engs engs skrev:
Skulle det fungera, i vilket fall i teorin?
Teoretiskt ja. Men jag tror att värme/vilken jord/placering av växten spelar större roll. Jag tar frön från de finaste/de som smakar godast. Tror det för oss hobbyodlare eg är ganska marginell skillnad.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
engs engs skrev:
Passar på att fråga nån som verkar ha koll. Gäller chili, tomat, paprika etc.
I fjol tog jag reda på frön i slutet av säsongen, plockade från fina exemplar. Tänkte sen att det kanske vore bättre ta de som mognat tidigt för att få större chans till tidig skörd därefter? I vilket fall om man upprepar det år efter år.

Skulle det fungera, i vilket fall i teorin?
Det är ju principen. Man tar frön från de frukter som har de önskade egenskaperna. Fast jag tror att såväl uthålligheten som kompetensen för urval kan lämna en del övrigt att önska för amatörer. I alla händelser är det så för mig.

Tomater är självpollinerande. Det är inte normalt i naturen att olika sorter korsas. När så sker på konstgjord väg får man en F1-hybrid. Sår man frön från dessa så sägs det att egenskaperna kan skilja mycket från moderplantan. Det är därför en metod för den som vill experimentera med att få fram nya egenskaper. Jag har sått frön från tomater av sorten Zebrino som är en F1-hybrid. Och jag märker ingen skillnad efter flera generationer. Jag ifrågasätter inte att det som sägs stämmer. Men jag märker inte så mycket av det själv.

Men då borde det gälla även vitlök och schalottenlök där man tar en klyfta som får dela sig.
Och då har jag sparat de finaste för att ha som utsäde helt i onödan :cry:

Gällande hybrider så har jag lyckats få till någon häxblandning i växthuset, smaklös chili, och paprika med hårdare skal, misstänker starkt korspollinering och att jag fått hybrider.

13th Marine 13th Marine skrev:
Gällande hybrider så har jag lyckats få till någon häxblandning i växthuset, smaklös chili, och paprika med hårdare skal, misstänker starkt korspollinering och att jag fått hybrider.
Det är alltid en möjlighet om man har dem ”öppet” och de står tätt. Men det märker man ju inte förrän man satt frön från just de frukterna som blivit korspollinerade .. det är lurigt!

Jag köper mina frön just för att jag vill vara säker på det jag får.. men ja, det har visat sig att många av dem inte har plats/tid att skydda alla plantor var för sig när de blommar heller..

Nu har jag inget o klaga på direkt ändå, ur den synvinkeln.. har fått fel ett par ggr - men det ser man iaf på frukten ganska fort (men man måste ofta vänta tills den kommer - inte så många som har olika färg på blad/blommor).

Däremot har jag haft problem med vissa sorter o groning.. det är trist!

Sedan kan både chili o paprika bete sig annorlunda från årtal år :thinking: ..tex padron har varit udda (för jättemånga).. både förra sommaren o året innan har de varit oätligt starka för många :surprised: (som normalt äter starkare chilis)

Mina var kanon förra året.. tills höstens frukter kom .. då kunde inte jag äta dem :surprised: trots att det var en övervintrande planta.. som jag ätit av i 1,5 år!

Blev riktigt snopen.. så förutom fröfel hehe.. så måste värme,sol o vatten påverka styrkan.. oavsett va folk säger om saken!

Vi har haft carolina reaper som varit mildare än en Habanero.. o habanadan vi satt förra året var supergod (ingen hetta).. men min. Kompis.. kunde inte äta sina frukter (samma fröpåse).. vi skickade frukter till varandra.. o hennes var oätliga haha

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Har shoppat online, delvis inför denna säsong och delvis inför nästa (y):cool:

Passade på när de hade 15% på willab (skumt ställe o köpa tillbehör på, jag vet.. men köpte mina tidigare superba små drivhus där med)

Smartaste, smidigaste, fiffigaste och återanvändningsbart utan problem (bara mattan som man ev för byta ut.. och sedan är locket lite skörare än resten) såbrättet.. med vattenstation o lock (om man vill) är detta:

https://www.willabgarden.se/produkt...bevattnande-krukor/sjalvvattnande-minikap-60/

Lite dyrare än andra brätten jag brukar köpa, men därför passade jag på att köpa 3 st till nu när det var rea :cool: har en kvar sedan tidigare och jag tror 4 på rad kommer vara perfekt under lampan..

Passade också på att köpa en jordtermometer, pH-mätare för jord och en ny fuktmätare för jord! (y)

Fuktmätare är riktigt bra o ha!

..jordtermometer har jag saknat ofta, både på småsådderna inne (kolla hur varna mina värmemattorna blir, de är ej reglerbara) och inför plantering ute (odlar man på höjd i kragar blir jorden varm fort).

Hittade oxå ett prisvärt paket av småkrukor.. jag har tidigare köpt några packar av de här färgglada små tunnplastade krukorna i butikerna.. (både de mindre och de större). Men det är ju bara typ 30? st i dem.. för kanske 30-50 spänn

Här hittade jag en packe svarta 8x8 cm i 216 st-paket för 85 kr
https://www.willabgarden.se/produkt...kor-och-odlingshinkar/fyrkantskrukor-med-hal/
https://www.willabgarden.se/produkt...kor-och-odlingshinkar/fyrkantskrukor-med-hal/

Leverans!
180m2 väv bland annat.

Levererade rullar av byggväv på ett köksbord, omgivna av krukväxter med utsikt över trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Och första potatisen är i backen!
Nyodlat potatisland täckt med fiberduk, omgivet av mjukgjord jord, verktyg och en barnskottkärra, i en trädgård.
Skapa konto

Landet är skapat genom att lägga tidningar på gräsmattan förra året, sedan ett ganska tunt lager jord och sedan hästgödsel. Detta odlade vi kål i förra året.
Nu har tidningarna löst upp sig, gräset dött och gödslet en fin mull.
Jorden under som tidigare var ganska hård är nu mjuk och går enkelt att slå sönder med spaden.

• Gilla
Fadai och 9 till
  • Laddar…
Plastetiketter med text för trädgårdsväxter som "Flammentanz" och "Climbing Schneewittchen" i olika färger.
Skapa konto

Fipplat lite med etiketter/namnskyltar till trädgården.. vet inte vad allt är - men börjar med det jag vet och fyller på vartefter!

Gäller det mesta.. träd buskar rosor osv...

Uppgraderat förodlingen inne, plats för 48st 16cm krukor.

Kan rekommendera biltemas grilltvätt tråg som jag använder under.

• Inomhus förodlingsstation med 48 krukor under växtbelysning och ett tråg som underlag.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Tråget var dyrt! Kör Ikeas skobricka under, kostar en fjärdedel men har inte lika höga kanter.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset, har biltema bredvid jobbet men ikea 1h bort

@Dheri funderar på om jag sett nått av dig härinne på ett tag el inte :thinking: har du sått något i år (än) ? :D

Karlia
Aji white först ut bland chilin att få frukt:love:

En ung grön chili (Aji white) frukt växer på en planta med daggdroppar.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
@Dheri funderar på om jag sett nått av dig härinne på ett tag el inte :thinking: har du sått något i år (än) ? :D
Nä, det var ett tag sedan jag uppdaterade här, så det är väl dags nu :D
Vi har varit sega i starten i år, petade ner tomatfröna för en vecka sedan ungefär så nu har de första börjat titta upp.
Tomatplantor som just börjat gro i små krukor på en bricka, bredvid ett fönster.
Skapa konto

Vitlöken som brukar vara vår bästa gröda ska det bli spännande att se hur det går med i år. Vi fick vi inte ner den i jorden i höstas som vi brukar. Så när solen värmde upp de översta centimetrarna jord för några veckor sedan satte vi löken då. Förhoppningsvis tar dom sig som vanligt, men jag vågar inte räkna med för mycket.

Annars har min fru satsat stort på blomsterodling i år, men där vet jag inte mer än att jag ska hjälpa till att vattna då och då.

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.