördade 4 st. hallon idag haha.. jag frågade maken om det fanns och skörda.. "jaaaadå" sa han glatt och tog en burk och gick ut... han var tillbaka in max 3 min senare och jag frågade om han ens hunnit till busken..
Det fanns 4 bär... hahaha han frågade om det räckte till en paj.. nä sa jag och stoppade dem i munnen!
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 399 inlägg
Tycker plantorna inte är så frodiga som de borde, lite lite bladmassaSnigla skrev: