437 537 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Nja.. detta är nog värsta året hittills faktiskt.. det är bara chilin som tagit sig (men fortfarande bara 1-2 sorter som börjat byta färg.. allt annat är grönare än gräset..). Får 1-2 tomater per planta om de nu byter färg.. så vi kommer inte få tillräckligt att fermentera sås.. (om vi inte köper tomater).Lill72 skrev:
MEN det här naturliga har skött sig exemplariskt.. jag menar vi har gått massa kg plommon (första gången!) och både röda och gröna krusbär gav mycket skörd i år... och äntligen började blåbären också ge mer än enstaka bär!
.. sedan tror vi äpplena kommer sköta sig också..(ser mycket ut).
Men vinbär och jordgubbar gick inte bra.. hallonen kom en gång riktigt.. sedan blev det mest några bär här och där.. vi lyckades dock frysa ett par liter iaf (men vi har väl 16 plantor iaf.. varav hälften är hösthallon.. så det borde kommit mer).
Ingen sallad kom.. inga rädisor.. inga morötter.. kålen blev uppäten (MEN två plantor verkar ha tagit sig igen.. så lite grönkål verkar vi få framöver!). Ingen dill heller.. ingen koriander.. (tror att det var fel på jorden där.. hmm),
Nåja..
Nästa säsong ska jag gro det mesta i kokos och svampar.. inga jordproblem från början denna gång! De ska hinna gro.. (hade ju jätteproblem med groning o jord i år). De få plantor som tog sig finast.. var de som jag satt i svamparna jag hade över från förra säsongen hehe
Har kunnat skörda några Hungarian Hot Vax 
Vet inte riktigt vad det ska bli av dem, kanske en egnen inläggning (dvs till oss själva).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte riktigt vad det ska bli av dem, kanske en egnen inläggning (dvs till oss själva).
Tomaterna är sena här och alla hinner nog inte mogna men hyffsat många på varje plantaSnigla skrev:
Nja.. detta är nog värsta året hittills faktiskt.. det är bara chilin som tagit sig (men fortfarande bara 1-2 sorter som börjat byta färg.. allt annat är grönare än gräset..). Får 1-2 tomater per planta om de nu byter färg.. så vi kommer inte få tillräckligt att fermentera sås.. (om vi inte köper tomater).
MEN det här naturliga har skött sig exemplariskt.. jag menar vi har gått massa kg plommon (första gången!) och både röda och gröna krusbär gav mycket skörd i år... och äntligen började blåbären också ge mer än enstaka bär!
.. sedan tror vi äpplena kommer sköta sig också..(ser mycket ut).
Men vinbär och jordgubbar gick inte bra.. hallonen kom en gång riktigt.. sedan blev det mest några bär här och där.. vi lyckades dock frysa ett par liter iaf (men vi har väl 16 plantor iaf.. varav hälften är hösthallon.. så det borde kommit mer).
Ingen sallad kom.. inga rädisor.. inga morötter.. kålen blev uppäten (MEN två plantor verkar ha tagit sig igen.. så lite grönkål verkar vi få framöver!). Ingen dill heller.. ingen koriander.. (tror att det var fel på jorden där.. hmm),
Nåja..
Nästa säsong ska jag gro det mesta i kokos och svampar.. inga jordproblem från början denna gång! De ska hinna gro.. (hade ju jätteproblem med groning o jord i år). De få plantor som tog sig finast.. var de som jag satt i svamparna jag hade över från förra säsongen hehe
Frukt och bär har det varit mängder av utom jordgubbarna, tror det är dags att förnya lite i jordgubbslandet.
Sallad och dill har jag gett upp att så på friland, det misslyckas jämt
Alla år verkar vara olika och växer det ena bra så kan man ge sig sjutton på att något annat växer dåligt.
Vad trist för er! Jag har nog haft mitt bästa odlingsår hittills, med undantag för bondbönorna, där är det bara en-två baljor/planta. Lyckades tränga in 42 tomatplantor i växthuset + en del ute, de levererar bra, och gurkor ger jag bort till alla som passerar. Jo, blomkål blev nada, några vitkål som jag delar med varenda snigel, men lite kan väl räddas. Skulle haft paprika, men den bidde chili. Första gången jag får fel frö. Jo, har du något dunderrecept på chilisås så är jag djupt tacksam, har bara gjort inläggningar förut. Men katastrof eller succé med odling verkar nästan som lotteri, det blir som det blir.Snigla skrev:
Nja.. detta är nog värsta året hittills faktiskt.. det är bara chilin som tagit sig (men fortfarande bara 1-2 sorter som börjat byta färg.. allt annat är grönare än gräset..). Får 1-2 tomater per planta om de nu byter färg.. så vi kommer inte få tillräckligt att fermentera sås.. (om vi inte köper tomater).
MEN det här naturliga har skött sig exemplariskt.. jag menar vi har gått massa kg plommon (första gången!) och både röda och gröna krusbär gav mycket skörd i år... och äntligen började blåbären också ge mer än enstaka bär!
.. sedan tror vi äpplena kommer sköta sig också..(ser mycket ut).
Men vinbär och jordgubbar gick inte bra.. hallonen kom en gång riktigt.. sedan blev det mest några bär här och där.. vi lyckades dock frysa ett par liter iaf (men vi har väl 16 plantor iaf.. varav hälften är hösthallon.. så det borde kommit mer).
Ingen sallad kom.. inga rädisor.. inga morötter.. kålen blev uppäten (MEN två plantor verkar ha tagit sig igen.. så lite grönkål verkar vi få framöver!). Ingen dill heller.. ingen koriander.. (tror att det var fel på jorden där.. hmm),
Nåja..
Nästa säsong ska jag gro det mesta i kokos och svampar.. inga jordproblem från början denna gång! De ska hinna gro.. (hade ju jätteproblem med groning o jord i år). De få plantor som tog sig finast.. var de som jag satt i svamparna jag hade över från förra säsongen hehe
Dålig med både bondbönor och sockerärtor här.
Skulle också gärna ha recept på chilisås, boc har det blivit mängder av. Väl stark, hade i en halv i tomatsoppan jag gjorde igår på 2l. Gränsfall vad jag klarar, den blev väl stark. Hade i två hela ugnsrostade vitlökar som jag knappt känner av..
Skulle också gärna ha recept på chilisås, boc har det blivit mängder av. Väl stark, hade i en halv i tomatsoppan jag gjorde igår på 2l. Gränsfall vad jag klarar, den blev väl stark. Hade i två hela ugnsrostade vitlökar som jag knappt känner av..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Också fått massor med tomater. Både ute och växthuset. Växthustomaterna har gett mycket nu på slutet när det är lite svalare. Störbönor skördar jag i princip varje dag men långbönorna i växthuset ger litet då och då. Red noodle på bilden.
Grönkålen är över metern hög nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönkålen är över metern hög nu.
Hehe - har gjort plommonmarmelad med chili, hetsås med plommon, krusbärsmarmelad med chili.. (för att sälja) ..Hemmakatten skrev:
..och så lite vanlig krusbärssylt utan chili till oss.. kräm (både röd o grön), hallonpaj, krusbärspaj, plommonmarmelad utan chili..
Ska prova att göra plommonkräm och så nån plommonkaka oxå
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fadai skrev:
Vad trist för er! Jag har nog haft mitt bästa odlingsår hittills, med undantag för bondbönorna, där är det bara en-två baljor/planta. Lyckades tränga in 42 tomatplantor i växthuset + en del ute, de levererar bra, och gurkor ger jag bort till alla som passerar. Jo, blomkål blev nada, några vitkål som jag delar med varenda snigel, men lite kan väl räddas. Skulle haft paprika, men den bidde chili. Första gången jag får fel frö. Jo, har du något dunderrecept på chilisås så är jag djupt tacksam, har bara gjort inläggningar förut. Men katastrof eller succé med odling verkar nästan som lotteri, det blir som det blir.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Recept från: https://bbqlovers.se/
GLÖMDE!
Länken till er hetsås..
https://www.shaggkvist.se/recept/

