421 996 läst ·
5 466 svar
422k läst
5,5k svar
Odlingshörnan..
Ny på växthus, men hoppas få ihop ett som jag fått införför denna säsongen. Gärna snart för det är växter överallt inne nu. Men en sak blir jag inte klok på. Avhärdningen. Behöver jag vänja mina inomhustomater, nu i fönster alldeles för varmt dagtid, vid englasfönster och kyla stegvis?
Om du ska odla tomaterna i ett växthus som är en skyddad miljö, så behöver du inte se så alvarligt på avhärdning. I ditt fall är kan den stärka vårsolen "bränna" tomatplantan, men det löser du genom att hänga tunn fiberduk på söder sidan av ditt växthus.G GladanS skrev:
Jag satta 1½ meter hög tomatplanta i växthuset igår, när där var ca 30 grader. Efter 30 min såg den ut att tappat all livsglädje, men runt 20 så var den tillbaka.
Ni minns min tävlingsplanta?
Chilin i burk..
Min Purple Tiger
Frukten har äntligen ändrat färg och nu kan jag med gott samvete plantera om den inför sommaren.. (när jag tar ur den ur burken diskas den automatiskt.. )
Chilin i burk..
Min Purple Tiger
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frukten har äntligen ändrat färg och nu kan jag med gott samvete plantera om den inför sommaren.. (när jag tar ur den ur burken diskas den automatiskt.. )
Nu korrigerade jag blomfröerna oxå.. känns bättre även om plånboken blev lite tunnare.
Men ett ställe jag handlat på i Holland hade 30% rea på de sista rötterna för typ vår/sommarväxter.. (och dessutom portofritt) så då passade jag på lite..
(urvalet är inte lika stort såklart, men det gör inget)
Dessa blev det - hoppas det är lika fina rötter som sist
LÄNK: https://www.farmergracy.co.uk/
Men ett ställe jag handlat på i Holland hade 30% rea på de sista rötterna för typ vår/sommarväxter.. (och dessutom portofritt) så då passade jag på lite..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LÄNK: https://www.farmergracy.co.uk/
Jag ser mkt reklam från dem i mitt flöde. Är de bra och pålitliga?Snigla skrev:
Nu korrigerade jag blomfröerna oxå.. känns bättre även om plånboken blev lite tunnare.
Men ett ställe jag handlat på i Holland hade 30% rea på de sista rötterna för typ vår/sommarväxter.. (och dessutom portofritt) så då passade jag på lite..(urvalet är inte lika stort såklart, men det gör inget)
[bild]
LÄNK: [länk]