436 666 läst ·
5 719 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Jamen det kan det ju vara.. den tänkte jag inte ens på (!), de har lite liknande blad ju.. de har otrolig växtkraft
De kan komma ifrån ingenstans (kändes så när vi fick den..). Satte sig bredvid ytterdörren och klättrade upp via räcket.. väggen.. otroligt kompakt bladverk och de tar sig in där det finns minsta springa...
.. vi hade den på insidan i hallen
.. accepterade att bli nästan helt avklämd i dörren (bara en limiten tråd kvar mellan gummitätningen in..) och vi fick en grön tuva på insidan med haha..
Hade aldrig hört talas om den. då.. men det säg att den är lite lik typ "blomma för dagen" (??) när den blommar... vi hade av naturliga skäl plockat bort den innan det hände
De kan komma ifrån ingenstans (kändes så när vi fick den..). Satte sig bredvid ytterdörren och klättrade upp via räcket.. väggen.. otroligt kompakt bladverk och de tar sig in där det finns minsta springa...
.. vi hade den på insidan i hallen
Hade aldrig hört talas om den. då.. men det säg att den är lite lik typ "blomma för dagen" (??) när den blommar... vi hade av naturliga skäl plockat bort den innan det hände
Ja det blir rätt fina blommor på den, dock inte samma färgprakt som dom odlade blomma för dagen. Jag fick lära mig att den ena ”ogräs”vindan snurrar åt ett håll, och den odlade vindan snurrar åt andra hållet. Med sina lianer. Har dock inte undersökt sanningshalten i det.Snigla skrev:
Jamen det kan det ju vara.. den tänkte jag inte ens på (!), de har lite liknande blad ju.. de har otrolig växtkraft
.. vi hade den på insidan i hallen.. accepterade att bli nästan helt avklämd i dörren (bara en limiten tråd kvar mellan gummitätningen in..) och vi fick en grön tuva på insidan med haha..
Hade aldrig hört talas om den. då.. men det säg att den är lite lik typ "blomma för dagen" (??) när den blommar... vi hade av naturliga skäl plockat bort den innan det hände![]()
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 008 inlägg
De försummade plantorna av purjolök och rotselleri fick idag äntligen komma ur sina krukor.
Några sötpotatissticklingar likaså. De hamnade i det sargade växthuset från Lidl som förra sensommaren blåste tvärs genom trädgården och över gatan.
Första gången med sötpotatis. Fick tag i två ekologiska sötpotatis i påskas som jag haft i krukor inne.
Aldrig odlat paprika tidigare men det verkar gå bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några sötpotatissticklingar likaså. De hamnade i det sargade växthuset från Lidl som förra sensommaren blåste tvärs genom trädgården och över gatan.
Första gången med sötpotatis. Fick tag i två ekologiska sötpotatis i påskas som jag haft i krukor inne.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Aldrig odlat paprika tidigare men det verkar gå bra.
Logga in
Skapa konto
Jag ska sätta ut sötpotatis.. för första gången (har fyra plantor).. hur vill de ha det?
De kan tydligen klättra ett par meter?
Och de är fleråriga (len ört)? Om man tar in dem.. (dvs inte härdiga i Sverige eg)
De vill ha växthus eller väldigt varm plats..
Vad för gjord gillar de? Näring? När skördar man?

Och de är fleråriga (len ört)? Om man tar in dem.. (dvs inte härdiga i Sverige eg)
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 008 inlägg
Så många frågor och så få svar.Snigla skrev:
Jag ska sätta ut sötpotatis.. för första gången (har fyra plantor).. hur vill de ha det?
![]()
Jag kollade på den här videon och tänkte efterlikna men ligger ju nästan två månader efter...
Jag köpte fyra färdiga små plantor faktiskt, dvs hoppade stadiet med att ”grodda” en egen sötpotatis. Tre av en sort och en av en annan sort. De måste ner i mer jord nu.. men lite osäker på hur de ville ha det heheS sinuslinus skrev:
Ser fram emot att läsa hur det går får dina sötpotatisar; har tänkt/trott jag bor för långt norrut (StockholmSnigla skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Är det det jag brukar få på min paprika