437 549 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
I början får man ju härda dem lite försiktigt, är det solbränna så brukar de få "vitt" på kanten av bladen.. (som sen brukar lossna, men det brukar komma nya).T tomjakob skrev:
Jag har för mig att tomater gillar stå mellan 20-28 grader ungefär. Så om det kommer bli mycket varmare än de där 31 graderna du uppmätt nu.. kanske du ska försöka få luften att röra sig mer/ventilera.. och står väggen i direkt solljus kanske de vill ha nån tunn gardin som skyddar dem lite
(men som sagt nu i början är de nog lite ovana mest och du får börja försiktigt)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 657 inlägg
Ni som också gillar att odla och odlar ekologisk, vad har ni för växtnäring? Det blir ju väldigt dyrt att köpa små flaskor på ICA i längden, skulle vilja hitta på en rejäl dunk (Till trädgården använder vi hästgödsel, men det funkar sämre i växthuset och inomhus).
Här blommar för övrigt squashen, både de i pallkragarna och de som bor i växthuset i väntan på adoption.
Här blommar för övrigt squashen, både de i pallkragarna och de som bor i växthuset i väntan på adoption.
Guld/kissvatten är vanligt o använda13th Marine skrev:
Ni som också gillar att odla och odlar ekologisk, vad har ni för växtnäring? Det blir ju väldigt dyrt att köpa små flaskor på ICA i längden, skulle vilja hitta på en rejäl dunk (Till trädgården använder vi hästgödsel, men det funkar sämre i växthuset och inomhus).
Här blommar för övrigt squashen, både de i pallkragarna och de som bor i växthuset i väntan på adoption.
Ooo vad roligt!Snigla skrev:
En fråga. Tappade växtbelysning på min planta idag, toppen böjde sig lite men blev ett jack i stammen. Kommer den återhämta sig tror ni?
Jag band upp den lite så den är uppåt igen iaf
Tomatplantor kan överleva ganska mycket. Jag ser inte riktigt skadan. Är det skadat av värme eller slag? Om du sparar en tjuv under skadan ett tag så går det att se hur det går och sedan kan du välja om du skall spara originaltoppen om den hämtar sig fint eller tjuven i annat fall.T tomjakob skrev:
Det är de lite mörkgrönare gropen på stammen någon cm över snöret.A Avemo skrev:
Tack det var en smart ide!
Hej!13th Marine skrev:
Ni som också gillar att odla och odlar ekologisk, vad har ni för växtnäring? Det blir ju väldigt dyrt att köpa små flaskor på ICA i längden, skulle vilja hitta på en rejäl dunk (Till trädgården använder vi hästgödsel, men det funkar sämre i växthuset och inomhus).
Här blommar för övrigt squashen, både de i pallkragarna och de som bor i växthuset i väntan på adoption.
Vi använder oss av naturgödsel där det går.
Algomin köper vi i storsäck, det fungerar till de flesta plantorna.
Vi använder även Bukashi, fermenterade rester från köket (vet inte om det stavas Bukashi), den vätskan man får fram används som gödsling samt att den fasta restmassan hamnar i jorden efter några veckor.
Att använda fermenterade produkter kan i vissa kommuner kräva tillstånd.
Mvh P-A
Har inte börjat med det själv än, men är trendigt just nu 

Mer info om Bokashi här: https://www.bokashi.se
Mer info om Bokashi här: https://www.bokashi.se
Japp det har jagT tomjakob skrev:
Den såddes förra våren härhemma och har aldrig varit utanför dörren.. Den hann växa sig så stor inne (inte bara den..) så i slutänden fick den stå kvar i matsalen hehe. Levererade tomater till framåt jul.. sedan blev den nerklippt för jag skulle kasta ut den.. men ja den blev stående kvar där..
.. och den började växa igen.. blommade i slutet av januari i år - och då hade jag inte hjärta att kasta ut den! Nu har jag ett 20-tal tomater på g
Tanken var att de flesta plantor, buskar och träd redan hade planterats utomhus.
Magsjuka, konferenser, barn, ja, livet har sin gång, nu till helgen skall de ner i jorden.
Kiviträdet växer snart upp till taket ( inte riktigt än ) tomater i massor, lite chili, gurkor, squash, aubergine och lite till.
Och nya vindruvsstockar, tyvärr skall klasarna bort om stocken skall bli stark, funderar på att göra dessa annorlunda, bara en stam istället för att ta ner dem och dela åt sidorna, vet bara inte var jag skall ha dem.
Ha en trevlig helg, snart!
Mvh P-A
Magsjuka, konferenser, barn, ja, livet har sin gång, nu till helgen skall de ner i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kiviträdet växer snart upp till taket ( inte riktigt än ) tomater i massor, lite chili, gurkor, squash, aubergine och lite till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och nya vindruvsstockar, tyvärr skall klasarna bort om stocken skall bli stark, funderar på att göra dessa annorlunda, bara en stam istället för att ta ner dem och dela åt sidorna, vet bara inte var jag skall ha dem.
Ha en trevlig helg, snart!
Mvh P-A
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rädisorna börjar ta sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde ta och rensa bort lite i druvorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planterade Kiwin istället..
Mvh P-A
Jag har inte ens sått rädisorna än, hade storslagna planer på vad som skulle sås tidigt i år.. men allt kom av sig.. men nu är planen nästan klar över vad som ska sås var (vilken pallkrage).. och då får jag väl så allt istället hehe.




