437 480 läst ·
5 734 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Syftade på att ett okej lysrör slår en dålig led.
Ja, det känns fantastiskt bra när man kommer undan billigt och det blir bra, kan bli hur dyrt som helst om man nördar in sig för mycket.
På tal om det har jag fyllt halva tunnelväxthuset med bäddar helt gratis idag:
8 pallkragar från jobbet och firmor vi handlar med, bottnat med reklam och kartonger, jord och stenmjöl från ett avslutat jobbprojekt som skulle gått på tipp, kompost från hushållet och _gammalt_ hö en kompis blev glad att bli av med
Ja, det känns fantastiskt bra när man kommer undan billigt och det blir bra, kan bli hur dyrt som helst om man nördar in sig för mycket.
På tal om det har jag fyllt halva tunnelväxthuset med bäddar helt gratis idag:
8 pallkragar från jobbet och firmor vi handlar med, bottnat med reklam och kartonger, jord och stenmjöl från ett avslutat jobbprojekt som skulle gått på tipp, kompost från hushållet och _gammalt_ hö en kompis blev glad att bli av med
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Denna, från Jem&Fix, fungerar ypperligt hos oss iaf (de belyser våra stora chilis)
Länk till lampa (finns på andra ställen också)
Lysrör: T8 2x36 watt.
Lumen: 2x2650 L.
Kelvin: 4000 K.
Denna, från Peps butik, är väldigt bra och sköter våra småttingar (där stod våra "stora chilis" en gång i tiden också..)
Lysrör: T5 4x54 watt
Kelvin: 6500 K.
Ljusflöde: 20000 L.
Har också några från Biltema (2x28w som vi satt fast i/på hyllor) de fungerar också bra
Man letar efter billiga saker/bra saker på rea..
Lysrör: T8 2x36 watt.
Lumen: 2x2650 L.
Kelvin: 4000 K.
Denna, från Peps butik, är väldigt bra och sköter våra småttingar (där stod våra "stora chilis" en gång i tiden också..)
Lysrör: T5 4x54 watt
Kelvin: 6500 K.
Ljusflöde: 20000 L.
Har också några från Biltema (2x28w som vi satt fast i/på hyllor) de fungerar också bra
Man letar efter billiga saker/bra saker på rea..
TIPS PÅ EN BRA CHILISAJT:
Stickans Chili Peppers (länk)
Skriver bra "gör-det-själv-artiklar".. hur man gör t ex självbevattnande krukor, hur man tänker kring belysning, växtnäring, skadeinsekter, har små filmklipp, tester (färger till växtbeslyning) osv osv.
Länk till hans tankar om växtbelysning (han har flera)
Länk till hans guide om hur man gör en enkel bevattningsbricka av en plastlåda..
Stickans Chili Peppers (länk)
Skriver bra "gör-det-själv-artiklar".. hur man gör t ex självbevattnande krukor, hur man tänker kring belysning, växtnäring, skadeinsekter, har små filmklipp, tester (färger till växtbeslyning) osv osv.
Länk till hans tankar om växtbelysning (han har flera)
Länk till hans guide om hur man gör en enkel bevattningsbricka av en plastlåda..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Jag letade lite efter snygga armaturer att köra lysrör i, men hittade inga så jag köpte ett par IKEA-lampor när jag var där. Inser nu att det var fel val =(
Squash sått.. trots allt..
Hade bara två soppburkar aka växthus.. hehe..
så jag delade upp dem..
Har ploppat ner två frön i varje liten "kruka".. (dvs 4 av varje sort)
En gul variant och en små runda gröna
Hade bara två soppburkar aka växthus.. hehe..
så jag delade upp dem..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Har ploppat ner två frön i varje liten "kruka".. (dvs 4 av varje sort)
En gul variant och en små runda gröna
Fick en gåva, som fick gå igenom en snöstorm hem (fick lämna bilen några grannar bort) och tog så illa vid sig att det blev bara en geggig mjuk stambilt kvar.. 
Ställde den naken och blöt (spolade med ljummet vatten på hela slokande plantan) under lampan..
Den skrumpnade som sagt, tappade alla blad.. men jag lät den stå bland de andra bara "för att".. och trots att den eg var dödförklarad - så fann den livet åter!
Det tog många veckor.. och nu senaste veckan tog det tom sån fart att jag vågade mig på att plantera om den idag!
Hoppas den överlever det med..
Logga in
Skapa konto
Ställde den naken och blöt (spolade med ljummet vatten på hela slokande plantan) under lampan..
Den skrumpnade som sagt, tappade alla blad.. men jag lät den stå bland de andra bara "för att".. och trots att den eg var dödförklarad - så fann den livet åter!
Det tog många veckor.. och nu senaste veckan tog det tom sån fart att jag vågade mig på att plantera om den idag!
Hoppas den överlever det med..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Hmmm, ni som kan nått.
Kan det vara så att mina plantor inte tar sig ordentligt för att de släppt hjärtbladen?
Kan det vara så att mina plantor inte tar sig ordentligt för att de släppt hjärtbladen?
Troligtvis är inte det som är problemet.13th Marine skrev:
Att plantor inte tar sig kan bero på många saker, som:
- fel jord.
- för lite vatten.
- för mycket vatten.
- för varmt när de väl kommit upp lite.
- lampa, ljuset kan bränna.
- katten är hungrig.
- katten gillar att ha en alternativ kattlåda.
mest troligt är, nu spekulerar jag, att de får för mycket vatten som får rötterna att ta skada.
Detta brukar vara ganska vanligt, många övervattnar sina små plantor, vi vattnar lite 2-3 ggr/vecka, men ser till att det aldrig är helt torrt i jorden, då tar plantan också skada.
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Logga in
Skapa konto
Vädret tillåter utelek, hittar mängder av Physaliskokonger, fåglarna har spridit dem överallt, hoppas att det mesta inte tar sig.
Annars så har projektet med att hitta plats åt några valnötsträd påbörjats.
Logga in
Skapa konto
En stor grop klar, med kalkstenar som dränering, valnötter vill visst ha mycket kalkrik jord och inte blött, därför sätter jag första trädet 8-10 meter från bäcken och i massiv lerjord, vad kan bli fel?
Logga in
Skapa konto
Fyller med sand.
Logga in
Skapa konto
Trampar till med lite fet jord.
Logga in
Skapa konto
Var tvungen att se om nötterna börjar ta sig, 8/8 har små groddar som letar sig ut, snart vill det sig kanske att vi har en valnötsodling i Dalarna, kul, kanske, har inte bestämt mig ännu.
Några valnötsträd hamnar på lite andra ställen bland annat hos grannar, även i Knivsta och ute vid kusten, kanske något i Örebro. Ute vid kusten är österut.....
De flesta hamnar här hemma, under förutsättning att vi kan bereda bra förhållanden till dem.
Dessa nötter klarar zon 5-6, inte 4-5 som jag tror att jag skrivit någonstans tidigare.
Blommar gör de senare än andra valnötter, så den värsta frosten slipper de.
Mvh P-A