437 360 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Detta med förädling är ju att välja de bästa avkommorna för att så till nästa säsong. Men så kan man inte göra med potatis. Det är ingen avkomma man sparar till nästa år utan en klon. Det måste förökas med frön för att man skall kunna avla.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Men likväl är det väl den bästa klonen man väljer? 
Oavsett så har jag numera beställt fiberduk från willab, ska vara bäst i test.
Får se hur bra det håller, annars så blir det en livstidsförbrukning från trädgårdsteknik (250m-rullar
)
Oavsett så har jag numera beställt fiberduk från willab, ska vara bäst i test.
Får se hur bra det håller, annars så blir det en livstidsförbrukning från trädgårdsteknik (250m-rullar
Nej. Det ligger i begreppet klon att de är genetiskt identiska. Så om någon har andra egenskaper än de andra så är det ingen klon. Möjligen kan det finnas andra orsaker till att storleken på sättpotatis påverkar storleken på den skördade potatisen.13th Marine skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Passar på att fråga nån som verkar ha koll. Gäller chili, tomat, paprika etc.A Avemo skrev:
I fjol tog jag reda på frön i slutet av säsongen, plockade från fina exemplar. Tänkte sen att det kanske vore bättre ta de som mognat tidigt för att få större chans till tidig skörd därefter? I vilket fall om man upprepar det år efter år.
Skulle det fungera, i vilket fall i teorin?