Snigla Snigla skrev:
..vad är det i yoghurthinken precis bredvid glasstråget? *nyfiken*
Broccoli! :D

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nån som vet vad detta är för ogräs?
Det blir som en matta under jord med mycket fintrådigt rotsystem.
Detta kom antagligen med med hästgödsel.
Ogräs med tätt, fintrådigt rotsystem och gröna blad breder ut sig i jorden vid en stenkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt, fintrådigt ogräs som växer i jord, möjligen från hästgödsel.
Skapa konto
Jordklump med tätt, fintrådigt rotsystem av okänt ogräs mot en suddig bakgrund av en trädgård.
Skapa konto

Lill72 Lill72 skrev:
Nån som vet vad detta är för ogräs?
Det blir som en matta under jord med mycket fintrådigt rotsystem.
Detta kom antagligen med med hästgödsel.
[bild] [bild] [bild]
På den andra bilden föreslår min plantapp Rävtörel. Kan det stämma om du googlar på det?

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
På den andra bilden föreslår min plantapp Rävtörel. Kan det stämma om du googlar på det?
Tack, det stämmer bra! Rävtörel är det.
Vad har du för plantapp du har?

Lill72 Lill72 skrev:
Tack, det stämmer bra! Rävtörel är det.
Vad har du för plantapp du har?
PlantNet. Jag har haft mycket nytta av den, både för att identifiera såna växter jag vill ha i trädgården men också för att identifiera mina och vänners ogräs. :rofl:

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
E
Under tiden som dottern skördar årets sista jordgubbar (gröna men tydligen goda ändå) så funderar jag på vad jag ska göra men purjolöken.

Har ca 15-20 plantor i odlingslådan men de är inte mycket större än en salladslök.
Kan man övervintra den på nåt sätt?
Halm, löv, växtduk?

E Em_A skrev:
Under tiden som dottern skördar årets sista jordgubbar (gröna men tydligen goda ändå) så funderar jag på vad jag ska göra men purjolöken.

Har ca 15-20 plantor i odlingslådan men de är inte mycket större än en salladslök.
Halm, löv, växtduk?
Det finns höstpurjo och vinterpurjo, den senare kan stå kvar om man täcker det med typ halm eller liknande.

E
Lill72 Lill72 skrev:
Det finns höstpurjo och vinterpurjo, den senare kan stå kvar om man täcker det med typ halm eller liknande.
Tack
Få se om jag kan hitta fröpåsen då.
Har faktiskt ingen aning om vilken sort jag köpte i våras när jag impulsköpte diverse fröpåsar precis när odlingslådan blivit klar.

E Em_A skrev:
Tack
Få se om jag kan hitta fröpåsen då.
Har faktiskt ingen aning om vilken sort jag köpte i våras när jag impulsköpte diverse fröpåsar precis när odlingslådan blivit klar.
Om de är så små att de inte är "värda" att skördas har du allt att vinna på att testa. Lök brukar klara ganska kallt. Täck dem med vad du har, mycket och testa. Att ha roligt när man odlar och testa nya saker och utmana odlingsregler är ju det roliga.

Berätta gärna hur det gick sedan och hur vintern var. :heart:

Odlingshumor: (sett på Facebook)

Humoristiska trädgårdsetiketter med roliga texter som "DEAD PLANT", "NO IDEA" och "MOJITOS IN TRAINING".
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
E Em_A skrev:
Halm, löv, växtduk?
Jag har lämnat små purjolökar över vintern någon gång. De överlever och kommer igen nästa sommar. Men de blommar och blir inte lika användbara till mat.

PUST.. inte bara namnskyltar som kan försvinna.. fasiken har vänt upp och ner på huset i jakt på ROCOTOfröerna jag skulle planterat förra veckan!

Jag planerade allt så väl, köpte fröerna i tid.. och tänkte att jag ska inte sätta in dem i pärmen för jag "ska ju snart sätta dem".. ANTAGLIGEN la jag dem på ett jättelogiskt ställe i min hjärna..

Jag hittade alla fröerna utom just dem..
De enda jag behövde nu :oops:

.. NU.. har jag hittat dem.phewwww,,, :geek:
Låg så fint i sin påse (liten påse, mindre än min mobil) bredvid datorn i en hög med papper - var bara ren tur att den halkade ut när jag jag bläddra i högen..:seenoevil:

I GOT THEM :cool:(y) nu kan jag lägga dem i blöt!

• Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Jag fick alla fröer efter mamma. :cry:
Tyvärr var hon rätt mycket bättre på att köpa dem än använda dem så mycket är något år efter bäst före.
Flera utspridda fröpåsar på ett trägolv, vissa förbi bäst före-datumet, symboliserar en missad planteringstradition.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Brukar gå bra att få dem att gro ändå. Spännande, jag var på begravning för en vecka sedan, därifrån fick jag uppskattade små sömnadsgrejer men inget frö.

Ja, jag hoppas det iaf, det är fröer för säkert 2000kr.
Och faktiskt mest såna vi nog skulle använda.

Fick en del annat också, bland annat sygrejjer och barnböcker.

• Gilla
  • Älska
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.