S
Dalbotant Dalbotös skrev:
Jupp, gömd. Förstod inte hur stor den var när jag först såg en liten skymt. Den är betydligt större än vad den ser ut på kort, jättesvårt att fota så storleken verkligen syns. :thinking:

Först hur det såg ut när jag såg den.
[bild]

Och så sambon som bär den. :D

[bild]
Jag hittade en gömd squash idag men den vägde in på 980 gram. (y):D

• Stor grön squash ligger på en korkskärbräda i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 5 till
  • Laddar…
Familjen skördade palsternacka idag:
Skördat palsternackor på ett köksbord, bredvid köksredskap och en blå tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Jiji och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Familjen skördade palsternacka idag:
[bild]
mums, jag fick köpa jag.. :( men de är goda ändå :)

Gillar att blanda dem med ugnsgrönsakerna!

Snigla Snigla skrev:
mums, jag fick köpa jag.. :( men de är goda ändå :)

Gillar att blanda dem med ugnsgrönsakerna!
Ja, rotfrukter i ugn är trevligt, vi har också kört bara palsternacka som tillbehör till mat, denna var god i smaken för just det.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Årets sista physalis är skördade, nu får dom ligga och mogna lite till.
Två skålar med nyss skördade physalis ligger på ett bord med ett pussel.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
Kålskörd!
Skörd av kål med brysselkål i en låda och vitkål samt bladgrönsaker i hinkar på ett köksbord.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Den här physalisplantan har fått flytta in. Några små plantor utan frukt finns också inne för sticklingar nästa år.
Physalisplanta i kruka inomhus med mognande frukter, och mindre blomkrukor med sticklingar bredvid.
Skapa konto

Detta har jag plockat från plantorna som inte fick komma in.
Skål med mogen och omogen physalis på ett orange virkat underlag.
Skapa konto

Tomater i olika grad av mognad.
Tomater i olika mognadsstadier på en träyta, uppdelade i två skålar, en i keramik och en i trä.
Skapa konto

Omoget gröna tomater och några som börjar mogna i en kartong på ett färgglatt mattgolv.
Skapa konto

Några luftlökar har jag kvar också. Jag förstorade potatislandet i helgen. Då grävde jag upp alla stånd med jordärtskockor. Så det lär jag äta en del framöver.

• Gilla
  • Älska
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Karlia
Mina jordärtsskockor får vara ute ett litet tag till, men sista chilin var det hög tid att ta in. Jamaican Bell i bakgrunden, den är långsam. Alien metamorphos black med fantastisk färg i förgrunden, sådd i början av mars.

Mörklila Alien metamorphos black chili med glansig yta på en planta, med röda Jamaican Bell chilis i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Jag ville förstora landet där jordärtskockorna var. Annars hade de fått ligga kvar längre i jorden. De ligger i en låda med jord i ett kallt uthus. Så jag hoppas att de skall hålla ett tag.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Ja jag vet ju inte om jag gör rätt med dem, har dem för andra året nu. Men jag har i ett par veckors tid tänkt göra soppa med jordärtsskockor och trattkantareller men har varit i annan skog än den vanliga. Snart så.

A Avemo skrev:
Då grävde jag upp alla stånd med jordärtskockor.
Du kanske lyckas bättre än mig, jag grävde bort alla jordärtskockor för ett par år sedan. Ändå växer det... ;)
Vi tyckte inte de var goda så bättre att använda platsen till någon grönsak vi gillar men det kommer likförbaskat stänglar. Blommorna är ju uppskattade av insekterna i alla fall. :crysmile:

• Wow
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
I våras grävde jag upp alla jordärtskockor ur en odlingslåda och satte några i det nämnda landet. Sedan blev det aldrig av att så något annat i lådan. Men det kom upp ganska många jordärtskockor där ändå. Så jag är inte säker på att det lyckades nu för mig heller. Fast jag tycker i alla fall att de är goda.

• Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Till det här året satte jag inga jordärtsskockor, de kom ändå :D Men de är i pallkrage, förhoppningsvis håller de sig där. Jag tycker visserligen om dem men det verkar vara bra att begränsa dem.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Idag har jag skördat potatis.
I somras kapade vi blasten och har sen skördat efterhand vi ätit. Nu tyckte vi att det började bli dags att få upp resten. Jag uppskattar att vi ätit strax under en fjärdedel av skörden hittills. Hade tänkt att ta upp all potatis som var kvar, men började för sent så när ungefär hälften var uppe var det dag att gå in och laga mat. (potatismos på nysködad potatis)
Korg fylld med nyskördade rosa potatisar på en gräsmatta.
Skapa konto

Vi var även iväg och hämtade halm och har täckt odlingsbäddarna inför vintern. Första gången vi testar den varianten, men har förstått att det ska kunna vara positivt.
Odlingsbäddar täckta med halm i en trädgård för att förbereda för vintern.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kålskörd!
[bild]
..vad är det i yoghurthinken precis bredvid glasstråget? *nyfiken*

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.