T tomjakob skrev:
Mina tomater växer sakta men säkert! Dock har de börjat bli väldigt varmt. De har fått vara med ute i solen ett par timmar i helgen, men har kroknat av vad jag tror för hög värme. Mätte upp 31grader på solväggen. Tror ni detta kommer vara en för varm plats för mina tomater i sommar?
I början får man ju härda dem lite försiktigt, är det solbränna så brukar de få "vitt" på kanten av bladen.. (som sen brukar lossna, men det brukar komma nya).

Jag har för mig att tomater gillar stå mellan 20-28 grader ungefär. Så om det kommer bli mycket varmare än de där 31 graderna du uppmätt nu.. kanske du ska försöka få luften att röra sig mer/ventilera.. och står väggen i direkt solljus kanske de vill ha nån tunn gardin som skyddar dem lite :)

(men som sagt nu i början är de nog lite ovana mest och du får börja försiktigt)
 
okej, ja jag har försökt avhärda dem lite men ställt dem i solen 2-3 timmar om dagen. får forsätta med det ett tag så kanske de vänjer sig sen med den varma ytterväggen med
 
Är på väg att få massor av tomater (y)

Tomatplanta med blommande gula blommor redo att bli tomater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Ni som också gillar att odla och odlar ekologisk, vad har ni för växtnäring? Det blir ju väldigt dyrt att köpa små flaskor på ICA i längden, skulle vilja hitta på en rejäl dunk (Till trädgården använder vi hästgödsel, men det funkar sämre i växthuset och inomhus).

Här blommar för övrigt squashen, både de i pallkragarna och de som bor i växthuset i väntan på adoption.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ni som också gillar att odla och odlar ekologisk, vad har ni för växtnäring? Det blir ju väldigt dyrt att köpa små flaskor på ICA i längden, skulle vilja hitta på en rejäl dunk (Till trädgården använder vi hästgödsel, men det funkar sämre i växthuset och inomhus).

Här blommar för övrigt squashen, både de i pallkragarna och de som bor i växthuset i väntan på adoption.
Guld/kissvatten är vanligt o använda:) roligt när de börjar blomma!

Snigla Snigla skrev:
Är på väg att få massor av tomater (y)

[bild]
Ooo vad roligt!

En fråga. Tappade växtbelysning på min planta idag, toppen böjde sig lite men blev ett jack i stammen. Kommer den återhämta sig tror ni?
Jag band upp den lite så den är uppåt igen iaf:(
 
  • Tomatplanta med böjd stam och stöd uppbandad efter skada från fallande växtbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tomjakob skrev:
Tappade växtbelysning på min planta idag, toppen böjde sig lite men blev ett jack i stammen. Kommer den återhämta sig tror ni?
Jag band upp den lite så den är uppåt igen iaf:(
Tomatplantor kan överleva ganska mycket. Jag ser inte riktigt skadan. Är det skadat av värme eller slag? Om du sparar en tjuv under skadan ett tag så går det att se hur det går och sedan kan du välja om du skall spara originaltoppen om den hämtar sig fint eller tjuven i annat fall.
 
A Avemo skrev:
Tomatplantor kan överleva ganska mycket. Jag ser inte riktigt skadan. Är det skadat av värme eller slag? Om du sparar en tjuv under skadan ett tag så går det att se hur det går och sedan kan du välja om du skall spara originaltoppen om den hämtar sig fint eller tjuven i annat fall.
Det är de lite mörkgrönare gropen på stammen någon cm över snöret.
Tack det var en smart ide!
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ni som också gillar att odla och odlar ekologisk, vad har ni för växtnäring? Det blir ju väldigt dyrt att köpa små flaskor på ICA i längden, skulle vilja hitta på en rejäl dunk (Till trädgården använder vi hästgödsel, men det funkar sämre i växthuset och inomhus).

Här blommar för övrigt squashen, både de i pallkragarna och de som bor i växthuset i väntan på adoption.
Hej!
Vi använder oss av naturgödsel där det går.
Algomin köper vi i storsäck, det fungerar till de flesta plantorna.
Vi använder även Bukashi, fermenterade rester från köket (vet inte om det stavas Bukashi), den vätskan man får fram används som gödsling samt att den fasta restmassan hamnar i jorden efter några veckor.
Att använda fermenterade produkter kan i vissa kommuner kräva tillstånd.

Mvh P-A
 
Har inte börjat med det själv än, men är trendigt just nu :)(y)

Mer info om Bokashi här: https://www.bokashi.se
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Äntligen, till helgen kan man kanske provsmaka..

Tre tomater på en planta, två mogna och röda och en omogen och grön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(första för året, från min Gardners delight anno 2017)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Äntligen, till helgen kan man kanske provsmaka..

[bild]

(första för året, från min Gardners delight anno 2017)
vad roligt, har du övervintrat plantan?
 
T tomjakob skrev:
vad roligt, har du övervintrat plantan?
Japp det har jag :D

Den såddes förra våren härhemma och har aldrig varit utanför dörren.. Den hann växa sig så stor inne (inte bara den..) så i slutänden fick den stå kvar i matsalen hehe. Levererade tomater till framåt jul.. sedan blev den nerklippt för jag skulle kasta ut den.. men ja den blev stående kvar där..

.. och den började växa igen.. blommade i slutet av januari i år - och då hade jag inte hjärta att kasta ut den! Nu har jag ett 20-tal tomater på g :cool:
 
  • Gilla
tomjakob och 4 till
  • Laddar…
Tanken var att de flesta plantor, buskar och träd redan hade planterats utomhus.
Magsjuka, konferenser, barn, ja, livet har sin gång, nu till helgen skall de ner i jorden.

Inomhusodlingsmiljö med kiviträd nära taket, tomater, chilis och andra plantor mot fönsterbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kiviträdet växer snart upp till taket ( inte riktigt än ) tomater i massor, lite chili, gurkor, squash, aubergine och lite till.

Inomhusvy genom ett fönster med gröna växter som tomater och kiviträd, med en trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nya vindruvsstockar, tyvärr skall klasarna bort om stocken skall bli stark, funderar på att göra dessa annorlunda, bara en stam istället för att ta ner dem och dela åt sidorna, vet bara inte var jag skall ha dem.

Ha en trevlig helg, snart!

Mvh P-A
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
En hand som försiktigt håller ett ungt rädisplanta som börjar växa fram från jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rädisorna börjar ta sig.

Trädgårdsland med druvrankor som klättrar på trästomme mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde ta och rensa bort lite i druvorna.

Rädisor växer i en pallkrage med nysatta kiwiplantor i förgrunden, trädgårdsland i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planterade Kiwin istället..

Mvh P-A
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte ens sått rädisorna än, hade storslagna planer på vad som skulle sås tidigt i år.. men allt kom av sig.. men nu är planen nästan klar över vad som ska sås var (vilken pallkrage).. och då får jag väl så allt istället hehe.

:)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.