436 796 läst ·
5 719 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 008 inlägg
Provskördade lite sötpotatis idag. Första gången jag odlar det och resten för vara kvar. De var inte så stora än.
Den stora är moderplantan som jag tog sticklingarna ifrån våras. Visste inte vad jag skulle göra av den så jag stoppade ner den i jorden. Verkar bara ha blivit fler utväxter utan ny sötpotatis på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den stora är moderplantan som jag tog sticklingarna ifrån våras. Visste inte vad jag skulle göra av den så jag stoppade ner den i jorden. Verkar bara ha blivit fler utväxter utan ny sötpotatis på.
Sötpotatis är så farscinerande.. det är ju liksom inte alls som potatis.. det är bara rötterna (det är dessa man skördar o äter) till en klätterväxt/blommaS sinuslinus skrev:Provskördade lite sötpotatis idag. Första gången jag odlar det och resten för vara kvar. De var inte så stora än.
[bild] [bild] [video] [bild]
Planterat 4 st själv i år, för första gången
Förra året var vitlöksj*keln jag ville köpa slut (3 av 4 sorter..överallt).. så vi satte helt enkelt ingen alls
men i år tänkte jag inte missa vitlökarna .l men det gjorde jag givetvis.. haha
..
..tack o lov kom ett nytt lass in precis och jag beställde mina lökar
Blandad, spännande kompott väntas nästa år
..tack o lov kom ett nytt lass in precis och jag beställde mina lökar
Logga in
Skapa konto
Blandad, spännande kompott väntas nästa år
Ni som odlar vitlök på riktigt. Jag tänkte göra det i år, förr om åren har jag bara petat ner någon klyfta lite var som i rabatter och annat. Nu har jag köpt riktigt utsäde.
Men sen läser jag att i södra Skåne, där jag bor, bör man vänta till november med att sätta samtidigt som jag sett folk sätta vitlök.
Hur brukar ni tänka?
Men sen läser jag att i södra Skåne, där jag bor, bör man vänta till november med att sätta samtidigt som jag sett folk sätta vitlök.
Hur brukar ni tänka?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Kul med en annan sydskåning =)
Det kanske är november som jag sätter mina i
Men det viktigaste skulle jag säga är näring =)
Det kanske är november som jag sätter mina i
Men det viktigaste skulle jag säga är näring =)
Som senast., har vi satt dagen innan julafton utan problem (mitten av skåne)
men normalt håller vi oss oftast typ i mitten november.
Har satt som tidigast i oktober och det har oxå funkat bra!
Man vill ju försöka hålla blasten till vintern.. nere på ”minimum” så de inte fryser.. men i Skåne är det ju inte så ofta jättemycket snö / djup tjäle.. så vår tid är troligen ganska flexibel när det gäller planteringen (sen får man väl räkna med ett ”dåligt” år nån gång ibland.. alltså bvädermäsdigt;
Har satt som tidigast i oktober och det har oxå funkat bra!
Man vill ju försöka hålla blasten till vintern.. nere på ”minimum” så de inte fryser.. men i Skåne är det ju inte så ofta jättemycket snö / djup tjäle.. så vår tid är troligen ganska flexibel när det gäller planteringen (sen får man väl räkna med ett ”dåligt” år nån gång ibland.. alltså bvädermäsdigt;
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Jag satte mina i november skulle jag tro, men har även satt i januari.
Jupp, gömd. Förstod inte hur stor den var när jag först såg en liten skymt. Den är betydligt större än vad den ser ut på kort, jättesvårt att fota så storleken verkligen syns. 
Först hur det såg ut när jag såg den.
Och så sambon som bär den.
Först hur det såg ut när jag såg den.
Logga in
Skapa konto
Och så sambon som bär den.
Logga in
Skapa konto