437 526 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter och funderar.. dessa var tomaterna jag tappat bort lapparna på (el ja förklaringen med namnet). Är 95% säker på att det är ampeltomater..
..men det skulle ju vara väldigt "elegant" om jag ploppade ner dem i amplar och de visar sig vara högväxande sorter!
Åh vilken bra tråd!! Då kanske jag kan få flika in med en liten fråga?
I väntan på att vi hittar VÅRT hus så kliar det något enormt i odlingsfingrarna. Tips på buskar/träd och perenner som jag kan odla från frö nu och ha i kruka tills vi köpt hus (6-18mån)?
Bor alltså i villa som vi hyr. Syrener?
I väntan på att vi hittar VÅRT hus så kliar det något enormt i odlingsfingrarna. Tips på buskar/träd och perenner som jag kan odla från frö nu och ha i kruka tills vi köpt hus (6-18mån)?
Det lättaste med buskar är typ att ta sticklingar som man låter rota sig. Det kan du ju göra i år om du vill, om du har någon i din bekantskapskrets som har nått du vill haG Grävling15 skrev:
Odla tomater och sånt kan du ju göra i år, i hinkar/krukor om inte annat (har ni inglasat uterum är det ju ännu bättre
Igår och idag är det så fint väder att plantorna fått flytta ut i växthuset på morgonen.
Jag har uppenbarligen Scilla i växthuset.
Logga in
Skapa konto
Jag har uppenbarligen Scilla i växthuset.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nya generationen trädgårdsgrävare.
Logga in
Skapa konto
Hittar lite som glömts kvar.
Logga in
Skapa konto
De små äts eller kastas, de stora blir nya plantor.
Logga in
Skapa konto
Lite gott ikväll.....
Jag glömde ett litet tips gällande purjolök, kan hända att ni redan vet om det.
Låt en bit av blasten vara kvar och "löken", stick in fyra tandpetare mitt i löken, från sidan, sätt löken i ett glas med vatten och då fortsätter blasten att växa, en evighetspurjo, växer så länge den ligger lite under vattnet.
Mvh P-A
Låt en bit av blasten vara kvar och "löken", stick in fyra tandpetare mitt i löken, från sidan, sätt löken i ett glas med vatten och då fortsätter blasten att växa, en evighetspurjo, växer så länge den ligger lite under vattnet.
Mvh P-A
Kan du visa med en bild..? Låter ju rätt smidigt...! Varje gång vi köper purjo så torkar den och vissnar för det kommer alltid ”något emellan”.....P Pagno skrev:Jag glömde ett litet tips gällande purjolök, kan hända att ni redan vet om det.
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Lite utplantering.
Citronträdet ut i växthuset.
Sedan kom pappa med tomat och gurkplantor som sattes direkt i lådorna i växthuset.
Frun satte ut majs, blomkål och vitkål i pallkragarna jag förberett tidigare. Sedan tidigare bor squashen där.
Citronträdet ut i växthuset.
Sedan kom pappa med tomat och gurkplantor som sattes direkt i lådorna i växthuset.
Frun satte ut majs, blomkål och vitkål i pallkragarna jag förberett tidigare. Sedan tidigare bor squashen där.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Provat att halshugga en tomatplanta för att se om det fungerar som ryktet säger.. fler toppar, mer skörd.. plus att man får en "stickling" till.
Mina plantor är dock lite större, men jag har ganska många plantor så jag passar på att testa lite.. gör inget om de dör eller om jag inte får skörd på dem
Länk: https://farbrorgron.blogspot.se/2017/05/halshugga-tomat-sa-har-gar-det-till.html
(skulle nog tagit ett snäpp längre ner vid halshuggningen..)
Mina plantor är dock lite större, men jag har ganska många plantor så jag passar på att testa lite.. gör inget om de dör eller om jag inte får skörd på dem
Logga in
Skapa konto
Länk: https://farbrorgron.blogspot.se/2017/05/halshugga-tomat-sa-har-gar-det-till.html
(skulle nog tagit ett snäpp längre ner vid halshuggningen..)
Mina tomater växer sakta men säkert! Dock har de börjat bli väldigt varmt. De har fått vara med ute i solen ett par timmar i helgen, men har kroknat av vad jag tror för hög värme. Mätte upp 31grader på solväggen. Tror ni detta kommer vara en för varm plats för mina tomater i sommar?
Det brukar vara bättre att låta växter stå i skugga under anpassningen till uteliv. De är inte vana vid UV-ljus och vind när de stått inne. Efter typ en vecka klarar de lite direkt solljus utan att bli brända. Tomater älskar värme och sol när de väl är härdade.T tomjakob skrev: