Skördat lite chili idag!

Korg med skördade Dorset Naga och Habanero chilifrukter i rött och gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dorset Naga (hothothot) och Habanero golden

Färgblandning av röda och gula chili av sorterna Dorset Naga och Habanero på en duk.
Skapa konto

Vampire och Habanero PI 281429

Såser och inläggning på g..

• Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
Nu ska jag göra lite reklam för en chili som heter mushroom yellow som jag har odlat i många år. Faktiskt gör jag sticklingar och övervintrar som planta nu men från början sådde jag.
Den är jättegod. Det är hetta i den, inte så att man får ont i magen men så att det känns men samtidigt är det smak på den. Den är god. Jag brukar kunna skörda året runt, även om det blir mest på sommaren så klart. Sticklingarna brukar börja blomma på en gång och ger frukt även inne på fönsterbrädan.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Skördade några lite tidigt.. färgen har inte kommit än - men smaken satt! Nästan ingen hetta, men otroligt mycket smak!
Håller med dig 100%

• Mogna gula paprikor som växer i krukor på en solig veranda.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Har också skördat chili, odlar bara ancho, främst för smakens skull, stark chili får jag ändå inte använda i maten :rolleyes:

Skördade röda anchochilifrukter på en tallrik på ett träbord utomhus.
Skapa konto

Hamnade rakt i torken.

• Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Jag slänger in mina chili i frysen. Jag sköljer av dem och låter dem torka och sen fryser jag dem. Det var en fd kollega som tipsade för en massa år sedan. Funkar väldigt bra, minimalt med jobb och bevarar smaken väldigt bra.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Karlia
Ancho är en av dem jag tänker prova nästa år, den verkar speciell. Med liten frys och bra svamptork torkar jag allt som går :)

Jiji Jiji skrev:
Nu ska jag göra lite reklam för en chili som heter mushroom yellow som jag har odlat i många år. Faktiskt gör jag sticklingar och övervintrar som planta nu men från början sådde jag.
Den är jättegod. Det är hetta i den, inte så att man får ont i magen men så att det känns men samtidigt är det smak på den. Den är god. Jag brukar kunna skörda året runt, även om det blir mest på sommaren så klart. Sticklingarna brukar börja blomma på en gång och ger frukt även inne på fönsterbrädan.
Tror vi hade den förra året, den var väldigt produktiv planta/sort (fick hur mycket frukter som helst!) (y) var på tok för stark för mig.. men jag odlar ju bara haha ;) En 150-200000 Scoville var den allt.

(vi sådde den i år också, men vi hade grymma problems med groning o jord.. så jag tror att den uteblev).

Så söta "små" svampfrukter..:love:

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Två röda chili 'Vampire' mot vit bakgrund med texten "Några vackra Vampire".
Skapa konto

Haft chilipysslarhelg..

Dvs även om vi inte har så många sorter som bytt färg än, så har vi gjort saker med de som blivit.. :)

Har också fotat några chilis :D

• Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
åh.. har jag glömt och skryta?
Vi har skördat vår första och troligtvis enda melonen i år (och det är nog den största vi haft punkt)

Hand håller en stor, hemodlad vattenmelon inomhus, visar fram sin imponerande storlek.
Skapa konto

Stor skördat vattenmelon som väger 846 gram på en digital våg.
Skapa konto

..om jag redan har skrutit haha, får ni har överseende med det!
Men den är så finnnnnnnnn,...:love:

(har inte vågat skära upp den än)

• Gilla
  • Älska
sinuslinus och 5 till
  • Laddar…
Hade lite tråkigt igår när jag skulle sova.. så jag lekte lite med en av mina bilder - blev så nöjd och glad att jag vill dela den till/med världen :)

Gul chili med stjälk, redigerad bild med texten "Chili kan vara otroligt aromatisk och helt utan hetta!" och upphovsrättsmärkt Sandra Wikström 2021.
Skapa konto

• Gilla
aekeberg och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Samling av gula svampformade chili på en tallrik med texten "Mushroom yellow, Rejält het chili".
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Min specialtomat för året, lät så spännande och såg så snygg ut... sådde flera så jag skulle vara säker på att jag fick någon överlevare iaf!

Tre röda tomater på ett gult fat med en röd etikett textad "EMERALD APPLE ~150cm grön bit".
Skapa konto

Låt mig bara säga att.. den där tomaten såg högst "normal" ut.. :oops::thinking: inget direkt speciellt med den.. nä.. den ska inte se ut sådär, inte någonstans.. på något vis haha.

Den ska vara biffig. grön och jättecool.. (smaken vet jag ju inte eftersom jag aldrig odlat den)

Någon har någonstans i ledet.. ploppat i fel frön eller fått en fin korsning.. (fröna kommer från en kompis, inte köpt) - tre sådana plantor har jag iaf haha (ok bara två som gett frukt, men de var fel bägge två)

Ingen vanlig tomat.. ska skriva upp den på listan, tills nästa gång jag ska köpa frön (y)

Snigla Snigla skrev:
[bild]
Jag tycker nog inte att den är så himla stark... God och lagom stark liksom. Jag äter av min varje dag. Det finns nästan ingem mat som inte blir bättre med lite chili. :love:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
Några tips för att övervintra paprikor? Det finns ju många chiliexperter här. :D

Jag har mina i ett fönster. Är plantorna stora tar jag en stickling. Ibland har jag växtbelysning men på senare år har jag inte haft det och det har gått bra ändå. Det stora problemet är att få katten att inte äta bladen. ;)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.