mackee mackee skrev:
Vad kan detta vara, växt som tusan i pallkragar med örter. Känner ingen örtdoft från bladen.

Vet inte vad förra ägaren hade.[bild]
:thinking: Nån murgröna?

jag gissar på någon vinda, speciellt med dom rötterna.
mackee mackee skrev:
Vad kan detta vara, växt som tusan i pallkragar med örter. Känner ingen örtdoft från bladen.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
mackee mackee skrev:

Jag kommer att tänka på snårvinda när jag ser bladen. Det finns ju även andra typer av vinda.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jamen det kan det ju vara.. den tänkte jag inte ens på (!), de har lite liknande blad ju.. de har otrolig växtkraft :)

De kan komma ifrån ingenstans (kändes så när vi fick den..). Satte sig bredvid ytterdörren och klättrade upp via räcket.. väggen.. otroligt kompakt bladverk och de tar sig in där det finns minsta springa...

.. vi hade den på insidan i hallen :oops:.. accepterade att bli nästan helt avklämd i dörren (bara en limiten tråd kvar mellan gummitätningen in..) och vi fick en grön tuva på insidan med haha..

Hade aldrig hört talas om den. då.. men det säg att den är lite lik typ "blomma för dagen" (??) när den blommar... vi hade av naturliga skäl plockat bort den innan det hände :)

Snigla Snigla skrev:
Jamen det kan det ju vara.. den tänkte jag inte ens på (!), de har lite liknande blad ju.. de har otrolig växtkraft :)

De kan komma ifrån ingenstans (kändes så när vi fick den..). Satte sig bredvid ytterdörren och klättrade upp via räcket.. väggen.. otroligt kompakt bladverk och de tar sig in där det finns minsta springa...

.. vi hade den på insidan i hallen :oops:.. accepterade att bli nästan helt avklämd i dörren (bara en limiten tråd kvar mellan gummitätningen in..) och vi fick en grön tuva på insidan med haha..

Hade aldrig hört talas om den. då.. men det säg att den är lite lik typ "blomma för dagen" (??) när den blommar... vi hade av naturliga skäl plockat bort den innan det hände :)
Ja det blir rätt fina blommor på den, dock inte samma färgprakt som dom odlade blomma för dagen. Jag fick lära mig att den ena ”ogräs”vindan snurrar åt ett håll, och den odlade vindan snurrar åt andra hållet. Med sina lianer. Har dock inte undersökt sanningshalten i det. :)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S
De försummade plantorna av purjolök och rotselleri fick idag äntligen komma ur sina krukor.
Nyplanterade purjolökar, rotselleri och sötpotatissticklingar i en hemmagjord grönsaksbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några sötpotatissticklingar likaså. De hamnade i det sargade växthuset från Lidl som förra sensommaren blåste tvärs genom trädgården och över gatan. :seenoevil:
Första gången med sötpotatis. Fick tag i två ekologiska sötpotatis i påskas som jag haft i krukor inne.
Nyplanterade grönsaker i växthus, inklusive purjolök, rotselleri och sötpotatissticklingar, i jordbädd.
Skapa konto
Skadat växthus av märket Lidl med nyplanterade purjolökar och sötpotatissticklingar.
Skapa konto

Aldrig odlat paprika tidigare men det verkar gå bra.

Två krukor med paprikaplantor inne i ett växthus, bladen har vattendroppar.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Jag ska sätta ut sötpotatis.. för första gången (har fyra plantor).. hur vill de ha det?

De kan tydligen klättra ett par meter?
Och de är fleråriga (len ört)? Om man tar in dem.. (dvs inte härdiga i Sverige eg)
De vill ha växthus eller väldigt varm plats..

Vad för gjord gillar de? Näring? När skördar man?

:cool:

Hållen chiliplanta Habanada i kruka med vattendroppar på bladen inomhus.
Skapa konto

En mycket fin Habanada (chili) - har idag fått en lite spraydusch, ny kruka (18 l slutkruka) och blivit bofast i chilihuset.. :)

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Wexthuset tycker såhär men det gissar jag att du redan vet. Provade att göra skott för något år sedan men sen gick det som det brukar gå med många av mina projekt - jag glömde bort att vattna/plantera om/gödsla/ta hand om. :oops:

• Haha
Snigla
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
Jag ska sätta ut sötpotatis.. för första gången (har fyra plantor).. hur vill de ha det?

De kan tydligen klättra ett par meter?
Och de är fleråriga (len ört)? Om man tar in dem.. (dvs inte härdiga i Sverige eg)
De vill ha växthus eller väldigt varm plats..

Vad för gjord gillar de? Näring? När skördar man?

:cool:
Så många frågor och så få svar. :rofl:;)

Jag kollade på den här videon och tänkte efterlikna men ligger ju nästan två månader efter...

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Wexthuset tycker såhär men det gissar jag att du redan vet. Provade att göra skott för något år sedan men sen gick det som det brukar gå med många av mina projekt - jag glömde bort att vattna/plantera om/gödsla/ta hand om. :oops:
Låter som många av mina experiment.. :geek:

S sinuslinus skrev:
Så många frågor och så få svar. :rofl:;)

Jag kollade på den här videon och tänkte efterlikna men ligger ju nästan två månader efter...
[media]
Jag köpte fyra färdiga små plantor faktiskt, dvs hoppade stadiet med att ”grodda” en egen sötpotatis. Tre av en sort och en av en annan sort. De måste ner i mer jord nu.. men lite osäker på hur de ville ha det hehe :cool:

Maria T
Snigla Snigla skrev:
Jag köpte fyra färdiga små plantor faktiskt, dvs hoppade stadiet med att ”grodda” en egen sötpotatis. Tre av en sort och en av en annan sort. De måste ner i mer jord nu.. men lite osäker på hur de ville ha det hehe :cool:
Ser fram emot att läsa hur det går får dina sötpotatisar; har tänkt/trott jag bor för långt norrut (Stockholm :crysmile:) så att det inte skulle funka. Men i noga täckt pallkrage kanske?

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tror jag fått gråmögel enl google :( Gröna chili med tecken på gråmögel som ligger på ett trägolv.
Skapa konto

• Ledsen
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Är det det jag brukar få på min paprika :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.