Snigla Snigla skrev:
Risken för mögel o svamp då? :oops::thinking:
Har inga problem just nu, så hoppas inte det ska bli något problem.
 
Sista gurkorna skördade, några ska nog hönsen få smaska på.
Fem färska gurkor på en träbänk, redo att skördas och delas med hönsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känner spontant att jag måste jobba lite mer med morötterna :p

En näve nyskördade små morötter med gröna blastar hållna i handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sinuslinus och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har inga problem just nu, så hoppas inte det ska bli något problem.
Nä men jag menade med sprinkler.. :)
 
Lill72 Lill72 skrev:
Sista gurkorna skördade, några ska nog hönsen få smaska på.
[bild]
Känner spontant att jag måste jobba lite mer med morötterna :p

[bild]
Större än de vi fick haha.. (och då dog 95% ändå.. eller ja de växte inte alls)
 
Snigla Snigla skrev:
Nä men jag menade med sprinkler.. :)
Jag förstod det =)
Har hållt på och sprutat ett antal gånger om dagen denna sommar, både på golv och plantor, och har inte sett några problem, däremot har plantorna trivts och klarat sig rätt bra undan spinn.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Större än de vi fick haha.. (och då dog 95% ändå.. eller ja de växte inte alls)
Tråkigt när det inte blir något men du ser ut att lyckas med väldigt mycket annat (y):D De sista gurkorna här var så beska i skalet så det blev som sandpapper i munnen :rofl:
 
Lill72 Lill72 skrev:
Tråkigt när det inte blir något men du ser ut att lyckas med väldigt mycket annat (y):D De sista gurkorna här var så beska i skalet så det blev som sandpapper i munnen :rofl:
Nja.. detta är nog värsta året hittills faktiskt.. det är bara chilin som tagit sig (men fortfarande bara 1-2 sorter som börjat byta färg.. allt annat är grönare än gräset..). Får 1-2 tomater per planta om de nu byter färg.. så vi kommer inte få tillräckligt att fermentera sås.. (om vi inte köper tomater).

MEN det här naturliga har skött sig exemplariskt.. jag menar vi har gått massa kg plommon (första gången!) och både röda och gröna krusbär gav mycket skörd i år... och äntligen började blåbären också ge mer än enstaka bär!

.. sedan tror vi äpplena kommer sköta sig också..(ser mycket ut).

Men vinbär och jordgubbar gick inte bra.. hallonen kom en gång riktigt.. sedan blev det mest några bär här och där.. vi lyckades dock frysa ett par liter iaf (men vi har väl 16 plantor iaf.. varav hälften är hösthallon.. så det borde kommit mer).

Ingen sallad kom.. inga rädisor.. inga morötter.. kålen blev uppäten (MEN två plantor verkar ha tagit sig igen.. så lite grönkål verkar vi få framöver!). Ingen dill heller.. ingen koriander.. (tror att det var fel på jorden där.. hmm),

Nåja..

Nästa säsong ska jag gro det mesta i kokos och svampar.. inga jordproblem från början denna gång! De ska hinna gro.. (hade ju jätteproblem med groning o jord i år). De få plantor som tog sig finast.. var de som jag satt i svamparna jag hade över från förra säsongen hehe
 
  • Ledsen
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Har kunnat skörda några Hungarian Hot Vax (y)

En hand håller en gul Hungarian Hot Wax chili mot en vit köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyss skördade gula Hungarian Hot Wax chilifrukter på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gula Hungarian Hot Wax-chilipeppar på ett mörkt träbord, redo för inläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte riktigt vad det ska bli av dem, kanske en egnen inläggning (dvs till oss själva).
 
  • Gilla
  • Älska
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
I olika chilisåser/chutney tror jag det borde gå bra att blanda i både plommon och krusbär. Har iofs aldrig gjort det, men det låter bra på pappret.

Du får testa, Snigla! :) Återkom gärna med rapport.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nja.. detta är nog värsta året hittills faktiskt.. det är bara chilin som tagit sig (men fortfarande bara 1-2 sorter som börjat byta färg.. allt annat är grönare än gräset..). Får 1-2 tomater per planta om de nu byter färg.. så vi kommer inte få tillräckligt att fermentera sås.. (om vi inte köper tomater).

MEN det här naturliga har skött sig exemplariskt.. jag menar vi har gått massa kg plommon (första gången!) och både röda och gröna krusbär gav mycket skörd i år... och äntligen började blåbären också ge mer än enstaka bär!

.. sedan tror vi äpplena kommer sköta sig också..(ser mycket ut).

Men vinbär och jordgubbar gick inte bra.. hallonen kom en gång riktigt.. sedan blev det mest några bär här och där.. vi lyckades dock frysa ett par liter iaf (men vi har väl 16 plantor iaf.. varav hälften är hösthallon.. så det borde kommit mer).

Ingen sallad kom.. inga rädisor.. inga morötter.. kålen blev uppäten (MEN två plantor verkar ha tagit sig igen.. så lite grönkål verkar vi få framöver!). Ingen dill heller.. ingen koriander.. (tror att det var fel på jorden där.. hmm),

Nåja..

Nästa säsong ska jag gro det mesta i kokos och svampar.. inga jordproblem från början denna gång! De ska hinna gro.. (hade ju jätteproblem med groning o jord i år). De få plantor som tog sig finast.. var de som jag satt i svamparna jag hade över från förra säsongen hehe
Tomaterna är sena här och alla hinner nog inte mogna men hyffsat många på varje planta :D
Frukt och bär har det varit mängder av utom jordgubbarna, tror det är dags att förnya lite i jordgubbslandet.
Sallad och dill har jag gett upp att så på friland, det misslyckas jämt :thinking: I år blev det dill och sallad i gamla balkonglådor och det funkade perfekt så det får bli fler lådor nästa år (y)
Alla år verkar vara olika och växer det ena bra så kan man ge sig sjutton på att något annat växer dåligt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fadai
Snigla Snigla skrev:
Nja.. detta är nog värsta året hittills faktiskt.. det är bara chilin som tagit sig (men fortfarande bara 1-2 sorter som börjat byta färg.. allt annat är grönare än gräset..). Får 1-2 tomater per planta om de nu byter färg.. så vi kommer inte få tillräckligt att fermentera sås.. (om vi inte köper tomater).

MEN det här naturliga har skött sig exemplariskt.. jag menar vi har gått massa kg plommon (första gången!) och både röda och gröna krusbär gav mycket skörd i år... och äntligen började blåbären också ge mer än enstaka bär!

.. sedan tror vi äpplena kommer sköta sig också..(ser mycket ut).

Men vinbär och jordgubbar gick inte bra.. hallonen kom en gång riktigt.. sedan blev det mest några bär här och där.. vi lyckades dock frysa ett par liter iaf (men vi har väl 16 plantor iaf.. varav hälften är hösthallon.. så det borde kommit mer).

Ingen sallad kom.. inga rädisor.. inga morötter.. kålen blev uppäten (MEN två plantor verkar ha tagit sig igen.. så lite grönkål verkar vi få framöver!). Ingen dill heller.. ingen koriander.. (tror att det var fel på jorden där.. hmm),

Nåja..

Nästa säsong ska jag gro det mesta i kokos och svampar.. inga jordproblem från början denna gång! De ska hinna gro.. (hade ju jätteproblem med groning o jord i år). De få plantor som tog sig finast.. var de som jag satt i svamparna jag hade över från förra säsongen hehe
Vad trist för er! Jag har nog haft mitt bästa odlingsår hittills, med undantag för bondbönorna, där är det bara en-två baljor/planta. Lyckades tränga in 42 tomatplantor i växthuset + en del ute, de levererar bra, och gurkor ger jag bort till alla som passerar. Jo, blomkål blev nada, några vitkål som jag delar med varenda snigel, men lite kan väl räddas. Skulle haft paprika, men den bidde chili. Första gången jag får fel frö. Jo, har du något dunderrecept på chilisås så är jag djupt tacksam, har bara gjort inläggningar förut. Men katastrof eller succé med odling verkar nästan som lotteri, det blir som det blir.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Dålig med både bondbönor och sockerärtor här.

Skulle också gärna ha recept på chilisås, boc har det blivit mängder av. Väl stark, hade i en halv i tomatsoppan jag gjorde igår på 2l. Gränsfall vad jag klarar, den blev väl stark. Hade i två hela ugnsrostade vitlökar som jag knappt känner av..
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
S
Också fått massor med tomater. Både ute och växthuset. Växthustomaterna har gett mycket nu på slutet när det är lite svalare. Störbönor skördar jag i princip varje dag men långbönorna i växthuset ger litet då och då. Red noodle på bilden.

Långa röda bönor av sorten Red Noodle på ett skärbräde med en kniv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grönkålen är över metern hög nu. (y)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
I olika chilisåser/chutney tror jag det borde gå bra att blanda i både plommon och krusbär. Har iofs aldrig gjort det, men det låter bra på pappret.

Du får testa, Snigla! :) Återkom gärna med rapport.
Hehe - har gjort plommonmarmelad med chili, hetsås med plommon, krusbärsmarmelad med chili.. (för att sälja) ..

..och så lite vanlig krusbärssylt utan chili till oss.. kräm (både röd o grön), hallonpaj, krusbärspaj, plommonmarmelad utan chili..

Ska prova att göra plommonkräm och så nån plommonkaka oxå (y):)

Hand håller ett glasburk med hemgjord plommonmarmelad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Burkar med hemgjord marmelad i olika nyanser av gult och brunt på ett träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flera flaskor med hemgjord plommonmarmelad i gyllene färg på trähylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller ett glasburk med plommonmarmelad och etikett markerad "AUGUSTI 2021".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Vad trist för er! Jag har nog haft mitt bästa odlingsår hittills, med undantag för bondbönorna, där är det bara en-två baljor/planta. Lyckades tränga in 42 tomatplantor i växthuset + en del ute, de levererar bra, och gurkor ger jag bort till alla som passerar. Jo, blomkål blev nada, några vitkål som jag delar med varenda snigel, men lite kan väl räddas. Skulle haft paprika, men den bidde chili. Första gången jag får fel frö. Jo, har du något dunderrecept på chilisås så är jag djupt tacksam, har bara gjort inläggningar förut. Men katastrof eller succé med odling verkar nästan som lotteri, det blir som det blir.
Glasburk med hemlagad citrus- och chilimarmelad omgiven av citrusfrukter och chili.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Recept från: https://bbqlovers.se/


GLÖMDE!

Länken till er hetsås..
https://www.shaggkvist.se/recept/

:cool:
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.