Snigla Snigla skrev:
Tjusigt, hur stort är växthuset? (försöker få lite grepp om hur stort det vi beställde är.. i praktiken) :)
Sett från min vinkel, gissar jag att växthuset är 9,89 kvm, ge och ta någon mm hit eller dit.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Pagnos ögonmått kan nog stämma, vill minnas innermåtten var ungefär 2.4x3.7m

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jordgubbsplantor i en kruka med blandning av gröna blad och vissna löv, delvis omgiven av is.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smultron på gång, varmt om nätterna nu också.

En liten Physalis-plant som börjar växa i jord nära snö.
Skapa konto

En tidig liten Physalis som snart blir omplanterad i mindre kruka, den fanns inte där, tror jag, för tre dagar sedan.

Vårlig bild på en nyspirande jordgubbsplanta och oregano i trädgården.
Skapa konto

Jordgubbarna vill vara med i vårsolen.

Jordgubbsplanta med gröna blad och röda stjälkar som överlevt vintern, på grusig mark.
Skapa konto

Denna har varit fastfrusen i snön, men har klarat sig ändå.

En liten grönskande planta omgiven av löv och kvistar, vilande på mullrik jord, med vår i antågande.
Skapa konto

Oregano, liten och god, i massor.....

Snart blir det varmt och härligt!

Vårhälsningar från Dalarna.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Då är vårt kommande typ dubbelt så stort då.. :o .. och jag som tyckte 13th Marines såg väldigt stort ut!

Men iof är hans mått mer åt det hållet jag gillar.. Hade jag fått välja strlk helt fritt hade jag uppskattat lite smalare växthus, men längre.. men ja man kan inte få allt när man köper "färdig byggsats".

Men allmänt så tycker jag det är lättare att "möblera" inne med lite smalare.. jag vill inte ha för djupa bäddar mot väggarna.. och jag behöver ingen 2 m gång på mitten :)

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vår chili " Shishito " växer och frodas.. har massor av blommor på väg :)

Hand håller en kruka med en blommande Shishito chiliväxt mot en vit dörr med mönster.
Skapa konto

Shishito-chiliväxt med små blommor och gröna löv inomhus, med en soffa och trämönstrat golv i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
T I P S :

Illustration av en tomatplanta med symptom på näringsbrister och förklarande texter om magnesium, järn, fosfor, kalium och kväve.
Skapa konto

• Gilla
Miss_Spyro och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Den där bilden, snigla, blir det dubbelgilla på! :D(y)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Blev till att ställa upp ett par bockar inne, med en bordsskiva på.. behöver plats att ställa upp odlingarna på.. blir värre och värre efter varje omplantering (allt tar mer plats, även om de inte blir fler!)

Än är det inte överfullt. Men det kommer säkert. Så småningom skall jag så lite squash och gurka också.
Odlingsbrickor med småplantor av tomat, squash och gurka på ett fönsterbord vid dagsljus.
Skapa konto

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ta da!
[bild]

Gjorde en miss på hörnfötterna som jag får lösa, men snart så kan vi börja säsongen :D
En nackdel med dessa trådar är att jag inte är ensam att titta på vad andra gör.
Så nu vill min sämre hälft att jag skall göra likadana odlingslådor som du nu så klämkäckt "tada-at", tack för den du!

Annars vore det på sin plats att jag skickar material till dig och du skickar färdiga lådor hit.

Lite mera allvarligt, snyggt, men dessa kommer att kopieras och hamna i rätt landsdel.

Mvh P-A

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Lite ska du ju ha o göra Pagno .. men om de ska hamna i rätt landsdel - så får du skicka dem till mig när de är färdiga ju! :p

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Igår fick min största " Tumbling Tom " (yellow) sin sista omplantering.. till ampeln :)

Tomatplanta 'Tumbling Tom Yellow' visas med rötterna bar vid omplantering.
Skapa konto

Mycket rötter på lilleskrutt.. men ser kanonfint ut!

Tumbling Tom-tomatplanta med gula blommor i ampel redo för sin sista omplantering.
Skapa konto

Okej, lilleskrutt kanske inte var så liten som det såg ut..

:geek: :love:

Nu hoppas vi denna kommer leverera många goda godisar (vi åt dem som godis förra året, de hann aldrig in till varken inläggningar eller sallader..)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Person i vandringskängor står på isig mark med synligt smältvatten och löv.
Skapa konto

Varmt och blött.

Spenat- och rädisplantor som börjat gro i fuktig jord.
Skapa konto

Spenat på gång i växthuset.

Nyspirande spenatplantor i fuktig jord, symboliserar början på växtsäsongen.
Skapa konto

Rädisor på gång de också.

Kul att kylan avtagit och smältvattnet tar vid.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Om det är nånstans @13th Marine skall skicka nya lådor så är det hit och hör sen. ;)
Såg fantastiskt fiffigt ut!

Har köpt på mig två olika varianter av självbevattningspryttlar som jag skall prova i år, en batteridriven pump med slangar och nipplar och en sort med nån slags keramisk behållare som när man väl fyllt den första gången drar upp vatten själv genom en slang. Har varken el eller rinnande vatten utomhus tyvärr så jag tänkte fylla några tunnor/hinkar och bygga nåt fiffigt. Det är planen i alla fall. :)
Provar keramgrejen just nu på en inomhusplanta och det funkar över förväntan! Osäker dock på om den hinner med om man istället sätter ut den i ett växthus som har högre bevattningskrav.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Skickade iväg 3 stora chilis (smärtsamt när de är så extremt fina.. men vi kan inte spara alla!), med blommor och blomämnen, till makens jobb idag :sweat:

Plus ytterligare några tomater, skickade en hög förra veckan med.. (inte lika smärtsamt då de är ganska små än).. :)

Nu får jag önska dem lycka till hos sina nya familjer!

(y)(y)(y)

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.