Karlia
Smaken blir mer koncentrerad vid torkning. Gäller sedan att lära sig att använda rätt mängd :)

• Älska
Maria T
  • Laddar…
S
Provskördade lite sötpotatis idag. Första gången jag odlar det och resten för vara kvar. De var inte så stora än.

En sötpotatisodling i en trädgård med uppdaterad jord där skörden provtagits, täckt med grönt skyddsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trädgårdsland med sötpotatisplantor och omogna sötpotatisar synliga i jorden bland annan grönska.
Skapa konto
Skördade sötpotatisar i olika storlekar med bladverk i en svart plastkorg, vissa potatisar är små och tunna.
Skapa konto

Den stora är moderplantan som jag tog sticklingarna ifrån våras. Visste inte vad jag skulle göra av den så jag stoppade ner den i jorden. Verkar bara ha blivit fler utväxter utan ny sötpotatis på.

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Provskördade lite sötpotatis idag. Första gången jag odlar det och resten för vara kvar. De var inte så stora än.

[bild] [bild] [video] [bild]
Den stora är moderplantan som jag tog sticklingarna ifrån våras. Visste inte vad jag skulle göra av den så jag stoppade ner den i jorden. Verkar bara ha blivit fler utväxter utan ny sötpotatis på.
Sötpotatis är så farscinerande.. det är ju liksom inte alls som potatis.. det är bara rötterna (det är dessa man skördar o äter) till en klätterväxt/blomma :geek: som man eg ska ta in över vinter, för den är inte härdig i vårt klimat.. men den kan vara dekorativ inne oxå.. sen sätter man ut den till våren igen.. o rötterna växer på i solen (y)

Planterat 4 st själv i år, för första gången :cool:

Förra året var vitlöksj*keln jag ville köpa slut (3 av 4 sorter..överallt).. så vi satte helt enkelt ingen alls :oops: men i år tänkte jag inte missa vitlökarna .l men det gjorde jag givetvis.. haha :rolleyes:..

..tack o lov kom ett nytt lass in precis och jag beställde mina lökar (y)

Lista över olika sorter av vitlökslökar med beskrivningar och artikelnummer.
Skapa konto

Blandad, spännande kompott väntas nästa år :D

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Ni som odlar vitlök på riktigt. Jag tänkte göra det i år, förr om åren har jag bara petat ner någon klyfta lite var som i rabatter och annat. Nu har jag köpt riktigt utsäde.
Men sen läser jag att i södra Skåne, där jag bor, bör man vänta till november med att sätta samtidigt som jag sett folk sätta vitlök.
Hur brukar ni tänka?

Kul med en annan sydskåning =)

Det kanske är november som jag sätter mina i :thinking:
Men det viktigaste skulle jag säga är näring =)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Som senast., har vi satt dagen innan julafton utan problem (mitten av skåne) :cool: men normalt håller vi oss oftast typ i mitten november.

Har satt som tidigast i oktober och det har oxå funkat bra!

Man vill ju försöka hålla blasten till vintern.. nere på ”minimum” så de inte fryser.. men i Skåne är det ju inte så ofta jättemycket snö / djup tjäle.. så vår tid är troligen ganska flexibel när det gäller planteringen (sen får man väl räkna med ett ”dåligt” år nån gång ibland.. alltså bvädermäsdigt;

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Det växer ju ff här och jag förstod att vitlöken inte ska börja växa för tidigt.
Då låter jag min lök ligga och vänta lite till.
Och då hinner jag gräva ner lite mer bokashi.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag satte mina i november skulle jag tro, men har även satt i januari.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Hittade en välgömd squash ute, personligt rekord i bortglömd squash tror jag. 10 kg blankt vägde den in på. :surprised:

Enorm squash på köksbänk intill en tekokare och köksutrustning.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
  • Haha
fremax och 8 till
  • Laddar…
Fadai
Dalbotant Dalbotös skrev:
Hittade en välgömd squash ute, personligt rekord i bortglömd squash tror jag. 10 kg blankt vägde den in på. :surprised:

[bild]
Du kan nog använda den som halloweenpumpa. ;)

• Haha
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:

[bild]
.. GÖMD??????? :geek:

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jupp, gömd. Förstod inte hur stor den var när jag först såg en liten skymt. Den är betydligt större än vad den ser ut på kort, jättesvårt att fota så storleken verkligen syns. :thinking:

Först hur det såg ut när jag såg den.
En stor pumpaplanta med löv döljer delvis den stora gula pumpan som skymtar i bakgrunden.
Skapa konto

Och så sambon som bär den. :D

Person som bär en ovanligt stor zucchini, täcker hela överkroppen.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Fadai
Omoget jordgubbsland med gröna blad och omogna jordgubbar skyddade av ett blått nät.
Skapa konto
Jordgubbar i oktober, det väntade jag mig inte. Saknas på bilden gör den jag just stoppat i munnen. Söt!

• Gilla
  • Wow
Jiji och 7 till
  • Laddar…
Poppa bubbelplast, gardening edition. :cool:

Närbild på jord med potatis och vita snigelägg bland jord och torra växtdelar.
Skapa konto

Gräver upp potatis, de vita små bollarna är snigelägg. Har sån "tur" att jag har både mördarsnigel och åkersnigel, genomskinliga ägg och vita ägg. Popp popp popp...

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.