P Pagno skrev:
Hur mycket och hur ofta vattnar du?
Bra fråga, varannan var tredje dag kanske, om det ser ut att börja torka ut i krukorna. och då får de "en skvätt"
 
13th Marine: Jag tycker det ser ut som om de vill bli nedplanterade.. stammarna skiftar lite i färg (på den andra plantan från höger på bilden.. så ser du några små vita prickar på den röda stammen.. det är rötter som vill ner i jord!) och de sträcker sig ganska långt mot ljus.

Jag skulle ha provat på några (som jag hade fler av) att sätta ner dem tills det bara var 0.5 cm kvar till karaktärsbladen.. använder du bara planteringsjord? eller blandar du i nått för att lufta rötterna?

Med tanke på när du planterade, så är det dags för hjärtbladen att börja ge med sig.. på mina är de antingen borttagna (när jag planterat om/ned) eller så har de rasat bort själva. Du verkar ju ha fått några små karaktärsblad iaf..

Jag vattnar mina kanske en gång i veckan.. FAST nu när det börjar bli varmare/ljusare och framförallt har jag en hel del stora.. så behöver jag vattna 2-3 ggr i veckan och då fyller jag brickan/fatet och låter dem dricka i några timmar innan jag slår bort resten :)
 
Till mitt försvar har de gjort sådär alldeles själv. Men jag provar att sätta dem djupare.

Har bara planteringsjord i krukan.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
@Pagno - du får börja med valnötsuppfödning och sälja till byggahusmedlemmar. :)

@13th Marine - jag tror det är lite blött också. Inte att du vattnar för mycket som så utan du har ganska stora krukor med små plantor i, då blir det en stor blöt jordmassa runt den lilla roten som närapå dränks. (Stora krukor och stor jordmassa är i detta fallet relativt. ;) ) Man vill ju gärna vara snäll mot de små plantorna och ge dem gott om plats men ibland blir det för gott om plats. Hade alla de plantorna på bilden bott i samma kruka hade de kunnat hjälpas åt att dra upp vatten när de är så små.
I de fall jag sår i den storleken av kruka brukar jag bottna med "vanlig jord" och sen eventuellt lite planteringsjord längst upp som fröna sås i, jag sår flera frön som då har näringsfattig och fin jord att börja växa i och sedan när de blivit lite större så når de ner till den gosiga näringsrika jorden.

Så gör jag, andra gör på annat vis och det brukar gå bra för de allra flesta så det är bara att prova igen. :)
 
Då ska jag snåla med vattningen :)

Men tänker inte du på såjord? Den är väl näringsfattig?
 
Jo, helt rätt så klart. Vanlig jord längst ner och såjord på toppen. Inte alltid jag pjoskar med såjord alls faktiskt, bara om det är något ömtåligt jag sår.
(Nyvaken, skyller på det. ;) )
 
Jag tänkte skriva att det var stora krukor för så små plantor.. men sen såg jag krukan som stod bredvid i bild.. och då såg de genast små ut (samma som jag sått i typ).

Så nu måste jag ju få veta ... hur stora är såkrukorna i bild 13th Marine ? :)
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Jo, helt rätt så klart. Vanlig jord längst ner och såjord på toppen. Inte alltid jag pjoskar med såjord alls faktiskt, bara om det är något ömtåligt jag sår.
(Nyvaken, skyller på det. ;) )
På tomater gör jag så jämt (y)

3/4 jord.. sen såjord på topp med fröet i..
Så den lagom tills den börjar kräva lite mer energi.. kan hitta det själv :)

Med chilis pjåskar jag..
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Till mitt försvar har de gjort sådär alldeles själv. Men jag provar att sätta dem djupare.

Har bara planteringsjord i krukan.
Hehe, du behöver inte försvara dig ;) De brukar sköta sånt själva.. vill ha mer lyse helt enkelt! Och eftersom de börjar visa tendenser på mer rötter ovan ytan vill de stabilisera sig och äta mer näring :)

Därför man får följa deras order..

De visar ju livsvilja, man måste bara komma på vad de vill ha! (och det är inte alltid så jäkla lätt..)
 
Det var skrivet med glimten i ögat, jag satte dem relativt långt ner från början men de verkar vilja komma längre ner.

Sådde gjorde jag i pluggboxar i såjord, därefter satte jag dem i lite större krukor med planteringsjord, ca 7x7cm (det går tre i bredd i en Ikeas braspanna).
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Växande piplök och rabarberblad bland fallna löv och fuktig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mindre kända växter kommer nu.

Knoppar och blad av en växt, möjligen piplök, som tittar fram genom gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortfarande okända, för mig.

Nyvuxna skott av piplök framträder bland vissna växtrester i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Piplöken gillar värmen.

Unge knoppar på kaprifol mot en vit trävägg i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kaprifolen tar sig.

Övervintrad palsternacka som sticker ut bland nedfallna löv och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rabarbern hade is på sig i Torsdags.

Övervintrade palsternacka som sticker upp ur mörk, fuktig jord med spår av frostskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övervintrade palsternackor i massor.

Kiwiväxt bunden till stödpinnar i växthus med synligt grusgolv och glaskonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kiwiträdet/ busken får stå skyddat ett tag till innan permanent uteplacering.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
En fundering.. jag beklagade mig i trädgårdstråden över sorkarnas framfart.. där de förstört min kära Vipphortensia..

Uppgrävd vipphortensia med skadade rötter hålls i handen, med en skottkärra och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag undrar.. kan man stoppa denna "klump" i vatten/jord och få den till att skjuta nya rötter?
Har aldrig provat med nått så "stort".. men om det går med typ busk/hallonskott.. så ???

För säkerhetsskull stoppade jag ner den i skottkärran efter jag krattat upp den (skottkärran är full med vatten).. om man kollar på grenarna så är den varken uttorkad eller "död" ju.. (än)

Vad tror ni?
 
Prova! Du bör kanske korta in grenarna så den inte får så mycket att försörja. Av grenklippet kan du ju göra sticklingar. Har alltså inte aning om det funkar eller inte men pröva kan man ju alltid. :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nu är det så varmt att plantorna får rastas ute på eftermiddagarna.
Odling av plantor och småträd utomhus på brickor, en del är frodiga och gröna, misstänkt gödda med kattgödsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luftlöken börjar växa till sig. Jag anar att bakre delen av odlingslådan är närd med kattgödsel.
Odlingslåda utomhus med spirande luftlökar och mörkare jord i ena hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
faf och 2 till
  • Laddar…
Petat ner första aprikosträdet.

Nyligen planterat aprikosträd och omgivande gröna plantor i fuktig jord under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ett till skall ner snart, bara gubben orkar gräva....
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.