Odling av unga tomatplantor i olika färgade krukor på ett bord inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sitter och funderar.. dessa var tomaterna jag tappat bort lapparna på (el ja förklaringen med namnet). Är 95% säker på att det är ampeltomater..

..men det skulle ju vara väldigt "elegant" om jag ploppade ner dem i amplar och de visar sig vara högväxande sorter! :thinking::oops::cool:

• Gilla
tomjakob och 1 till
  • Laddar…
Tomatplanta av sorten 'Alicante' i kruka inomhus, redo för omplantering.
Skapa konto

Denna vet jag vad det är iaf, det är en grymt fin början på en "Alicante" sådd i början på mars (y):)

Dags att skola om imorgon!

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Åh vilken bra tråd!! Då kanske jag kan få flika in med en liten fråga?

I väntan på att vi hittar VÅRT hus så kliar det något enormt i odlingsfingrarna. Tips på buskar/träd och perenner som jag kan odla från frö nu och ha i kruka tills vi köpt hus (6-18mån)? :D Bor alltså i villa som vi hyr. Syrener?

G Grävling15 skrev:
Åh vilken bra tråd!! Då kanske jag kan få flika in med en liten fråga?

I väntan på att vi hittar VÅRT hus så kliar det något enormt i odlingsfingrarna. Tips på buskar/träd och perenner som jag kan odla från frö nu och ha i kruka tills vi köpt hus (6-18mån)? :D Bor alltså i villa som vi hyr. Syrener?
Det lättaste med buskar är typ att ta sticklingar som man låter rota sig. Det kan du ju göra i år om du vill, om du har någon i din bekantskapskrets som har nått du vill ha :) då har det nog rotat sig lagom tills ni hittat ert hus..

Odla tomater och sånt kan du ju göra i år, i hinkar/krukor om inte annat (har ni inglasat uterum är det ju ännu bättre :) )

Igår och idag är det så fint väder att plantorna fått flytta ut i växthuset på morgonen.
Plantor på brickor i växthus med soliga väder ute.
Skapa konto

Jag har uppenbarligen Scilla i växthuset.
Scilla med blåa blommor som växer i ett växthus brevid en terrakottakruka och växthusets ramkonstruktion.
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Dagens skörd.....

Nyskördade jordärtskockor och övervintrade palsternackor täckta med jord.
Skapa konto

Jordärtskockor och palsternacka (övervintrade)

Mvh P-A

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Första nöten har tittat upp....

En planta som börjar gro ur mörk jord, symbol för ett framtida nötträd.
Skapa konto

Snart blir det nötter.... om fem år eller tio, kanske......

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Barn gräver i jordlåda med spade, letar efter något bland mörk jord.
Skapa konto

Nya generationen trädgårdsgrävare.

Potatis med jord och rötter som grävts upp ur en trädgård.
Skapa konto

Hittar lite som glömts kvar.

Hand håller nyplockade jordiga knölar av potatis i ett solljusbelyst trädgårdsland.
Skapa konto

De små äts eller kastas, de stora blir nya plantor.

Skalade rotgrönsaker och purjolök i en metallbehållare, redo för matlagning eller plantering.
Skapa konto

Lite gott ikväll.....

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag glömde ett litet tips gällande purjolök, kan hända att ni redan vet om det.

Låt en bit av blasten vara kvar och "löken", stick in fyra tandpetare mitt i löken, från sidan, sätt löken i ett glas med vatten och då fortsätter blasten att växa, en evighetspurjo, växer så länge den ligger lite under vattnet.

Mvh P-A

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nu vill grannen kontra med lite udda odling!

Eftersom vi har aprikoser, kiwi och så småningom valnötter, provar grannen med risodling!

Lövträd i vatten, reflektioner i vattenytan, klarblå himmel, risodlingsliknande scen.
Skapa konto

:thinking:/P-A

• Gilla
Shakula
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Jag glömde ett litet tips gällande purjolök, kan hända att ni redan vet om det.

Låt en bit av blasten vara kvar och "löken", stick in fyra tandpetare mitt i löken, från sidan, sätt löken i ett glas med vatten och då fortsätter blasten att växa, en evighetspurjo, växer så länge den ligger lite under vattnet.

Mvh P-A
Kan du visa med en bild..? Låter ju rätt smidigt...! Varje gång vi köper purjo så torkar den och vissnar för det kommer alltid ”något emellan”.....

Lite utplantering.

Citronträdet ut i växthuset.
Sedan kom pappa med tomat och gurkplantor som sattes direkt i lådorna i växthuset.

Frun satte ut majs, blomkål och vitkål i pallkragarna jag förberett tidigare. Sedan tidigare bor squashen där. Trädgårdsland med pallkragar i solnedgång, vissa täckta med fiberduk.
Skapa konto
Växthus med citronträd, tomat- och gurkplantor i lådor och pallkragar förberedda för odling.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Provat att halshugga en tomatplanta för att se om det fungerar som ryktet säger.. fler toppar, mer skörd.. plus att man får en "stickling" till.

Mina plantor är dock lite större, men jag har ganska många plantor så jag passar på att testa lite.. gör inget om de dör eller om jag inte får skörd på dem :)

Tomatplanta med avklippt topp i svart kruka på mörk bänk, experiment med beskärning för skörd.
Skapa konto

Länk: https://farbrorgron.blogspot.se/2017/05/halshugga-tomat-sa-har-gar-det-till.html

(skulle nog tagit ett snäpp längre ner vid halshuggningen..)

Mina tomater växer sakta men säkert! Dock har de börjat bli väldigt varmt. De har fått vara med ute i solen ett par timmar i helgen, men har kroknat av vad jag tror för hög värme. Mätte upp 31grader på solväggen. Tror ni detta kommer vara en för varm plats för mina tomater i sommar?

• Tomatplantor i krukor som visar tecken på värmeutmattning med en solig bakgrund.
    Skapa konto
  • Tomatplantor i krukor under växtlampa, tecken på vissnande möjligt pga värme.
    Skapa konto
T tomjakob skrev:
De har fått vara med ute i solen ett par timmar i helgen, men har kroknat av vad jag tror för hög värme. Mätte upp 31grader på solväggen. Tror ni detta kommer vara en för varm plats för mina tomater i sommar?
Det brukar vara bättre att låta växter stå i skugga under anpassningen till uteliv. De är inte vana vid UV-ljus och vind när de stått inne. Efter typ en vecka klarar de lite direkt solljus utan att bli brända. Tomater älskar värme och sol när de väl är härdade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.