En komposthög på en tomt redo för gödsling av odlingsland, med barrträd och lövträd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:thinking:
Dags att gödsla landen!

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Någon som har "elephant garlic"?

Skulle vara kul att prova att odla :)
Nix men hittar du är jag intresserad ;)

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Senaste jag drivit upp:
Majs
Tomatillo
Ampeltomater
Gula pärontomater
Plommontomater
Djungelgurka
Ampeljordgubbar
Smultron
Palettblad

• Odling av plantor som majs, tomatillo, ampeltomater, med belysning ovanför.
    Skapa konto
  • Gilla
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
Spännande :D sått palettbladen från frö?
Eller fått/klippt nån liten stickling?

Just nu kör jag sticklingar på det jag har kvar.. sådde från frön för några år sedan - det var lite kul! Köpte en påse med blandade frön.. fick upp kanske 4 sorter (el 5 :thinking:).. men har gjort mig av med de flesta nu hehe.. har kanske två sorter kvar.

Karlia
Kul, djungel gurka provar jag för första gången. Märker att de snabbt snurrar fast sig! Djungelgurka plantor i krukor under konstgjord belysning med synliga rankor som snurrar.
Skapa konto

• Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Omplanterade gurkplantor med stora gröna blad i en kruka med etikett märkt "LEMON".
Skapa konto

Gurka omplanterad.. verkar som iaf minst en av var sort har tagit sig (y)

I år är det dags för ”äppelgurka” igen :cool: ska odlas på friland/odlingskrage! (verkar som vi har två plantor av denna)

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Kul, djungel gurka provar jag för första gången. Märker att de snabbt snurrar fast sig! [bild]
De och tomatplantor kan vara enerverande ibland hehe.. de fastnar i allt (inkl sig själva)

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Tomatplantors vilja att trassla är jag van vid, nytt trassel är besvärligare :D

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Tomatplantors vilja att trassla är jag van vid, nytt trassel är besvärligare :D
Jag hade gurkorna på ett fat bredvid tomaterna.. förlorade en gurka (stammen gick av) och en hel hög med tomatblad.. bara för jag skulle ha gurkfatet hehe

..värsta klisterlapparna!

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Lite svinn får man räkna med själv förstörde jag en planta igår, skulle fotografera innan jag gav bort - 3 sek senare ramlade den från motorhuven:rolleyes:

Två krukväxter med stödpinnar på en bilhuven utomhus.
Skapa konto

V Villa1949 skrev:
Ger mig på dahlior i år för första gången. Har läst att man kan toppa plantorna för att få kraftigare plantor. Hade ni toppat dessa eller struntat i det? Eller det kanske är försent?

nu är plantorna ca 30-35 cm.
Toppa den långa i alla fall, det är för att de ska grenar sig. Jag har inte startat dahliorna. Det är alldeles för kallt på nätterna än att ställa ut dem.

Karlia Karlia skrev:
Lite svinn får man räkna med själv förstörde jag en planta igår, skulle fotografera innan jag gav bort - 3 sek senare ramlade den från motorhuven:rolleyes:

[bild]
..gick den av helt?

Var det bara lite stam, några rottrådar och minst ett blad.. så kommer den nog igen! (Om du ger den lite akutvård/jord, kruka, vatten o kärlek..)

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jamaican Bell, den höga gick av. Jag kapar aldrig mina chilis, tänker att det bara försenar fruktsättning. Grenar sig fint gör de ändå, när det är dags. Jag får försöka se det som ett toppningsexperiment :D

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jamaican Bell, den höga gick av. Jag kapar aldrig mina chilis, tänker att det bara försenar fruktsättning. Grenar sig fint gör de ändå, när det är dags. Jag får försöka se det som ett toppningsexperiment :D
Stoppa toppen i ett glas vatten så har du en jamaican Bell till. De går fint att toppa för övrigt, ja frukterna blir senare men jag får ofta fler.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jag har redan fler chili än vad jag får plats med i min pytteradhusträdgård.. Sår alltid i reserv "utifallatt".. 95 % av chilin finns kvar, toppen är slängd. Längtar så efter utesäsongen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.