437 547 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
13th Marine: Jag tycker det ser ut som om de vill bli nedplanterade.. stammarna skiftar lite i färg (på den andra plantan från höger på bilden.. så ser du några små vita prickar på den röda stammen.. det är rötter som vill ner i jord!) och de sträcker sig ganska långt mot ljus.
Jag skulle ha provat på några (som jag hade fler av) att sätta ner dem tills det bara var 0.5 cm kvar till karaktärsbladen.. använder du bara planteringsjord? eller blandar du i nått för att lufta rötterna?
Med tanke på när du planterade, så är det dags för hjärtbladen att börja ge med sig.. på mina är de antingen borttagna (när jag planterat om/ned) eller så har de rasat bort själva. Du verkar ju ha fått några små karaktärsblad iaf..
Jag vattnar mina kanske en gång i veckan.. FAST nu när det börjar bli varmare/ljusare och framförallt har jag en hel del stora.. så behöver jag vattna 2-3 ggr i veckan och då fyller jag brickan/fatet och låter dem dricka i några timmar innan jag slår bort resten
Jag skulle ha provat på några (som jag hade fler av) att sätta ner dem tills det bara var 0.5 cm kvar till karaktärsbladen.. använder du bara planteringsjord? eller blandar du i nått för att lufta rötterna?
Med tanke på när du planterade, så är det dags för hjärtbladen att börja ge med sig.. på mina är de antingen borttagna (när jag planterat om/ned) eller så har de rasat bort själva. Du verkar ju ha fått några små karaktärsblad iaf..
Jag vattnar mina kanske en gång i veckan.. FAST nu när det börjar bli varmare/ljusare och framförallt har jag en hel del stora.. så behöver jag vattna 2-3 ggr i veckan och då fyller jag brickan/fatet och låter dem dricka i några timmar innan jag slår bort resten
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Till mitt försvar har de gjort sådär alldeles själv. Men jag provar att sätta dem djupare.
Har bara planteringsjord i krukan.
Har bara planteringsjord i krukan.
@Pagno - du får börja med valnötsuppfödning och sälja till byggahusmedlemmar. 
@13th Marine - jag tror det är lite blött också. Inte att du vattnar för mycket som så utan du har ganska stora krukor med små plantor i, då blir det en stor blöt jordmassa runt den lilla roten som närapå dränks. (Stora krukor och stor jordmassa är i detta fallet relativt.
) Man vill ju gärna vara snäll mot de små plantorna och ge dem gott om plats men ibland blir det för gott om plats. Hade alla de plantorna på bilden bott i samma kruka hade de kunnat hjälpas åt att dra upp vatten när de är så små.
I de fall jag sår i den storleken av kruka brukar jag bottna med "vanlig jord" och sen eventuellt lite planteringsjord längst upp som fröna sås i, jag sår flera frön som då har näringsfattig och fin jord att börja växa i och sedan när de blivit lite större så når de ner till den gosiga näringsrika jorden.
Så gör jag, andra gör på annat vis och det brukar gå bra för de allra flesta så det är bara att prova igen.
@13th Marine - jag tror det är lite blött också. Inte att du vattnar för mycket som så utan du har ganska stora krukor med små plantor i, då blir det en stor blöt jordmassa runt den lilla roten som närapå dränks. (Stora krukor och stor jordmassa är i detta fallet relativt.
I de fall jag sår i den storleken av kruka brukar jag bottna med "vanlig jord" och sen eventuellt lite planteringsjord längst upp som fröna sås i, jag sår flera frön som då har näringsfattig och fin jord att börja växa i och sedan när de blivit lite större så når de ner till den gosiga näringsrika jorden.
Så gör jag, andra gör på annat vis och det brukar gå bra för de allra flesta så det är bara att prova igen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Då ska jag snåla med vattningen 
Men tänker inte du på såjord? Den är väl näringsfattig?
Men tänker inte du på såjord? Den är väl näringsfattig?
Jag tänkte skriva att det var stora krukor för så små plantor.. men sen såg jag krukan som stod bredvid i bild.. och då såg de genast små ut (samma som jag sått i typ).
Så nu måste jag ju få veta ... hur stora är såkrukorna i bild 13th Marine ?
Så nu måste jag ju få veta ... hur stora är såkrukorna i bild 13th Marine ?
På tomater gör jag så jämtDalbotös skrev:
3/4 jord.. sen såjord på topp med fröet i..
Så den lagom tills den börjar kräva lite mer energi.. kan hitta det själv
Med chilis pjåskar jag..
Hehe, du behöver inte försvara dig13th Marine skrev:
Därför man får följa deras order..
De visar ju livsvilja, man måste bara komma på vad de vill ha! (och det är inte alltid så jäkla lätt..)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Det var skrivet med glimten i ögat, jag satte dem relativt långt ner från början men de verkar vilja komma längre ner.
Sådde gjorde jag i pluggboxar i såjord, därefter satte jag dem i lite större krukor med planteringsjord, ca 7x7cm (det går tre i bredd i en Ikeas braspanna).
Sådde gjorde jag i pluggboxar i såjord, därefter satte jag dem i lite större krukor med planteringsjord, ca 7x7cm (det går tre i bredd i en Ikeas braspanna).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mindre kända växter kommer nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortfarande okända, för mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Piplöken gillar värmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaprifolen tar sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rabarbern hade is på sig i Torsdags.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övervintrade palsternackor i massor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kiwiträdet/ busken får stå skyddat ett tag till innan permanent uteplacering.
En fundering.. jag beklagade mig i trädgårdstråden över sorkarnas framfart.. där de förstört min kära Vipphortensia..
Men jag undrar.. kan man stoppa denna "klump" i vatten/jord och få den till att skjuta nya rötter?
Har aldrig provat med nått så "stort".. men om det går med typ busk/hallonskott.. så ???
För säkerhetsskull stoppade jag ner den i skottkärran efter jag krattat upp den (skottkärran är full med vatten).. om man kollar på grenarna så är den varken uttorkad eller "död" ju.. (än)
Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jag undrar.. kan man stoppa denna "klump" i vatten/jord och få den till att skjuta nya rötter?
Har aldrig provat med nått så "stort".. men om det går med typ busk/hallonskott.. så ???
För säkerhetsskull stoppade jag ner den i skottkärran efter jag krattat upp den (skottkärran är full med vatten).. om man kollar på grenarna så är den varken uttorkad eller "död" ju.. (än)
Vad tror ni?
Nu är det så varmt att plantorna får rastas ute på eftermiddagarna.
Luftlöken börjar växa till sig. Jag anar att bakre delen av odlingslådan är närd med kattgödsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftlöken börjar växa till sig. Jag anar att bakre delen av odlingslådan är närd med kattgödsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

