437 374 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Vitlöken kom ner sent här med, men den går alltid att använda iaf (om den kommer upp).. kanske att lagringsegenskaperna blir sämre? Men det tror jag inte heller hehe..Dheri skrev:
Nä, det var ett tag sedan jag uppdaterade här, så det är väl dags nu
Vi har varit sega i starten i år, petade ner tomatfröna för en vecka sedan ungefär så nu har de första börjat titta upp.
[bild]
Vitlöken som brukar vara vår bästa gröda ska det bli spännande att se hur det går med i år. Vi fick vi inte ner den i jorden i höstas som vi brukar. Så när solen värmde upp de översta centimetrarna jord för några veckor sedan satte vi löken då. Förhoppningsvis tar dom sig som vanligt, men jag vågar inte räkna med för mycket.
Annars har min fru satsat stort på blomsterodling i år, men där vet jag inte mer än att jag ska hjälpa till att vattna då och då.
Jag gillar vitlöken ”solo” man kan köpa på affären.. dvs inga klyftor.. frågade lite om hur man fick tag på sådana (att odla själv).. och det SAS (?) att om man odlade vitlöken på våren istället.. så fick de aldrig nån kylknäpp..och delade sig därför inte i klyftor.. hmm vette fåglarna vad jag tror om det än, har inte hunnit googla mer på saken än..
Blommor e kul, jag har aldrig haft tur med sådana, men jag kör samma taktik som din fru i år.. massooor av blommor är på g - får se om nån överlever ut haha
ÖVERVINTRAREN och min kompis Mr Padron
Bor inne med oss, bredvid min dator.. utan extrabelysning (men söderfönster).. snaggar den några gånger på vintern.. men blommar attans nu.. och har flera frukter på g..
Bodde inne hela förra året oxå, ska skämma bort den med ny fin jord i år!
Den lite större frukten finns ej mer.. än i magen
Skördade den idag och hade i en röra på bröd (cream cheese, vitlök, chili, riven ost, svartpeppar).. till middagen 
Bor inne med oss, bredvid min dator.. utan extrabelysning (men söderfönster).. snaggar den några gånger på vintern.. men blommar attans nu.. och har flera frukter på g..
Bodde inne hela förra året oxå, ska skämma bort den med ny fin jord i år!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den lite större frukten finns ej mer.. än i magen
Andra året jag försöker med vitlök. Första året tänkte jag inte utan slängde ner hela sättvitlökar i jorden. Det kom upp gröna stänglar på våren, då insåg jag att det hade varit bra att sätta klyftorna en och en..
I år har jag inte sett några stänglar trots att jag kontrollerar ofta.(och satte klyftorna en och en i november) Egen vitlök vill jag ju ha, går det att sätta på våren också om inget händer med de som är i jorden nu?
I år har jag inte sett några stänglar trots att jag kontrollerar ofta.(och satte klyftorna en och en i november) Egen vitlök vill jag ju ha, går det att sätta på våren också om inget händer med de som är i jorden nu?
Jag har satt vitlöksklyftor och skördat solida vitlökar. Och förklaringen att de delar sig i klyftor under vintern har jag också hört.Snigla skrev:
Jag gillar vitlöken ”solo” man kan köpa på affären.. dvs inga klyftor.. frågade lite om hur man fick tag på sådana (att odla själv).. och det SAS (?) att om man odlade vitlöken på våren istället.. så fick de aldrig nån kylknäpp..och delade sig därför inte i klyftor.. hmm vette fåglarna vad jag tror om det än, har inte hunnit googla mer på saken än..![]()
När jag tänker efter är det tredje året jag försöker med vitlök. Men första året åt dottern upp sättvitlöken i tron att det var vanlig, extra stor vitlök. Förmodligen därför jag slängde ner dem snabbt utan att tänka året därpå.
Sätt så fort du kan (när du kan gröpa i jorden) nu på våren så går det nog braKarlia skrev:
Andra året jag försöker med vitlök. Första året tänkte jag inte utan slängde ner hela sättvitlökar i jorden. Det kom upp gröna stänglar på våren, då insåg jag att det hade varit bra att sätta klyftorna en och en..
Dagens skratt var min bild av dina vitlökar du satt förra året hehe
..jag glömde några vitlökar (tydligen) i jorden efter skörd nått år.. det blev fina små buketter av grönt lite här och var.. som jag undrade vad det var hehe
Jag har haft lite begränsad framgång med vitlök. Jag har inte köpt någon särskild sättlök utan bara satt klyftor från affären. Jag har för mig att några blev klyftade och några inte. Alla blev ganska små. Jag tror att jag satt dem på våren när det blev några oklyftade.Snigla skrev:
Där tänker jag att om du använder vanlig vitlök från affären vet du inte riktigt vad du köper.A Avemo skrev:
*den kan vara behandlad med groningshämmande medel (en del lök är det) det kan vara någon F1 variant. Sist men inte minst är sånt vi köper som mat inte kontrollerat på samma sätt som utsäde. Särskilt tomater med nytt virus i Europa gäller det.
För att inte ha lyckats få fram någon egenodlad vitlök har jag åsikter
Jag visste inte ens att det fanns speciell sättvitlök i början av min odlarkariärKarlia skrev:
Där tänker jag att om du använder vanlig vitlök från affären vet du inte riktigt vad du köper.
*den kan vara behandlad med groningshämmande medel (en del lök är det) det kan vara någon F1 variant. Sist men inte minst är sånt vi köper som mat inte kontrollerat på samma sätt som utsäde. Särskilt tomater med nytt virus i Europa gäller det.
För att inte ha lyckats få fram någon egenodlad vitlök har jag åsikterNå, jag har läst på en del.
Sedan började man prata med andra, läste i tidningar osv (lärde sig mer).. och man fick lite insikt i sjukdomar i jorden.. och läste lite mer om det.
Det är ju de konsekvenserna man oroar sig lite för, inte själva plantan man odlar eg..
Jag odlar paprika från Ica i år oxå.. för jag odlar ju i krukor
..hade jag odlat i backen och riskerade ett helt ”land”., ja då hade jag inte vågat! Det tar för många år att komma tillrätta med vissa problem .
Omöjligt att veta innan man vet.. Jag har också tidigare sått från köpt frukt men som du säger, sjukdomar vill man inte få in!
Räcker med de inhemska - jag avstår potatis i år, har tidigare tänkt att så länge jag inte sätter potatis i samma jord som tomater.. Men såklart ett par meter emellan inte är tillräckligt.
Räcker med de inhemska - jag avstår potatis i år, har tidigare tänkt att så länge jag inte sätter potatis i samma jord som tomater.. Men såklart ett par meter emellan inte är tillräckligt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 648 inlägg
Jag har köpt sättvitlök från Nelson, har tre sorter nu, hade egentligen tänkt köra på två men upptäckte att en sort jag tänkt sluta med fick riktigt stora klyftor, så jag satte en rad med den också. Smakar ingen skillnad så jag satsar på den med bäst skörd.
Delar med mig om någon är intresserad.
Har therador, germiduor och dukat eller unikat.
Å, jag är jätteintresserad! Började kolla runt igår, sättvitlök verkar säljas framförallt på hösten.13th Marine skrev:
Jag har köpt sättvitlök från Nelson, har tre sorter nu, hade egentligen tänkt köra på två men upptäckte att en sort jag tänkt sluta med fick riktigt stora klyftor, så jag satte en rad med den också. Smakar ingen skillnad så jag satsar på den med bäst skörd.