S
Jag (eller kanske frun) fick nog av plantor inomhus så idag åkte fem tomatplantor ut i växthuset.

Tomatplantor i svarta krukor på tegelgolv inne i ett växthus med trädgårdsutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planterade ut lite kål häromkvällen i sann månskensbonde-anda.

Nyplanterad kål i en odlingsbädd utomhus med spridda höstlöv och en gul blomma i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Fadai
Tomatplantor i rad i ett växthus med nätväggar och en träkant runt odlingsbädden.
Skapa konto
Planteringbäddar med jord förberedda för växter, omgivna av gräs med staket i bakgrunden.
Skapa konto
Salladskultingar i olika storlekar som växer i ett växtlåda med mörk jord.
Skapa konto
Snart har jag fått ut alla tomaterna i växthuset. Ska ge bort en del för det är mååånga plantor. Börjar titta upp lite av varje i landen och purjon är satt.

• Gilla
fremax och 8 till
  • Laddar…
Skördat några till padrones inne (från min övervintrare vid datorn). Hittills ätbara även denna vår (y):D

Två gröna padrone-paprikor på ett köksbord.
Skapa konto

En grön padrone-pepparfrukt ligger i en personens handflata.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
Glömde!

Fick pris för min färdiga frukt i ”chili-i-en-burk-tävling” :love:

Flera små påsar med chilifrön på ett brev, pris för chili-i-en-burk-tävling.
Skapa konto

Några fröer såklart :cool:

(nu har jag planterat om chiliplantan.. till lite större boende - dvs diskvalificerad från fortsatt tävling)

• Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Lush green basil plants growing in a pot with visible new cuttings, indicating propagation efforts.
Skapa konto

Basilikan var seg i starten, men växer nu så det knakar. Har precis testat att ta sticklingar, får se om det kommer fungera.

• Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
[bild]
Basilikan var seg i starten, men växer nu så det knakar. Har precis testat att ta sticklingar, får se om det kommer fungera.
Hur lång tid tog starten? Har bara lyckats med basilikan typ 50% av gångerna jag satt den..

Fairlane
Snigla Snigla skrev:
Hur lång tid tog starten? Har bara lyckats med basilikan typ 50% av gångerna jag satt den..
Efter typ 2 månader trodde jag det bara skulle bli några få småblad. Igår klippte jag av några stjälkar som var uppåt 25 cm, med blad större än 10*5 cm (lågt räknat). Några gick i middagen, några planterades om i hopp om att få ännu mer.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fairlane
Idag kom man ut till detta. Rådjur som klippt mina tulpaner som var omkring 50 cm och väntade på att slå ut. Lökarna hade de också gett sig på.

Ska jag se ett rådjur idag får det vara på grillen!
Tulpaner nedklippta av rådjur med synliga lökar och avklippta stjälkar i jorden.
Skapa konto
Tulpanplantor med avbitna stjälkar och skadade lökar i en trädgård, tydlig skada av rådjur.
Skapa konto
Blomsterträdgård med avbetade tulpaner och hela påskliljor, skadad av rådjur.
Skapa konto

Några hade dock klarat sig, en tröst

• Ledsen
  • Gilla
  • Arg
fremax och 5 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Idag kom man ut till detta. Rådjur som klippt mina tulpaner som var omkring 50 cm och väntade på att slå ut. Lökarna hade de också gett sig på.

Ska jag se ett rådjur idag får det vara på grillen!
[bild] [bild][bild]
Några hade dock klarat sig, en tröst
Oj! Mina tulpaner har nästan blommat över nu...! Synd på dem dock :(

Fairlane
S SvanteC skrev:
Oj! Mina tulpaner har nästan blommat över nu...! Synd på dem dock :(
Längre söderut än Stockholm gissar jag?
Mina har en del skugga också så snön låg länge.

Jag får sätta lite lökar för narcisser tillsammans med de här tulpanerna också och hoppas på att jag får se de nästa vår. Annars blir det mycket grillat rådjur nästa sommar... ;)

S
Fairlane Fairlane skrev:

Jag får sätta lite lökar för narcisser tillsammans med de här tulpanerna också och hoppas på att jag får se de nästa vår. Annars blir det mycket grillat rådjur nästa sommar... ;)
Haha ja, i södra Halland så det är lite skillnad!

Fadai
Fairlane Fairlane skrev:

Jag rekommenderar fårull, helst otvättad (den är även billigast). Har inga besök av rådjur i de rabatter där ullen är.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Fadai Fadai skrev:
Jag rekommenderar fårull, helst otvättad (den är även billigast). Har inga besök av rådjur i de rabatter där ullen är.
Har samma erfarenhet sen jag förra sommaren fick fårull av en granne - trädde ullen på pinnar (inte så snyggt kanske, men såg det som en installation) och fick ha det mesta ifred från rådjuren. Tyvärr tog ullen slut...så hade inget som räddade mina tulpaner nyss, de blev ätna.
Grannen hade varit i Dalarna och där skaffat ullen; jag som bor i Stockholms söderförort undrar var jag ska finna mer till i år? Leta efter nån fårbonde (?) i närheten?

Fairlane
Maria T Maria T skrev:
Har samma erfarenhet sen jag förra sommaren fick fårull av en granne - trädde ullen på pinnar (inte så snyggt kanske, men såg det som en installation) och fick ha det mesta ifred från rådjuren. Tyvärr tog ullen slut...så hade inget som räddade mina tulpaner nyss, de blev ätna.
Grannen hade varit i Dalarna och där skaffat ullen; jag som bor i Stockholms söderförort undrar var jag ska finna mer till i år? Leta efter nån fårbonde (?) i närheten?
Om du hittar någon så är jag också intresserad. Bor också i söderförort.

Maria T
Fairlane Fairlane skrev:
Om du hittar någon så är jag också intresserad. Bor också i söderförort.
Absolut, jag kollar och lova höra av mig om jag finner nån som säljer.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.