421 987 läst ·
5 466 svar
422k läst
5,5k svar
Odlingshörnan..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Uppdatering. Jag kom nyss hem igen efter att ha varit bort sen i tisdags. Min oro var obefogad, eller mitt förarbete bra. 100% av plantorna mådde bra. Några måste planteras om igen. Potatisen (i hinkar) behöver kupas etc. Blommor börjar komma på vissa tomatplantor. Jag får nog åka bort oftare. 
Skönt att allt klarade sig och växte på!Fairlane skrev:
Har fortfarande inte köpt på mig några fröer direkt.. börjar bli orolig för mig själv 

Men det kanske jämnar ut sig för plantorna jag köpt..
För två veckor sedan var det två stora rabarberplantor (en vägde säkert 10 kg
) och 6 gula hallonplantor..
Idag ska jag hämta hem min xl-kiwi planta
Köpte dem av en bonde här på REKO-ringen här i trakten
kul att få tag i lite större plantor!
Näst på tur är druvor (men det blir inte förrän vi har tid att bygga/gräva plats åt dem.. ), lingon (ska ha under blåbären) och en till kiwi (nån liten variant, som stöd, sorten jag köpt idag är självpollinerande men ger bättre skörd om det finns andra sorter nära).
Det är alla försenade projekt.. som jag nu tagit tag i!
Tyvärr ökar ju den projektilistan på sig varje år..
och jag är väldigt nyfiken/sugen på blåbärstry numer..
Men det kanske jämnar ut sig för plantorna jag köpt..
För två veckor sedan var det två stora rabarberplantor (en vägde säkert 10 kg
Idag ska jag hämta hem min xl-kiwi planta
Köpte dem av en bonde här på REKO-ringen här i trakten
Näst på tur är druvor (men det blir inte förrän vi har tid att bygga/gräva plats åt dem.. ), lingon (ska ha under blåbären) och en till kiwi (nån liten variant, som stöd, sorten jag köpt idag är självpollinerande men ger bättre skörd om det finns andra sorter nära).
Det är alla försenade projekt.. som jag nu tagit tag i!
Redigerat:
Husägare
· Uppsala
· 663 inlägg
Jag har fått ohyra på mina paprika och chiliplantor. 

Ägnade gårdagskvällen åt att duscha allt och spreja med såpa (även alla vanliga krukväxter eftersom de står i samma rum, nackdelen med öppen planlösning).
Ägnade gårdagskvällen åt att duscha allt och spreja med såpa (även alla vanliga krukväxter eftersom de står i samma rum, nackdelen med öppen planlösning).
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Skördade lite bladspenat. Vintersådd i växthuset.
Hittade lite grönkål också. Trodde vi skulle äta mer grönkål under vintern men haren knaprade på plantorna hela tiden. Nu har grönkåle vaknat till igen.
Hittade lite grönkål också. Trodde vi skulle äta mer grönkål under vintern men haren knaprade på plantorna hela tiden. Nu har grönkåle vaknat till igen.
Min tävlingsplanta.. (segt o vänta på färgbyte)
Den kommer snart ge upp tävlingen och få friheten och växa i en ”riktig kruka”
Inget av de andra fröerna (i den sorten) tog sig.. och jag vill ha skörd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kommer snart ge upp tävlingen och få friheten och växa i en ”riktig kruka”
Logga in
Skapa konto
Inget av de andra fröerna (i den sorten) tog sig.. och jag vill ha skörd!
Coolt, hur många plantor har ni? Allt som allt (sparris hehe)S sinuslinus skrev:
Vi skulle satt för flera år sedan.. men har inte hittat nå bra ställe än.. vill inte behöva flytta dem när de väl kommit ner i jorden! Och pga sorken måste deras område fixas ordentligt..
Det är nån här i kommunen som varje år säljer 2 åriga fina plantor.. hoppas denne person håller ut tills jag får tummen ur…
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
2016 beställde jag 5+5 plantor men det var några extra av varje. Raffaelo och Primaverde.Snigla skrev:
Coolt, hur många plantor har ni? Allt som allt (sparris hehe)
Vi skulle satt för flera år sedan.. men har inte hittat nå bra ställe än.. vill inte behöva flytta dem när de väl kommit ner i jorden! Och pga sorken måste deras område fixas ordentligt..
Det är nån här i kommunen som varje år säljer 2 åriga fina plantor.. hoppas denne person håller ut tills jag får tummen ur…
Satte fem nya emellan de andra raderna för ett år sen. Tror det är Erasmus.
Jag köpte mina på nätet från Österlen sparris.
Bilder från maj och augusti 2021 på sparrislandet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har tagit ut de gamla ur växthuset.. (maken sköt upp det förra året tydligen).
Imorgon får jag väl göra rent fler krukor.. (tror det var 60 hinkar/krukor/planteringstråg som kom upp idag..)
.. och ändå körde pappa och jag iväg iaf 30 i höstas (med tveksam jord/till tippen)
Man har fler plantor än man tror..
Logga in
Skapa konto
Imorgon får jag väl göra rent fler krukor.. (tror det var 60 hinkar/krukor/planteringstråg som kom upp idag..)
.. och ändå körde pappa och jag iväg iaf 30 i höstas (med tveksam jord/till tippen)
Man har fler plantor än man tror..