Ny på växthus, men hoppas få ihop ett som jag fått införför denna säsongen. Gärna snart för det är växter överallt inne nu. Men en sak blir jag inte klok på. Avhärdningen. Behöver jag vänja mina inomhustomater, nu i fönster alldeles för varmt dagtid, vid englasfönster och kyla stegvis?

A
G GladanS skrev:
Men en sak blir jag inte klok på. Avhärdningen. Behöver jag vänja mina inomhustomater, nu i fönster alldeles för varmt dagtid, vid englasfönster och kyla stegvis?
Om du ska odla tomaterna i ett växthus som är en skyddad miljö, så behöver du inte se så alvarligt på avhärdning. I ditt fall är kan den stärka vårsolen "bränna" tomatplantan, men det löser du genom att hänga tunn fiberduk på söder sidan av ditt växthus.

Jag satta 1½ meter hög tomatplanta i växthuset igår, när där var ca 30 grader. Efter 30 min såg den ut att tappat all livsglädje, men runt 20 så var den tillbaka.

• Gilla
GladanS och 1 till
  • Laddar…
Idag åkte potatisen ner i jorden.
Funderar på om jag ska peta ner den gula löken också :thinking:
Nyplanterade potatisar på rader i en välpreparerad jordbädd i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Jag fick av en vän lite frön och dessa nötter?, de skulle sättas som man sätter frön men vännen som inte är så bra på svenska kunde inte förklara vad det var. Nån som vet vad det är och blir?
En brun nöt på vit bakgrund som användaren fått och frågar om identifiering.
Skapa konto

Ser ut som ekollon. Edit, möjligen hasselnöt.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ja, visst gör det. Men jag fick för mig att det ska vara nåt man kan äta då jag fick grösaksfröer tillsammans med dessa.

Vad spännande. Du får så dem och se vad det blir.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ni minns min tävlingsplanta?
Chilin i burk..

Min Purple Tiger :)

Mogen Purple Tiger chilifrukt på planta med gröna och lila blad mot vit bakgrund.
Skapa konto

Frukten har äntligen ändrat färg och nu kan jag med gott samvete plantera om den inför sommaren.. (när jag tar ur den ur burken diskas den automatiskt.. )

• Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Har du burkar som diskas automatiskt? Vi måste diska våra själva :cool:;):thinking:

• Haha
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Har du burkar som diskas automatiskt? Vi måste diska våra själva :cool:;):thinking:
Haha.. doh ;)
Just den där blir nog småsmulor när jag ska försöka tråckla upp plantan ur den! (Plåtsax)

Nu korrigerade jag blomfröerna oxå.. känns bättre även om plånboken blev lite tunnare.

Men ett ställe jag handlat på i Holland hade 30% rea på de sista rötterna för typ vår/sommarväxter.. (och dessutom portofritt) så då passade jag på lite.. :D(y) (urvalet är inte lika stort såklart, men det gör inget)

Beställningslista med bilder av blommor och växter inklusive dahlior och hostor med namn och antal rötter eller knölar.
Skapa konto

Dessa blev det - hoppas det är lika fina rötter som sist :cool:

LÄNK: https://www.farmergracy.co.uk/

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Snigla Snigla skrev:
Nu korrigerade jag blomfröerna oxå.. känns bättre även om plånboken blev lite tunnare.

Men ett ställe jag handlat på i Holland hade 30% rea på de sista rötterna för typ vår/sommarväxter.. (och dessutom portofritt) så då passade jag på lite.. :D(y) (urvalet är inte lika stort såklart, men det gör inget)

[bild]

Dessa blev det - hoppas det är lika fina rötter som sist :cool:

LÄNK: [länk]
Jag ser mkt reklam från dem i mitt flöde. Är de bra och pålitliga?

Jag har beställt en del från dem och är mkt nöjd.
De har väldigt mkt större utbud än vad svenska firmor erbjuder.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Jag ser mkt reklam från dem i mitt flöde. Är de bra och pålitliga?
Har beställt en gång där tidigare och det gick bra (beställning, frakten.. betalning).
Nöjd med leveransens kvalité (y)

(Har för mig att jag beställde lökar den gången (tulpaner osv) och någon enstaka rot/knöl.)

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
S
En av sparrisraderna är verkligen på hugget i år. (y)

• Sparrisplantor som gror i en rad med marktäckning av träflis och jord.
    Skapa konto
  • Gilla
fremax och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.