Karlia Karlia skrev:
Till sniglarnas glädje odlar (odlade) jag tagetes. Det är visst inte bara spansk skogssnigel som uppskattar dem.

[bild] [bild]
Snällt att du tänkte på dem, när du odlade.. :oops:

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Jag trodde att leopardsniglarna höll sig till multnande växtdelar men de kan tydligen acceptera färska också när det bjuds.

Snigla Snigla skrev:
Jodå, här är vi inte så kinkiga ;) ..

.. vi skulle provat förra året.. men blev aldrig av! Tror de gjorde just syrensaft på nått program på tv (typ mandelmans kanske?)

Har du provat innan?
Svärmor gjorde syrensaft ett tag. Men jag måste erkänna att det är lite för parfymigt för min del. Tror dock inte att hon hade i like lika mycket citron, kanske ingen, och jag gissar att citron gör den godare.
Lite skoj är det i alla fall och det blir fin färg.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag trodde att leopardsniglarna höll sig till multnande växtdelar men de kan tydligen acceptera färska också när det bjuds.
Jodå, de gillar sallat nästan lika mycket som jag.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Tagetesen lär vara slut när salladen kommer.. I mitt huvud är sniglar fortfarande nyttodjur bortsett från den spanska. Får se hur vi kommer överens i framtiden, något litet något vore bra om det blev kvar till mig.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jodå, här är vi inte så kinkiga ;) ..

.. vi skulle provat förra året.. men blev aldrig av! Tror de gjorde just syrensaft på nått program på tv (typ mandelmans kanske?)

Har du provat innan?
Vi gjorde för några år sedan. Fin färg men för parfymig smak för min del.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Bland det äckligaste jag druckit är suröl med syrensmak - galla ihop med parfym.. Syrensaft, jo lite kul men den blir parfymig i smaken.

Maria T
Karlia Karlia skrev:
Till sniglarnas glädje odlar (odlade) jag tagetes. Det är visst inte bara spansk skogssnigel som uppskattar dem.

[bild] [bild]
Tänker på min salig far, han älskade Tagetes och dill. Det gjorde sniglarna också...

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
K kioskdavid skrev:
Vi gjorde för några år sedan. Fin färg men för parfymig smak för min del.
lite därför jag dragit mig att testa.. har lite svårt med ”blommiga” smaker.. har precis börjat acceptera fläder hehe (ibland!) och liiite ingefära i maten..

Rosvatten är dock väldigt svårt... :oops:

Karlia Karlia skrev:
De KAN äta det mesta..

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Angående syrensaften så håller jag med, avskyr parfymsmak och rosenvatten är en av de vidrigaste drycker jag smakat. När jag gjorde saften åt jag en blomma och då var det verkligen parfymsmak. I receptet jag följde va det dock hiskeliga mängder socker, och trots att jag inte hällde i allt så smakar den än så länge jättegott! I värsta fall blir det gå-bort-present.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
topsiekret topsiekret skrev:
Angående syrensaften så håller jag med, avskyr parfymsmak och rosenvatten är en av de vidrigaste drycker jag smakat. När jag gjorde saften åt jag en blomma och då var det verkligen parfymsmak. I receptet jag följde va det dock hiskeliga mängder socker, och trots att jag inte hällde i allt så smakar den än så länge jättegott! I värsta fall blir det gå-bort-present.
Jo det är fortfarande kul och prova göra saker (även tveksamma saker..).. alltid skillnad med ”det man gjort själv”.. vs hm.. allt annat hehe ;)

Här har jag potatis gul lök och jordärtskockor.
En trädgårdsland med potatis, gul lök och jordärtskockor, några växter ser brända ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag lagt överblivna lökar. Problemet med luftlök är att man får 4-5 eller ibland fler utsäden från varje lök. Så i höstas efter att jag satt alldeles för många så hällde jag återstoden här. Medan de är späda är de goda i sallad. Men de är lite bökiga att få upp ensamma när de växer så tätt.
Trädgårdsland med tätt växande gröna lökar och luftlök, omgiven av grönska och en mossbeklädd sten.
Skapa konto

Jag trodde att fiberduk på insidan av hela växthuset skulle vara nog för att skydda plantorna när de kom inifrån. De hade ju trots allt varit ute dagtid under en period. Jag hade fel och har nu massor av brända plantor. Men några av dem kommer som de skall.
Tre krukor med växande växter, varav en med delvis vissnade blad, mot en vit fiberduk i ett växthus.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Vad kan detta vara, växt som tusan i pallkragar med örter. Känner ingen örtdoft från bladen.

Vet inte vad förra ägaren hade. Okänt grönt slingerväxt på trätrall, ingen örtdoft, tidigare pallkrageväxt.
Skapa konto

A Avemo skrev:
Här har jag potatis gul lök och jordärtskockor.
[bild]

Här har jag lagt överblivna lökar. Problemet med luftlök är att man får 4-5 eller ibland fler utsäden från varje lök. Så i höstas efter att jag satt alldeles för många så hällde jag återstoden här. Medan de är späda är de goda i sallad. Men de är lite bökiga att få upp ensamma när de växer så tätt.
[bild]

Jag trodde att fiberduk på insidan av hela växthuset skulle vara nog för att skydda plantorna när de kom inifrån. De hade ju trots allt varit ute dagtid under en period. Jag hade fel och har nu massor av brända plantor. Men några av dem kommer som de skall.
[bild]
Solen verkar vara grym i år, våra plantor blev solbrända också.. nu brukar de ju komma igen - men nu hade vi för en gångs skull avhärdat dem ordentligt (inte alla).. och ändå brändes det..

SNART ska en hög icke avhärdade ut.. :oops: får se hur det går!

Men det växer ju på lite överallt hos dig äntligen lite sommar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.