Snigla Snigla skrev:
JORD & GÖDSELNYTT:

[bild]

[bild]
Du får ett gilla för informationens skull, egentligen blir jag arg och ledsen!

Givetvis har jag Hasselfors hönsgödsel och strollers tomatnäring...
 
  • Ledsen
Snigla
  • Laddar…
Vi som inte ens gillar pumpa...
Överflöd av pumpor på gräsmattan med några i en omkullvält brun låda och andra i en gul låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi som inte ens gillar pumpa...
[bild]
Börja prova lite lätt.. och ha resten som oynt ute (eller ge bot/sälj)

pumpabiffar, pumpasoppa.. pumpaspaghetyi.. ugnsgröndaker med pumpa.. gröp ur lite o full med köttfärs o gratinera i ugn (som med squash)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nybakad äppelpaj med smuligt täcke i blå keramikform på köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte bara tala om att även om äpplena inte är helt perfekta än.. så har äppelsäsongen startat!

Första pajen har tillagats :D

.. och nu ska jag ut o plocka undan lite äpplen för vi kommer behöva klippa gräset! (antingen idag eller senare i veckan, såg ut o vankas 23 grader varmt här!)
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 5 till
  • Laddar…
:thinking:
Har tyvärr inga äpplen i trädgården i år, men hämtade ut en äpplekross igår :rofl:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
:thinking:
Har tyvärr inga äpplen i trädgården i år, men hämtade ut en äpplekross igår :rofl:
Jahaaaa.., :thinking: det där får du förklara närmre?
Inga äpplen, men äppelkross?

:cool:
 
En av förra årets storsäljare.. citrusmarmelad med hetta :cool:
Dock har vi nu slut på dessa burkar.. ska beställa 100-200 st till .

Flera genomskinliga burkar med citrusmarmelad med gyllenbrun färg och guldiga lock, uppställda på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jahaaaa.., :thinking: det där får du förklara närmre?
Inga äpplen, men äppelkross?

:cool:
Jula reade ut denna för 600kr nyss:
https://www.jula.se/catalog/hem-och...-drycker/saft-juicepressar/fruktkvarn-011243/

Dessvärre hade vår 70talsträdgård inga fruktträd när vi flyttade hit för 5år sedan, vi satte två samma höst, ena gav fint förra året för att sedan dö, den andra höll på att ge med sig den med innan i somras så jag ryckte all frukt och den blev med ens nöjdare.

Men förhoppningsvis har släkten frukt i stora mängder :D

Själva mustpressen byggde jag redan 2016.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jula reade ut denna för 600kr nyss:
[länk]

Dessvärre hade vår 70talsträdgård inga fruktträd när vi flyttade hit för 5år sedan, vi satte två samma höst, ena gav fint förra året för att sedan dö, den andra höll på att ge med sig den med innan i somras så jag ryckte all frukt och den blev med ens nöjdare.

Men förhoppningsvis har släkten frukt i stora mängder :D

Själva mustpressen byggde jag redan 2016.
Ok, så förhoppningsvis kanske andra trädet tar sig bättre till nästa år och ger lite "egen frukt".
Ang äpplen verkar det också vara stor skillnad i år (precis som all odling).

Antingen har man jättemycket av något.. eller knappt något alls :o

Vi har jättemycket äpplen tex... men några grannar har inga alls typ. Så var det också med tomater osv.. där hade vi inga alls.. och grannarna jättemycket.
 
Blev till att "palla" äpplen på gården
Hemmagjord äppelpress på en trädäck med äppelrester, en samlingsbehållare och verktyg i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Blev till att "palla" äpplen på gården
[bild]
Gick det bra då?
..inte o palla äpplen.. ;)
 
Snigla Snigla skrev:
Gick det bra då?
..inte o palla äpplen.. ;)
Stor kastrull med orangefärgad vätska på en induktionshäll, eventuell pastörisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pastöriseringsapparat fylld med glasflaskor på köksbänk, digital display visar temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tur jag har två pastöriseringsapparater. :D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
[bild]
Tur jag har två pastöriseringsapparater. :D
Har inte provat koka upp nån gång än.. vi fryser all must!

Funderade på att köpa lite utrustning för att göra ”bag-in-box” förra året.. men inte helt billigt :)
 
Snigla Snigla skrev:
Har inte provat koka upp nån gång än.. vi fryser all must!

Funderade på att köpa lite utrustning för att göra ”bag-in-box” förra året.. men inte helt billigt :)
Jag började och skulle pastörisera, men kom på att jag hade denna apparat till när jag brygger öl, så bestämde mig för att prova.

Tänkte på att frysa, men hade inget att frysa i tyvärr.

Behöver du nått mer än själva BiBen? :thinking:
Satt och kikade på det häromdagen nämligen.
 
Fadai
Snigla Snigla skrev:
En av förra årets storsäljare.. citrusmarmelad med hetta :cool:
Dock har vi nu slut på dessa burkar.. ska beställa 100-200 st till .

[bild]
Var köper du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.