437 537 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Måste ju skryta med det jag iaf lyckats få.. 

Samma saker.. men lite mer av dem hehe…
Första året med skörd för plommonen.. säkert 30 kg
(har lämnat en del på trädet nu, då man måste äta/ta hand om dem snabbt när man väl plockat av dem..)
Blåbären är andra året vi får skörd, men förra året bara en planta.. i år två.. (nästa resten? Har 4-5 st).. har plockat iaf 3-4 liter..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Samma saker.. men lite mer av dem hehe…
Första året med skörd för plommonen.. säkert 30 kg
Blåbären är andra året vi får skörd, men förra året bara en planta.. i år två.. (nästa resten? Har 4-5 st).. har plockat iaf 3-4 liter..
Husägare
· Uppsala
· 732 inlägg
När du slutat sitta på toa får du gärna göra plommonsylt till mig på resten av plommonen.Snigla skrev:
Var på biltur med min syssling i söndags, det var trevligt som alltid men fick diverse påtagligt akuta stopp för att vi båda ätit laxerande bär.... eller frukt, plommon och körsbär. Nu kan vi skratta åt det helaSnigla skrev:
Husägare
· Uppsala
· 732 inlägg
Jag har förresten testat att frysa urkärnade plommon. De ser inte så kul ut när man tinar dem, men fungerar bra att baka på, tex paj.Snigla skrev:
Logga in
Skapa konto
Gjorde plommonkräm igår!
Har aldrig hört någon göra det direkt, eller sett i affären..
Har ni?
Det blev skitgott, rent ut sagt! Att jag aldrig provat det under mina 22 år … (jaja.. 22+ då..). De plommons vi plockat var på gränsen till övermogna.. (därför jag skulle äta upp dem haha).. så jag tog två lite större äpplen ute och skalade (kärnade ur.. o delade i små bitar) och kokade med i krämen.. för att få i lite syra (äpplena var ju inte riktigt mogna).
Det ser jättegott ut. Åt mycket plommonkompott som barn.Snigla skrev:
[bild]
Gjorde plommonkräm igår!
Har aldrig hört någon göra det direkt, eller sett i affären..
Har ni?
Det blev skitgott, rent ut sagt! Att jag aldrig provat det under mina 22 år … (jaja.. 22+ då..). De plommons vi plockat var på gränsen till övermogna.. (därför jag skulle äta upp dem haha).. så jag tog två lite större äpplen ute och skalade (kärnade ur.. o delade i små bitar) och kokade med i krämen.. för att få i lite syra (äpplena var ju inte riktigt mogna).
Mums!
Mormor gjorde mycket krämer och fruktsoppor till oss - på plommon, äpplen, nypon, körsbär, Krusbär, rabarber osv.
I vuxen ålder vare sig jag gör eller äter kräm, någonting med konsistensen jag inte klarar även om smaken är bra.
Plommon i konjak försöker jag göra varje år däremot, supergott med rätt recept. Förra året kokade jag inte konjaken, efterrätten blev stark och inte barnvänlig.
I vuxen ålder vare sig jag gör eller äter kräm, någonting med konsistensen jag inte klarar även om smaken är bra.
Plommon i konjak försöker jag göra varje år däremot, supergott med rätt recept. Förra året kokade jag inte konjaken, efterrätten blev stark och inte barnvänlig.
Tänkte mest för jag har sett en del kompotter och de har varit "kryddade" med.. ja allt ifrån vanilj, till kardemumma och stjärnanis..a.o.f skrev:
Ibland kommer ju sådana kryddningar från "gamla svunna tider" hehe
Krämen vi gjorde var bara urkärnade delade plommon.. ett par dl vatten och så de där äpplena jag putta i för syrans skull.. sedan smakade man av med socker på slutet (vi tycker det mesta är för sött i böckerna.. så vi gillar recept där man får smaka av på slutet o använda så mycket man vill istället..)
Olika frukter är ju olika söta..
Äppelmos har vi knappt socker i alls.. det blir ju såååå sött när man värmer det! Medans krusbär elller rabarber inte är fullt lika söta.....