Lill72 Lill72 skrev:
Går det att föröka nävor genom att klippa av de bruna rötterna? som ligger på ytan?
Har googlat men inte hittat nåt vettigt svar.
Jag testade att stoppa ner några i jorden igår men det kanske är lönlöst, nån som vet eller ska jag köpa några plantor istället?
[bild] [bild]
Japp, det är rhizomer och det kommer att växa ut rötter från dem. Håll jorden fuktig så går det lättare.

Jiji Jiji skrev:
Japp, det är rhizomer och det kommer att växa ut rötter från dem. Håll jorden fuktig så går det lättare.
Okej, tackar!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Hämtade ut mina ”rötter” igår från Holland.. de såg fina ut (y):cool:

Växtrötter i plastförpackningar och papperspåsar i en kartong, från Holland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

…nu hoppas jag de kommer växa fort :D vill ju se dem.

Orderbekräftelse för växtknölar, inklusive Dahlias och Hostas, med bockmarkeringar för mottagna artiklar.
Skapa konto

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Simbadusa har rea på kvarvarande dahlior, andra knölar/lökar och massa frön. Vet inte hur det gick till för jag behövde verkligen inte mer men på något sätt så råkade det visst beställas en massa alldeles nyss? :thinking::oops:

Eftersom jag är lite mer återhållsam än @Snigla så beställde jag en Dutch silence istället för en Dutch explosion. :crysmile::crysmile:

• Haha
Jiji och 4 till
  • Laddar…
UPPDATERING på tomaten
TIGRETT (gul)

Gulgrön tomatplanta av sorten Tigrett med tjock stam och blommande, framför röd vägg.
Skapa konto

Tomatplanta 'Tigerett' med gulgrön färg på stammen och blekare blad, blommande mot röd trävägg.
Skapa konto

Gulgrön tomatplanta 'Tigrett' med ovanlig blek färg och kraftigt stamverk, blommar mot röd trävägg.
Skapa konto

fortfarande ”skum” färg på hela stam och bladverk, i jämförelse med andra sorter :) mycket blekare.. nästan svagt gulgrön..

I år har den dessutom fått redigt kraftigt ”stamverk” (y)

.. och den blommar :love:

• Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
En ANAHEIM skördad (y)
Tänkte det var lika bra att ta bort lillfrukten när jag nu ska plantera om plantan i större kruka. Vill att den efter.. ska fokusera på rotbildning.. så den blir stor och fin i sommar :D

Hand håller en nyskördad grön Anaheim chili mot en otydlig bakgrund.
Skapa konto

Skördat en PURPLE TIGER frukt oxå :cool:

En liten röd ANAHEIM chili i en hand, nyss skördad inför omplantering av plantan.
Skapa konto

• Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Fotade precis en TIGRETT bredvid två ”vanliga” tomater.. så man kunde se skillnaden tydligt på bladverkets färg!

Tomatplantor på trägolv, en TIGRETT med ljusgröna blad bredvid två mörkgröna tomater.
Skapa konto

• Gilla
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
Förberedelse inför odling
Bokomslag "Nötodlarens handbok" med händer som håller olika nötter.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Oj nötter, avancerat. Jag har en hassel så lite hasselnötter blir det ibland, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med de. Är inte så förtjust i hasselnötter.

Fairlane Fairlane skrev:
Oj nötter, avancerat. Jag har en hassel så lite hasselnötter blir det ibland, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med de. Är inte så förtjust i hasselnötter.
Jag har turligt nog 3-4 vildhassel på tomten, men enda året jag fått något att tala om var 2018(?) och då bara på en av buskarna. Men en ekorre snodde nästan alla långt innan de mognat. :cry:Fast den är ju så söt så jag förlät den rätt snabbt. Den behöver förstås också mat. :) De andra buskarna står nog i för mycket skugga i dagsläget för att ge något, men efter att endel träd tagits ner så hoppas jag det blir bättre. För min del är hasselnötter och det som går att göra av dem, något av det godaste jag vet, så kan ju bara inte låta bli att försöka mig på att lyckas bättre. Men vill även ha andra nötter. Jag vill ha så stora träd det bara går i bakkant/norrsidan av tomten och olika typer av valnöt ska tydligen bli höga och ska även växa snabbt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Valnöt är lätt att odla och växer väldigt snabbt. Att ta hand om valnötter har jag däremot inte lyckats med. Å andra sidan är flera i min närhet allergiska mot nötter så det är kanske lika bra.

En kvinna som jag kände förr i tiden hade ett vackert valnötsträd i sin trädgård. Hon tog hand om nötterna och de var jättegoda.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Trädgårdsland med svart 'Queen of Night' tulpaner och gröna växter mot en träspaljé.
Skapa konto
Visa bilaga 612240
Nu har de färggranna tulpanerna blommat över och Queen of night står kvar tills med brunnävan som tar upp den svarta färgen. Jag ska sätta dit jätteverbenor också. Förhoppningsvis ska jag få lite hjälp med det idag. Har massor med sticklingsplantor som blommar sedan flera veckor tillbaka. Ville dock vänta ut de första tulpanerna.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Sådär, nu är jätteverbenorna på plats. Det måste vara en av de mest lättodlade växter som finns förövrigt. Lummig trädgårdsrabatt med nyplanterade jätteverbenor, blommande tulpaner och grönska mot trästaket.
Skapa konto

• Gilla
sinuslinus och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Några tulpaner klarade sig från rådjuren. Här stod narcisser och pärlhyacint bredvid vilket jag misstänker hjälpt till
Tulpaner i olika färger blommar i en trädgård med ett staket i bakgrunden.
Skapa konto

Jag får kanske en ny omgång där rådjuren tidigare mumsar friskt. Får se om jag hinner se de slå ut eller om det blir rådjur på grillen....

Tulpaner börjar blomma i en trädgård, klarat sig från rådjur, med mörk jord och grönt lövverk i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Fairlane
Potatisplantor i olika tillväxtstadier i hinkar och en pallkrage på gräsmatta.
Skapa konto

Potatis i olika stadier i hinkarna och halva pallkragen. Hoppas på bra skörd.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.