Coolt!

A
MaxHugo skrev:
23 april satte jag ut tomaterna i växthuset och dom har skött sig själva sen dess :ok:
[bild]
"regntunnan" håller vatten nivån underkontroll. Så blir nog att bygga en ute del och experimentera med andre odlingar.
Nu har det gått 6 veckor sen senast, så har kommer en liten uppdatering. Kan även tillägga att jag värken gett näring eller vattnat manuellt under denna tid.
Överst: Unga plantor i växthus. Nederst: Välutvecklade tomatplantor med tät grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bild ett ser man en liten physalis idag ser den ut så här.
Stor grön tomatplanta, namn 'Tiny Tim', som växer i kruka på en solig gräsmatta med trädgårdsmöbler i bakgrunden.
Skapa konto

Vet inte riktigt vad som händer med denna men stammen är onormalt stor för sen längd.
Tomatplanta 'Tiny Tim' med stora gröna blad och tjock stam i svart odlingskärl framför fönster.
Skapa konto

Vid första ögonkastet ser denna tomatplantan något normal ut. Om det inte hade varit för namnet Tiny Tim, ska ju bara en fönster planta.
Tomatplanta av sorten Tiny Tim med onormalt tjock stam som växer i kruka utomhus, intill ett växthus.
Skapa konto

Första gången jag kör denna typen av odling. Så hur det kommer sig att det växer så det knakar har jag tyvärr inget svar på. Har även en Sweet 100 som snart ska skördas på dom första tomaterna.

• Gilla
Caroline W och 4 till
  • Laddar…
MaxHugo skrev:
Nu har det gått 6 veckor sen senast, så har kommer en liten uppdatering. Kan även tillägga att jag värken gett näring eller vattnat manuellt under denna tid.
[bild]
På bild ett ser man en liten physalis idag ser den ut så här.
[bild]

Vet inte riktigt vad som händer med denna men stammen är onormalt stor för sen längd.
[bild]

Vid första ögonkastet ser denna tomatplantan något normal ut. Om det inte hade varit för namnet Tiny Tim, ska ju bara en fönster planta.
[bild]

Första gången jag kör denna typen av odling. Så hur det kommer sig att det växer så det knakar har jag tyvärr inget svar på. Har även en Sweet 100 som snart ska skördas på dom första tomaterna.
Ha Tiny Tim är bara en luring (namnet)., jag har gått på den med.. satte tre i en balkonglåda :oops: det blev.. hmm.. intressant ;) .. de var inte alls små och mina blev så tunga att de blev ampelplantor typ hehe.. hängde väl 60-70 cm..

Gav mycket frukt! Tyvärr helt smaklösa först (vet ej varför).. efter att ha provat några lite då och då i början.. gav vi upp dem.. slutade typ vattna och pyssla om dem (blev bara nån enstaka vattning)..

På höstkanten när de andra var slut .. så såg vi massor på dessa plantor och tänkte kasta.. men smakade nån iaf (hatar kasta mat..)..

DÅ var de jättegoda :oops::oops:(y):D sommarsöta, Inge blaskiga.. bättre skal/konsistens..

Lite olika sorters lök, rädisor, sallad och så broccoli under nätet.
Hoppas löken blir större än sättkök för i år har jag gödslat rejält med både hästgödsel och hönsgödsel.
Broccolin ser ut att trivas och bli en del skörd på.
En grönsaksrabatt med lök, rädisor, sallad och broccoli under nät i en trädgård.
Skapa konto
Broccoliplanta med omogen blomsterklase omgiven av gröna blad under nät, försiktigt gödslad.
Skapa konto

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
RABARMERMARMELAD gjorde vi i hushållet idag (y):D

Hemgjord rabarbermarmelad i glasburk hållen av en hand.
Skapa konto

Burkar med hemgjord rabarbermarmelad på en köksbänk.
Skapa konto

Burkar med hemgjord rabarbermarmelad på en träyta.
Skapa konto

Har aldrig smakat innan, men lät gott i mitt huvud..:cool: så då provade vi! Lite finnig än.. (varmt..) så vi hoppas den stelnar lite till när den svalnar..

Receptet var nog från tidningen buffé (Ica)

En receptsnutt för rabarbermarmelad från en tidning med ingredienser och instruktioner.
Skapa konto

• Gilla
PercyP och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
RABARMERMARMELAD gjorde vi i hushållet idag (y):D

[bild]

[bild]

[bild]

Har aldrig smakat innan, men lät gott i mitt huvud..:cool: så då provade vi! Lite finnig än.. (varmt..) så vi hoppas den stelnar lite till när den svalnar..

Receptet var nog från tidningen buffé (Ica)

[bild]
Jag har gjort rabarbermarmelad med vanilj och konsistensen och färgen brukar vara väldigt bra. Jag personligen gillar inte vanilj och är väldigt känslig för minsta gnutta vanilj så just det är inte för mig men alla andra brukar älska den. Så därför tror jag att ni säkert också kommer att göra det.

Min mormor kokade väldigt god saft med rabarber, röda vinbär och saften från en citron. Om ni inte testat det kan jag rekommendera att prova. Det blir fin färg av rödvinbär och inte den där diskvattenkänslan man lätt får av vanlig rabarbersaft. (Om nu någon diskar för hand längre och vet vad jag menar.)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Sådana här odlingslådor vill jag ha på landet. Två odlingslådor med plantor och flisad gångväg i en trädgård.
Skapa konto
:heart:

Jag ska börja leta lämpligt virke.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Rådjur, grävling eller vildsvin har totalt bökat sönder min spenat- och salladsodling :cry:
Visste att det var ett misstag att inte hängna in lådorna innan vi tog midsommarledigt. Skit också.

Men man får väl göra om, göra rätt…

Morötterna i den gamla sandlådan är dock orörda, men bara några cm hög blast. Och palsternackan börjar titta fram. Så det finns hopp! Vattnar sporadiskt, de står i halvskugga under några tallar.
Ska bara hinna med att hägna in det också. :sweat:

• Ledsen
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Hur går det med odlingarna för er andra?

För vår del har kålen gått bra, undrar om nätet gjort susen :thinking::D

Olika sorters kål sorterade på ett träbord utomhus, möjlig belöning från att använda skyddsnät.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
S
Frukostplocken.
Men inte hemma för vi tycker det är ovärt att odla jordgubbar i trädgården när det finns en självplock 3 km bort.

• Hink med ny-plockade jordgubbar bredvid jordgubbsplantor på en självplock.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Frukostplocken.
Men inte hemma för vi tycker det är ovärt att odla jordgubbar i trädgården när det finns en självplock 3 km bort.
Är de så billiga att köpa på ert självplock? Eller äter ni inte så mycket :)

Tänkte mest på att det är ju det man köper, som är värt att odla.. när man vill ”vara självförsörjande” . De grönsaker man äter, salladen man gillar.. allt det där ”måste prova” eller ”å va kul” är ju eg onödigt..

Tog några år attlugna ner sig haha.. första åren ville man odla och prova allt.. vissa saker va inte goda, andra blev pannkaka typ.. vissa saker lockade enbart till sig ohyra.. några passade inte att odla hos oss.. (för jorden/läget elker vi var kassa haha).

Nu har vibörjat fundera på .. ”vad äter vi under året” vad handlar vi.. och så utgår vi därifrån..

PLUS en odlingskrage med ”testgrejer” (y):D

Men i år har jagande satt något (jo, lök, vitlök, potatis) i odlingskragarna.. de flesta är tomma.. vi skulle ha renoverat dem.. men ja vi får se om det blir av.. ska flytta några som ”pluggar” till en pallkrage (y)

S
65kr/kg.
Minst två jordgubbar i munnen för varje i hinken så egentligen blir det väl 20kr/kg. :crysmile:

200kr för 45 minuters familjeutflykt.

• Haha
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
65kr/kg.
Minst två jordgubbar i munnen för varje i hinken så egentligen blir det väl 20kr/kg. :crysmile:

200kr för 45 minuters familjeutflykt.
Så plockar min andra halva med haha.. jag vill skölja dem först :oops: han tycker jag är en värdelös plockare…… haha

• Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S
Det var skyfallsregn inatt så de var välsköljda. ;)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.