Småttingbordet börjar ta sig (alltså de har börjat växa).. omplantering av dem påbörjad - rotsystemen är inte att leka med!

Odlingsbord med unga plantor av tomat och chili, etiketter och omplanterat i krukor och brickor inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr har jag glömt att skriva ner va mitt hjärta betydde (gav flera plantor en sån skylt) haha.. men jag tror det betyder att det är ampeltomaterna från granngården (men det fick mig att undra vad de andra utan namn är?!)..

SUCK - jag som tyckte jag hade koll på läget för en gångs skull.. (jag och mina skyltar.. och lappar..)

Chilisarna har jag full koll på.. :cool:

Dill, malbarsspenat och mejram är oxå på g :ok:

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ja dessa märkningar... Ett år försökte jag färgkoda krukorna. Har lite olika färger och tänkte att om alla av en sort fick bo i gröna krukor tex så skulle det räcka med en skylt i en av dem så skulle jag fatta att alla var samma. Problemet blev ju sen när jag hade fler sorter är färger eller råkade ta fel vid nån omplantering eller när det helt plötsligt växte upp nåt annat än vad jag trodde i några krukor... (Tar man egna frön är det dumt att skriva fel på påsen :) )

Har hur många märkpinnar som helst men de tar ändå alltid slut eller så försvinner texten eller så är det nån jäkla kråka som rycker upp dem eller nåt. Hopplöst.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag brukar skriva på en bit maskeringstejp vilken sort som är i krukan. Man bör ta bort den i tid bara. Om tejpen sitter kvar ett år senare när man sår nästa säsong kan den vara svår att få bort. Och det hjälper förstås inte mot att det är fel frö i krukan. Men ganska tydligt blir det.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
JALAPENO PURPLE

3 frukter, 6-7 blommor och massor av blomämnen..

Purple Jalapeno-planta med tre gröna frukter och lila blommor inomhus.
Skapa konto

Lila blomma på jalapeno purple-planta med gröna blad och omogen frukt i bakgrunden.
Skapa konto

Mörkt lila jalapeno på planta omgiven av gröna blad och blomknoppar.
Skapa konto

Grön jalapenopeppar på växt med blad och stjälkar i bakgrunden.
Skapa konto

:love: Vacker :love:

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Härligt!

Shit vad mina plantor är efter :oops:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Härligt!

Har de/dina tagit sig då?

Vissa verkar ha problem med att de stannat av i "växten" i år.. (jag tror visserligen sånt bara är temporärt, men i vissa chiligrupper så pratas det mycket om både chilis och tomater som först växt bra sedan stannat av helt plötsligt.. och så tryter tålamodet hos odlaren hehe.. när inget händer "direkt")

Tyvärr kommer inte mina/våra bli "renrasiga" då de korspollineras just nu.. har 6 st chilis minst som blommar på samma bord.

Jag måste plantera om mina nu.. de sitter trots allt bara i 1,8 l krukor (även om de verkar må bra) :)

DAGENS CHILI-BORDS-BILD:

Chiliväxter under växtljus på ett bord framför ett fönster i ett hemmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
+12, soligt, vindstilla, snön smälter i rekordfart.

Öppen vädringslucka på ett växthus en solig dag med snön som smälter runtomkring.
Skapa konto

vid +25 öppnas vädringsluckorna (i växthuset, temperaturen alltså.)

Nyplanterade rädisor spirar i fuktig jord, tecken på tidig vår och trädgårdsarbete.
Skapa konto

Det växer bra i dem, rädisor är köldtåliga.

Trädgårdsarbete med träd i krukor och en pallkrage i början av våren, soligt väder.
Skapa konto

10 nya, små valnötsträd, snart kommer aprikosträden hit.

Kiwi planta som växer inomhus med ljusgröna blad och spirande rankor framför fönster.
Skapa konto

kiwibusken växer fort i rumsvärmen.

Tomatplant med mogna och omogna tomater i olika röda och gröna nyanser, som växer inomhus.
Skapa konto

Tomater.....

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har de/dina tagit sig då?

Vissa verkar ha problem med att de stannat av i "växten" i år.. (jag tror visserligen sånt bara är temporärt, men i vissa chiligrupper så pratas det mycket om både chilis och tomater som först växt bra sedan stannat av helt plötsligt.. och så tryter tålamodet hos odlaren hehe.. när inget händer "direkt")

Tyvärr kommer inte mina/våra bli "renrasiga" då de korspollineras just nu.. har 6 st chilis minst som blommar på samma bord.

Jag måste plantera om mina nu.. de sitter trots allt bara i 1,8 l krukor (även om de verkar må bra) :)
De växer min inte speciellt fort.
Den största har inte kommit över 10cm än.

Härligt!

Samma här :/ Tomater och paprika är toksega i år, många stannar upp jättelänge mellan hjärtblad och karaktärsblad och växer allmänt långsamt.

Tycker de har optimala förhållanden vad gäller ljus och temperatur så funderade först på om det var en för dålig såjord men kål och annat tar sig hur fint som helst.

Låter verkligen som mina, men mina blev gula om hjärtbladen innan jag satte dem i planteringsjord.

De växer min inte speciellt fort.
Den största har inte kommit över 10cm än.
Har du svalt där du odlar dem? dragit?

Jag ser en enorm skillnad på de jag sådde i början på jan vs de jag planterade i början på feb.. de är behandlade likadant.. men det tog längre tid för gäng två att starta och de växer betydligt långsammare än de andra! Har inte riktigt listat ut varför.. även om jag tror temp inne har med saken att göra..

Nu den senaste veckan har "gäng två" kommit igång bättre.. (naturliga solen och värmen når dem..)

• Gilla
faf
  • Laddar…
F faf skrev:
Samma här :/ Tomater och paprika är toksega i år, många stannar upp jättelänge mellan hjärtblad och karaktärsblad och växer allmänt långsamt.

Tycker de har optimala förhållanden vad gäller ljus och temperatur så funderade först på om det var en för dålig såjord men kål och annat tar sig hur fint som helst.
Planterat om dem i planteringsjord nu? (eller annan likvärdig)..

Jag hade en liten parvel (chili) som inte rörde sig.. fick plantera om den när den var 1.5 cm hehe.. nu har den börjar röra sig iaf..

• Gilla
faf
  • Laddar…
Står i källaren, så ca 17-18 grader.
Kan inte tycka att det borde vara dragigt.

Kanske ska flytta upp dem nu

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Planterat om dem i planteringsjord nu? (eller annan likvärdig)..

Jag hade en liten parvel (chili) som inte rörde sig.. fick plantera om den när den var 1.5 cm hehe.. nu har den börjar röra sig iaf..
Jodå, de står i koskit nu :) men väntar fortfarande på att de ska komma igång. Kål, örter, lök, selleri, majs osv växer fint med samma såjord och följande uppkrukning i koskit trots mycket senare sådd.

Får testa att höja värmen trots att det känns fel. Första året med sådd i källare istället för i lägenhet så den största skillnaden är att de i år har 16-18 grader och löjligt mycket ljus istället för 24c och rätt skralt med ljus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.