Karlia Karlia skrev:
Mormor gjorde mycket krämer och fruktsoppor till oss - på plommon, äpplen, nypon, körsbär, Krusbär, rabarber osv.

I vuxen ålder vare sig jag gör eller äter kräm, någonting med konsistensen jag inte klarar även om smaken är bra.

Plommon i konjak försöker jag göra varje år däremot, supergott med rätt recept. Förra året kokade jag inte konjaken, efterrätten blev stark och inte barnvänlig.
Bra o veta.. hade funderat på att lägga in lite plommon.. (jag ville prova med päronkonjak .. och maken med madeira.. vi får väl se om det blir nått haha)

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Konjak skulle vara min gammeldags krydda då

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Mormor levde på större gård, kryddor hon använde var de hon kunde odla. Kardemumma, vanilj eller kanel kan vara gott till plommon men det använde hon inte.

Socker köptes in förstås och tydligen konjak.

• Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Vi har gjort en variant av umeshu något år. Inte aktuellt nu men till nästa år. Det är ju omogna plommon man använder.
Det blir väldigt gott även på vanliga inhemska sorter.

I år har physalisen gått bra, får rejält med bär.

Men det är så att jag börjar fundera, någon som vet vet vad som hänt med @Pagno har physalisen tagit över hela trädgården så de inte kommer ut?

(@Per Eskilsson varför kan jag inte tagga Pagno?
EDIT: eller rättare sagt varför funkar inte "sökfunktionen" för att tagga Pagno)

13th Marine 13th Marine skrev:
I år har physalisen gått bra, får rejält med bär.

Men det är så att jag börjar fundera, någon som vet vet vad som hänt med @Pagno har physalisen tagit över hela trädgården så de inte kommer ut?

EDIT: eller rättare sagt varför funkar inte "sökfunktionen" för att tagga Pagno)
Har också undrat, men han har inte varit inloggad.. nått måste ha hänt familjemässigt (dvs redan innan coronatider). Skickade pm för ett par år sedan.. men som sagt.. är man inte inloggad.. så ser man inte.

Hoppas de har det så bra de kan dock!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
I våras hade jag "stora planer" för mitt växthus (9,98 kvm, plattlagt golv, inga odlingsbäddar) - jag skulle plocka ut allt, slänga en massa onödigt (typ 100 bra-att-ha-plast-krukor), göra rent in i minsta skrymsle och kanske även göra en liten men fin sittplats.
Av detta blev inte mycket gjort alls, jag bytte två trasiga rutor vilket var nödvändigt då det regnade in massor, sen tog jag ut en del saker kollade på eländet, slängde en liten del och satte tillbaka resten.

Orken och lusten tröt.

Precis som med djur som verkligen ger kärlek oavsett hur jag mår (minns mina ängla-katter) så har det jag odlat i sagda växthus varit en liten tröst, en glädje och smakat mycket gott!
Två tomatplantor - en röd cocktailtomat och en med gula, päronformade frukter ger ännu ett överflöd så jag kommer frysa in en del eftersom bland det bästa jag vet är "rå tomatsås" - små tomater skurna i bitar blandat med hackad vitlök, lite salladslök, rapsolja och balsamvinäger. Jag halverar, eller kvartar, tomaterna innan jag stoppar i frysen, när de ska användas så tinar jag sakta och lägger dem i durkslag för avrinning. Inte lika estetiskt som det färska men lika gott!
Röda och gula tomater med olika former i en svart behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en hel del chili som jag inte riktigt bestämt mig vad jag ska göra med (flakes????), gula paprikor som får bli en middag https://www.dinneratthezoo.com/stuffed-bell-peppers/ samt kanske nån typ av ajvar relish.
Jag föredrar att äta grönsaker färska men inser att jag varken hinner eller orkar, så behöver omvända mig utan större åthävor.

Physalisen har gott om frukter, och den ska jag nog försöka övervintra. Det finns tre gurkor kvar att skörda så sista tsatsikin är ännu inte gjord.

Avslutningsvis en fråga om vad som anses svalt, vill höra vad andra tycker.
Jag har en veranda där jag har pelargoner, citrusträd och lite annat under vintern. Det är så ljust det kan bli, många fönster, men är inte isolerat så jag har en frostvakt. I vintras var det som kallast runt +5, jag försöker hålla koll så det är nånstans +10-12 men har missat nån gång och dragit på värme så det blev +17 vilket jag tror citrusen inte gillade...
Har nu läst att Bägarranka ( Mandevilla sanderi) kan övervintras ljust och svalt, så jag tänkte att det vore perfekt på verandan. Sen läste jag att Bägarrankans rötter tar skada i temperaturer under +15 grader och det var +5 här i natt (Stockholms förort) och växten står på farstutrappan. Alltså, hjälp. Den står i lä, i ett hörn direkt i söderläge, blommar som tokig så hur orolig ska jag behöva vara att ta in den redan nu?

Sorry för långt om ingenting, kom på jag har en fråga till :oops: men gör ett nytt inlägg.

Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Nu ska jag försöka hålla mig kort.

Läste på om frösådd av Hibiskus och blev inspirerad, men det står att fröna ska vara stora och ludna men det kan jag verkligen inte påstå att de är när jag öppnade en torkad kapsel, ser ut som vallmofrön om inte mindre.

Hand håller en torkad hibiskusfrökapsel öppen med små, mörka frön synliga.
Skapa konto
Närbild av en vit frilandshibiskus med röd mitt och gula ståndare, inomhus med suddiga gröna blad i bakgrunden.
Skapa konto

Sååååå, har den inte utvecklat frön som tänkt (pseudofrön) eller skiljer det sig från art av Hibiskus till annan?

Min otroligt vackra frilandshibiskus https://www.byggahus.se/forum/threads/odlingshoernan.312317/page-152#post-4159371 får knappt ens frökapslar; blomman trillar av och där är bara ett hylle kvar. *konfunderad*

Karlia
Vacker hibiskus men jag kan inte säga något om hur fröna ska se ut.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hm.. jag förstår inte riktigt vad du menar.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Hm.. jag förstår inte riktigt vad du menar.
Jag tänkte på uppslagstabellen som hjälper en när man taggar någon, men nu när jag tänker på det så visar den kanske inte användare som varit inaktiva ett tag?

Snigla Snigla skrev:
Har också undrat, men han har inte varit inloggad.. nått måste ha hänt familjemässigt (dvs redan innan coronatider). Skickade pm för ett par år sedan.. men som sagt.. är man inte inloggad.. så ser man inte.

Hoppas de har det så bra de kan dock!
Ja nått har nog hänt, hoppas inget allvarligt bara.

Maria T Maria T skrev:
I våras hade jag "stora planer" för mitt växthus (9,98 kvm, plattlagt golv, inga odlingsbäddar) - jag skulle plocka ut allt, slänga en massa onödigt (typ 100 bra-att-ha-plast-krukor), göra rent in i minsta skrymsle och kanske även göra en liten men fin sittplats.
Av detta blev inte mycket gjort alls, jag bytte två trasiga rutor vilket var nödvändigt då det regnade in massor, sen tog jag ut en del saker kollade på eländet, slängde en liten del och satte tillbaka resten.

Orken och lusten tröt.

Precis som med djur som verkligen ger kärlek oavsett hur jag mår (minns mina ängla-katter) så har det jag odlat i sagda växthus varit en liten tröst, en glädje och smakat mycket gott!
Två tomatplantor - en röd cocktailtomat och en med gula, päronformade frukter ger ännu ett överflöd så jag kommer frysa in en del eftersom bland det bästa jag vet är "rå tomatsås" - små tomater skurna i bitar blandat med hackad vitlök, lite salladslök, rapsolja och balsamvinäger. Jag halverar, eller kvartar, tomaterna innan jag stoppar i frysen, när de ska användas så tinar jag sakta och lägger dem i durkslag för avrinning. Inte lika estetiskt som det färska men lika gott!
[bild]

Har en hel del chili som jag inte riktigt bestämt mig vad jag ska göra med (flakes????), gula paprikor som får bli en middag [länk] samt kanske nån typ av ajvar relish.
Jag föredrar att äta grönsaker färska men inser att jag varken hinner eller orkar, så behöver omvända mig utan större åthävor.

Physalisen har gott om frukter, och den ska jag nog försöka övervintra. Det finns tre gurkor kvar att skörda så sista tsatsikin är ännu inte gjord.

Avslutningsvis en fråga om vad som anses svalt, vill höra vad andra tycker.
Jag har en veranda där jag har pelargoner, citrusträd och lite annat under vintern. Det är så ljust det kan bli, många fönster, men är inte isolerat så jag har en frostvakt. I vintras var det som kallast runt +5, jag försöker hålla koll så det är nånstans +10-12 men har missat nån gång och dragit på värme så det blev +17 vilket jag tror citrusen inte gillade...
Har nu läst att Bägarranka ( Mandevilla sanderi) kan övervintras ljust och svalt, så jag tänkte att det vore perfekt på verandan. Sen läste jag att Bägarrankans rötter tar skada i temperaturer under +15 grader och det var +5 här i natt (Stockholms förort) och växten står på farstutrappan. Alltså, hjälp. Den står i lä, i ett hörn direkt i söderläge, blommar som tokig så hur orolig ska jag behöva vara att ta in den redan nu?

Sorry för långt om ingenting, kom på jag har en fråga till :oops: men gör ett nytt inlägg.
Vet inte riktigt hur kinkig bägarrankan är.. men du kan ju försöka att plantera den i en isolerad kruka.. om rötterna är kinkiga.. (alt Linda in i krukan i bubbelplast). Då får ju oftast jorden några grader till godo.. samt ställa den närmast fläkt/husvägg (där det är som varmast).

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
JORD & GÖDSELNYTT:

Skärmdump av ett inlägg av odlaren Lena Israelsso om skadade växter till följd av använd gödsel.
Skapa konto

Skärmdump av en tabell med olika gödselprodukter, deras produkttyper, användningsområde, märkning och analysvärden.
Skapa konto

• Gilla
  • Arg
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jag skrev recension på substral. Det är så sjukt det hela!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.