S
Skördade mitt första vitkålshuvud. 2,5 kg
Ett nyskördad stort vitkålshuvud och en morot på ett vitt träbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomatpålarna börjar snart ge skörd.
Omoget gröna tomater på plantan i en trädgård, redo att börja skörda snart.
Skapa konto
Gröna omogetomater på plantor stöttade av pålar i en grönsaksträdgård, med frodig omgivning.
Skapa konto
Trädgårdsland med vitkål, tomatplantor på stolpar och majs, omgivet av grönska och blommor.
Skapa konto

Majsen är snart klar. Majsfält med mogna majskolvar nära skörd, omgivet av gröna blad och stjälkar.
Skapa konto

• Gilla
arneri68 och 12 till
  • Laddar…
Det här med vitlök var ju roligt.
Flertal torkade vitlökar med lösa skalstrån på ett träbord.
Skapa konto

Det var ursprungligen nio vitlökar men vi kunde inte hålla oss utan har ätit några stycken tidigare under sommaren.

Nästa år ska jag odla väldigt många fler.
(Jag har torkat dem i solen enligt instruktionerna.)

• Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Lite sen i starten i år pga missar med sådden. Av samma anledning blev det 6 plantor. Så det här är den första av oändligt mycket squash i sommar. Även om två av sorterna är lågproducerande....

• En squash ligger på ett mörkt köksbänkskiva, tyder på en kommande riklig skörd.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Odlarvänner - glöm inte att piska era majsplantor i sommar. ;)
Hand håller majsplanta med tydliga hårstrån och blomställning i trädgårdsmiljö.
Skapa konto

• Wow
Snigla
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Odlarvänner - glöm inte att piska era majsplantor i sommar. ;)
[bild]
Hur gör man då och varför? Jag odlar majs i år.

Man gör det om man vill öka chanserna att få fulla kolvar. Varje litet "hårstrå" på honan är ju ett blivande majskorn och måste pollineras individuellt för att mogna. I naturen sköter vinden det hela men då kan det ju bli kolvar som inte är fulla och det vill vi ju ha.

Så, man tar en hane (den delen jag håller i på bilden) som är full med pollen och så slår man den mot honans strån så att pollen hamnar på varje strå. Eftersom man inte ser om alla blev träffade så brukar jag göra om det ett par gånger då och då.
Det skall regna här i ett par dagar enligt prognosen så för att inte riskera att allt pollen sköljs bort passar jag på nu.

"Hona och hane" är ju inte helt rätt benämning kanske, mamma och pappa används också men jag tycker det låter ännu värre. "Piska mamman med pappan". :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Man gör det om man vill öka chanserna att få fulla kolvar. Varje litet "hårstrå" på honan är ju ett blivande majskorn och måste pollineras individuellt för att mogna. I naturen sköter vinden det hela men då kan det ju bli kolvar som inte är fulla och det vill vi ju ha.

Så, man tar en hane (den delen jag håller i på bilden) som är full med pollen och så slår man den mot honans strån så att pollen hamnar på varje strå. Eftersom man inte ser om alla blev träffade så brukar jag göra om det ett par gånger då och då.
Det skall regna här i ett par dagar enligt prognosen så för att inte riskera att allt pollen sköljs bort passar jag på nu.

"Hona och hane" är ju inte helt rätt benämning kanske, mamma och pappa används också men jag tycker det låter ännu värre. "Piska mamman med pappan". :crysmile:
Ok, då förstår jag. Testar i morgon.

S
Jag väntar på att min majs ska bli skördeklar. Väntar icke-tålamodigt. ;)
Förra året skördade vi majs 10 juli.

S
Kanske är dags?!

• Närbild på en omogen majs som delvis är öppnad i ett majsstjälk.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Bara att grilla!

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Tycker att kokt är godare än grillat även om det är ballare att grilla.

S
Nu mitt under skördetid får man inte slappna av. Nu är de hög tid att så för skörd i höst!

Jag har idag satt frön i tråg av olika bladkål, plocksallad, broccoli, vintersallad, sockerärter etc.

Frötråg med olika bladgrönsaker och ärter ställda utomhus för sådd under skördetid.
Skapa konto

• Gilla
arneri68 och 5 till
  • Laddar…
engs
S sinuslinus skrev:
Nu mitt under skördetid får man inte slappna av. Nu är de hög tid att så för skörd i höst!

Jag har idag satt frön i tråg av olika bladkål, plocksallad, broccoli, vintersallad, sockerärter etc.

[bild]
Tack för det, hade tänkt fråga om lämpliga saker att plantera på de ställen som nu börjar gapa tomma. Och hinner komma upp innan det blir för kallt.
Vintersallat hade vi i växthuset i vintras, lite kul kunna gå och plocka sånt då.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
engs engs skrev:
Tack för det, hade tänkt fråga om lämpliga saker att plantera på de ställen som nu börjar gapa tomma. Och hinner komma upp innan det blir för kallt.
Vintersallat hade vi i växthuset i vintras, lite kul kunna gå och plocka sånt då.
https://www.sarabackmo.se/sa-gronsaker-i-juli/

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:

[bild]
Men nej, jag behöver lite paus nu!!
Fast vet jag kommer ångra mig i höst va? Bladkål, är det tex svartkål?

• Haha
  • Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.