422 044 läst ·
5 466 svar
422k läst
5,5k svar
Odlingshörnan..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Skördade mitt första vitkålshuvud. 2,5 kg
Tomatpålarna börjar snart ge skörd.
Majsen är snart klar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomatpålarna börjar snart ge skörd.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Majsen är snart klar.
Logga in
Skapa konto
Det här med vitlök var ju roligt.
Det var ursprungligen nio vitlökar men vi kunde inte hålla oss utan har ätit några stycken tidigare under sommaren.
Nästa år ska jag odla väldigt många fler.
(Jag har torkat dem i solen enligt instruktionerna.)
Logga in
Skapa konto
Det var ursprungligen nio vitlökar men vi kunde inte hålla oss utan har ätit några stycken tidigare under sommaren.
Nästa år ska jag odla väldigt många fler.
(Jag har torkat dem i solen enligt instruktionerna.)
Man gör det om man vill öka chanserna att få fulla kolvar. Varje litet "hårstrå" på honan är ju ett blivande majskorn och måste pollineras individuellt för att mogna. I naturen sköter vinden det hela men då kan det ju bli kolvar som inte är fulla och det vill vi ju ha.
Så, man tar en hane (den delen jag håller i på bilden) som är full med pollen och så slår man den mot honans strån så att pollen hamnar på varje strå. Eftersom man inte ser om alla blev träffade så brukar jag göra om det ett par gånger då och då.
Det skall regna här i ett par dagar enligt prognosen så för att inte riskera att allt pollen sköljs bort passar jag på nu.
"Hona och hane" är ju inte helt rätt benämning kanske, mamma och pappa används också men jag tycker det låter ännu värre. "Piska mamman med pappan".
Så, man tar en hane (den delen jag håller i på bilden) som är full med pollen och så slår man den mot honans strån så att pollen hamnar på varje strå. Eftersom man inte ser om alla blev träffade så brukar jag göra om det ett par gånger då och då.
Det skall regna här i ett par dagar enligt prognosen så för att inte riskera att allt pollen sköljs bort passar jag på nu.
"Hona och hane" är ju inte helt rätt benämning kanske, mamma och pappa används också men jag tycker det låter ännu värre. "Piska mamman med pappan".
Ok, då förstår jag. Testar i morgon.Dalbotant skrev:
Man gör det om man vill öka chanserna att få fulla kolvar. Varje litet "hårstrå" på honan är ju ett blivande majskorn och måste pollineras individuellt för att mogna. I naturen sköter vinden det hela men då kan det ju bli kolvar som inte är fulla och det vill vi ju ha.
"Hona och hane" är ju inte helt rätt benämning kanske, mamma och pappa används också men jag tycker det låter ännu värre. "Piska mamman med pappan".![]()
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Tack för det, hade tänkt fråga om lämpliga saker att plantera på de ställen som nu börjar gapa tomma. Och hinner komma upp innan det blir för kallt.S sinuslinus skrev:
Vintersallat hade vi i växthuset i vintras, lite kul kunna gå och plocka sånt då.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
https://www.sarabackmo.se/sa-gronsaker-i-juli/engs skrev:
Men nej, jag behöver lite paus nu!!S sinuslinus skrev:
Fast vet jag kommer ångra mig i höst va? Bladkål, är det tex svartkål?