422 019 läst ·
5 466 svar
422k läst
5,5k svar
Odlingshörnan..
Jag köper mitt på Rekoringen, ett kg har räckt i två år. Har t o m kvar.Maria T skrev:
Har samma erfarenhet sen jag förra sommaren fick fårull av en granne - trädde ullen på pinnar (inte så snyggt kanske, men såg det som en installation) och fick ha det mesta ifred från rådjuren. Tyvärr tog ullen slut...så hade inget som räddade mina tulpaner nyss, de blev ätna.
Grannen hade varit i Dalarna och där skaffat ullen; jag som bor i Stockholms söderförort undrar var jag ska finna mer till i år? Leta efter nån fårbonde (?) i närheten?
Leta på nätet efter fårfarmare etc och kontakta dem med frågan om du kan köpa ull. Annars kan man ha FB bara för de grupper man vill vara med i.Maria T skrev:
Fadai skrev:
Brukar vara jättelätt att ta sticklingar. Jag brukar sätta dem i vatten men sandblandad jord med en påse över går också bra. Stick hål i jorden med en pinne och inte själva sticklingen. Sätt sticklingarna efter kanten på krukan så att de inte rör varandra. (Jag är nästan på gränsen till att ha lite problem med att jag maniskt måste ja sticklingar... men bara nästan... Jag har inga problem, jag kan sluta när jag vill...Fairlane skrev:
Husägare
· Uppsala
· 663 inlägg
Googlade lite: https://hushallningssallskapet.se/f...eko/vill-du-handla-reko/handla-utan-facebook/Maria T skrev:
Text från hemsidan:
Handla utan Facebook
Vi får många frågor om det går att handla via Reko-ringar även om man inte är ansluten till Facebook. Det går alldeles utmärkt!
En av de viktigaste delarna i en Reko-ring är att det är förbeställda varor, som hämtas på en given plats och tid. Hur beställningen görs spelar i detta avseende ingen roll. Även om Reko-ringarna i huvudsak finns som grupper på Facebook, där beställningarna sker utesluter det inte att beställningar kan ske på andra vis. Det finns flera exempel på hur Reko-ringar har löst beställningar utanför Facebook. För dig som konsument kräver det att du är lite mer aktiv och själv söker upp producenter i Reko-ringen och gör dina beställningar inför utlämningstillfället. En konsumenter har exempelvis en stående beställning hos en äggproducent och när de då är på plats på utlämningen passar de på att skapa kontakt med de producenter som är närvarande eller till och med lägga beställning inför kommande utlämning.
Oftast kan den första kontakten vara svår om du inte använder Facebook. Kontakta gärna oss så hjälper vi till att förmedla den kontakten. Du kan även söka upp din närmsta Reko-ring via kartan, på en del Reko-ringar finns kontaktuppgifter till administratörer.
Tack!!! Jag är så anti-Facebook då jag ogillar företag/organisationer/föreningar som vill tvinga mig att skaffa det enbart för att få kontakt med dem, så jag slutar oftast läsa p g a irritation. Nu gjorde du allt jobb år migMathildatiger skrev:
Tips till dig också @Fairlane .
Husägare
· Uppsala
· 663 inlägg
Jag är lite likadan. Har gett mig den på att jag ska klara mig utan. Våga vägra facebook!Maria T skrev:
Tack!!! Jag är så anti-Facebook då jag ogillar företag/organisationer/föreningar som vill tvinga mig att skaffa det enbart för att få kontakt med dem, så jag slutar oftast läsa p g a irritation. Nu gjorde du allt jobb år mig, ska definitivt söka vidare och se vilken jag kan kontakta.
Tips till dig också @Fairlane .
Haha ni låter som min mamma.. hon var fruktansvärt anti Facebook i mååånga år (nästan rykte ur öronen om man pratade om fb).. jag vet inte riktigt vad som hände
men idag är hon med på fb sedan några år och publicerar egna inlägg! Inte bara smyger runt i kulisserna.
Jag själv har haft det i 12 år och delar det mesta där.. min biografi skrivs genom en knapptryckning numer!
Jag blev medlem när jag flyttade ”hemifrån” för att uppdatera lite allmänt om vad som skedde i livet (då alla bodde 100 mil bort). Är ingen telefonperson.. så fb var lätt
sedan har jag hängt kvar.
(har bättre kontakt med avlägsna släktingar och kompisar tack vare fb
)
FB och Byggahus kom samtidigt in i mitt liv typ (köpte hus och flyttade hehe)
Jag själv har haft det i 12 år och delar det mesta där.. min biografi skrivs genom en knapptryckning numer!
Jag blev medlem när jag flyttade ”hemifrån” för att uppdatera lite allmänt om vad som skedde i livet (då alla bodde 100 mil bort). Är ingen telefonperson.. så fb var lätt
(har bättre kontakt med avlägsna släktingar och kompisar tack vare fb
FB och Byggahus kom samtidigt in i mitt liv typ (köpte hus och flyttade hehe)
Tycker äppelblomster är så vackert.. och även om det inte är ”nån liten odlingsgrej” så tänker jag visa upp lite blomster..
Förhoppningsvis kommer allt surrande vid trädet (plus regnet som kommit..) ge oss en fin skörd av äpplen framåt hösten!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förhoppningsvis kommer allt surrande vid trädet (plus regnet som kommit..) ge oss en fin skörd av äpplen framåt hösten!
Går det att föröka nävor genom att klippa av de bruna rötterna? som ligger på ytan?
Har googlat men inte hittat nåt vettigt svar.
Jag testade att stoppa ner några i jorden igår men det kanske är lönlöst, nån som vet eller ska jag köpa några plantor istället?
Har googlat men inte hittat nåt vettigt svar.
Jag testade att stoppa ner några i jorden igår men det kanske är lönlöst, nån som vet eller ska jag köpa några plantor istället?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto