Karlia
Jag gillar storleken på dem, de är lätta att handskas med till skillnad från små chilifrukter. Men de ligger på ca 950k scoville.. Jag tänkte att jag skulle kunna använda lite vilket fungerar men hettan kommer som sent? Svårt att beskriva olika hetta tycker jag!

Fick brev idag, snart kan nya chilisäsongen sätta igång!

Chilifrön i plastpåse med etikett som säger "CHILI SRP, Sugar Rush Striped Peach".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Chilipeppar och paprika som växer i en vit kruka på en trätrall utomhus.
Skapa konto
Lite chili och paprikor på g Mogna röda och orangea chilifrukter som växer på en grön planta i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
sinuslinus och 7 till
  • Laddar…
P
Efter min första säsong med tomater+växthus, börjar den komma till sitt slut. Inte varit ute i växthuset på ett par dagar, så blev lite extra idag.

Skörd av mogna och omogna tomater samt några röda och gröna paprikor på ett köksbord.
Skapa konto

Blev även en höst rensning på "fruktlösa" plantor. Så för tillfället är det endast Indigo Rose plantor kvar. För hoppningsvis har vi 2-3 veckor kvar av bra värme och sol, så resten av tomaterna kan blir klara.

Klagar inte på att fortfarande kunna gå och små äta tomater när man är ute och pular i trädgården när vi snart är inne i Oktober

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Nu ger jag upp ang dahlior. Det går bara ont för mig. Senaste missödet är mjöldagg. Det är bara att inse, jag kan inte längre odla dahlior. Ev, bara ev, testar jag att så nästa år.

• Ledsen
  • Wow
Snigla och 4 till
  • Laddar…
S
Dagens skörd fotad i två omgångar.

Röd hink med färsk skörd av röda paprikor och körsbärstomater, några gröna tomater och blad i bakgrunden.
Skapa konto
Röd hink med en blandning av gröna tomatklasar och flera långa, mörklila bönor, på grusunderlag.
Skapa konto

En av paprikorna blommar igen. :love:

Känns fel att blada av dem nu?

• Paprikaplanta med blad och blomknoppar vid ett fönster, synlig tillväxt och återblomning.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Dagens skörd fotad i två omgångar.

[bild] [bild]

En av paprikorna blommar igen. :love:

Känns fel att blada av dem nu?
De kommer leverera hela vintern om du ger ljus, pollinerar o vattnar :)

Så nån gång måste du taket beslut, ska den övervintras el ej..

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
300+ lock sorterade.. de hade lagt alla i samma påse när de skickade våra flaskor/burkar :cool: nu är de dock sorterade och har fått etiketter så vi slipper leta när vi ska ha dem..

Två lådor med sorterade lock i guld och silver, bredvid ett tangentbord.
Skapa konto

En plastlåda fylld med guldiga lock ordnade och sorterade för flaskor eller burkar.
Skapa konto

• Gilla
Dalbotant och 5 till
  • Laddar…
Hade visst glömt bort en broccoliplanta. :surprised: Några förslag på vad den skall bli?

Broccoliplanta som väger 444 gram på en digital köksvåg.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Fadai
Dalbotant Dalbotös skrev:
Hade visst glömt bort en broccoliplanta. :surprised: Några förslag på vad den skall bli?

[bild]
Broccolisoppa!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T

[bild]
Du menar ett Broccoliträd? ;)
Vi har en Airfryer, ja den köptes på Black Friday 2018 efter makens önskemål, jag trodde att det kunde bli ännu en pryl som är kul en stund och sen samlar damm, men ack vad fel jag har - den används i snitt en gång/ vecka, och just "luftfriterad" broccoli är en favorit, så jag säger - fry it!!

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
J
Nu börjar chokladchilin mogna... vad gör man med den? Röker? I grytor?
Tre mogna chokladchilifrukter på en grå yta, med variationer i färgen från grönt till brunt.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Mina bortskämda, daltade med, jättechilisar av okänd sort har idag förvandlats till flakes.
Färgämnet i dem är väldigt potent - misstänker att mixerbunken för evigt kommer att vara svagt rosa.
Mina ögonvrår är också lätt rosa eftersom jag glömde bort och gnuggade mig lite utan att noggrant ha tvättat händerna. Fem röda chili-frukter och en grön på träyta, stark färgpigmentering, redo att bli flakes.
Skapa konto
Uppskurna röda och gröna chili peppers torkas på papper i ugn.
Skapa konto
Torkade röda chili flakes spridda på bakplåtspapper, vissa öppnade med utsäde synligt.
Skapa konto
Chiliflakes och chilipulver i en mixerbunke, rostande med stark färgning.
Skapa konto

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…

[bild]
JULGRAN ;)

• Gilla
  • Haha
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Mina bortskämda, daltade med, jättechilisar av okänd sort har idag förvandlats till flakes.
Färgämnet i dem är väldigt potent - misstänker att mixerbunken för evigt kommer att vara svagt rosa.
Mina ögonvrår är också lätt rosa eftersom jag glömde bort och gnuggade mig lite utan att noggrant ha tvättat händerna.[bild] [bild] [bild] [bild]
Vad var det för rosa/lila chili? :)

Man gör alltid dumma saker när man hållt på med chili.. oavsett hur mycket man säger att man ska komma ihåg att "inte göra sådär"... hehe

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
Vad var det för rosa/lila chili? :)

Man gör alltid dumma saker när man hållt på med chili.. oavsett hur mycket man säger att man ska komma ihåg att "inte göra sådär"... hehe
Åh, jag vet inte vilken sort det är - fick plantan av min syssling som frösått den och sa " den kommer att bli röd och ganska stor"... säger inte mycket. Måste säga att smaken var rätt mild på de frukter jag skördade tidigare, men eftersom jag inte ville riskera att dessa stora som satt kvar började mögla, så gjorde jag flakes av dem (roligt, lite nöjd med mig själv som inte är så pysslig vad gäller grönsaker) och det jag provsmakade var rätt hett, enligt mig. Smaken kanske anrikas vid torkning? Hur som helst, jag har sparat rätt många frön eftersom jag tyckte det blev en vacker planta och fina frukter, så jag delar gärna med mig :)

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.