437 373 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Sorten spelar roll. Men placeringen också. De plantor som stått i matrummet utan extrabelysning är blekgröna. De som står i hallen under lysrör är mörkare gröna och på undersidan av bladen lila. När jag nu varit borta och haft lysrören släckta i helgen så har det lila bleknat ordentligt.
Jag tror också att pelargonerna behöver omtanke.
Jag tror också att pelargonerna behöver omtanke.
Har också observerat att en del av mina blivit svagt lilaaktiga under bladen.. speciellt de som står under "den starkaste" lampan.. jag trodde det berodde på sorten, men nu blev ju jag också tveksam! Haha, tror visserligen inte de är skadligt (på samma sätt som en brännskada) mer.. intressant!
Det närmar sig, nu är det snart dags att så gurka och squash.. det har kliat i fingrarna länge! Men jag har gjort samma "misstag" varje år.. sått för tidigt och fått skörda gurkorna inne (det gör mig visserligen inte så mycket att skörda inne, det är kul.. men plantorna är också några meter höga.. vilket tar plats haha)
Squashen och jag har dessutom en udda relation.. jag sår frön, den växer jättefint! Den blommar oftast inne och mycket och sköter sig exemplariskt - sen kommer vi till den där delen om att plantera ut den.
Även om jag avhärdar den, skyddar den sen också med fiberduk (sitter i pallkrage).. så dör de alltid.. alla blad alla blommor.. ja typ ner till jordytan (?)
Sen börjar den om.. (inte dö-delen utan växa-delen).. får alltid hutlöst med skörd av dem, men det känns inte lönt att förodla den egentligen..
Squashen och jag har dessutom en udda relation.. jag sår frön, den växer jättefint! Den blommar oftast inne och mycket och sköter sig exemplariskt - sen kommer vi till den där delen om att plantera ut den.
Även om jag avhärdar den, skyddar den sen också med fiberduk (sitter i pallkrage).. så dör de alltid.. alla blad alla blommor.. ja typ ner till jordytan (?)
Sen börjar den om.. (inte dö-delen utan växa-delen).. får alltid hutlöst med skörd av dem, men det känns inte lönt att förodla den egentligen..
Vad är det som gör att inget ogräs kommer från påsjord? Vad gör "tillverkarna" med jorden för att få den fri från sånt som inte skall vara där?
Åtminstone förr i tiden kunde man köpa ångad jord. (eller jord som hettats upp på motsvarande sätt).S Snål-Jocke skrev:
Kanske kan det vara så att påsjord är antingen ordentligt komposterad eller upphettad för att döda av alla växtdelar och fröer.
Som regel är fabrikstillverkad jord fri från ogräs och andra fröer.
Orsaken är att som "grundingrediens" används torv, torven har alla egenskaper som krävs för en bra jord, luftig, håller vatten, fri från ogräs..... listan är lång med fördelarna.
I torven blandas, kalk, gödsel, näringsämnen och lite till, beroende på om jorden är avsedd för ekologisk odling eller ej.
Så svaret är, torv.....håller ogräset borta.
Mvh P-A
Orsaken är att som "grundingrediens" används torv, torven har alla egenskaper som krävs för en bra jord, luftig, håller vatten, fri från ogräs..... listan är lång med fördelarna.
I torven blandas, kalk, gödsel, näringsämnen och lite till, beroende på om jorden är avsedd för ekologisk odling eller ej.
Så svaret är, torv.....håller ogräset borta.
Mvh P-A
Vissa påsar har en del ogräs, men det är ju inte alls på samma sätt som "ute". Förra året hade vi små gröna skott som poppade upp överallt i småkrukorna.. (aldrig hänt innan, det vi haft innan kanske va någon enstaka bara..). Men jag vet inte riktigt vad de gör för att "sanera" sin jord.. (kanske också kör den i ugn?S Snål-Jocke skrev:
Nu om man vill så kör man ju jorden i ugnen eller micron för att "skydda sig" mot sorgmyggorna framförallt. Verkar funka ganska bra, tänkte göra det själv.. men har *peppar peppar* inte sett skymten av några sorgmygg i år (bara ett par enstaka nu senaste veckan.. de försöker jag mörda snabbt)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kryddorna växer redan, förvisso fryser de under natten, men växtkraft har de.
Logga in
Skapa konto
Oregano växer vilt under syrenhäcken.
Logga in
Skapa konto
Snön försvinner snabbt nu, tre dagar sedan var det snö ovanför grundstenarna.
Logga in
Skapa konto
Dags att hämta in allt som behövs.
Logga in
Skapa konto
Broccoli, laddning två..
Logga in
Skapa konto
Chili börjar knoppa.
Logga in
Skapa konto
Tomaterna får stå helt utan extra ljus, försöker att stanna av dem, för kallt ännu att sätta dem i väthusen, -12 ute nu, 08.00
Logga in
Skapa konto
Vi använde precis upp den sista purjon som skördades för två år sedan, sitter kvar i landen, under snön, från förra året.
Ny djungel på gång, vi frösår dem i massor, purjon alltså.
Mvh P-A
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 648 inlägg
Byggt klart lådorna till växthuset, bilder kommer imorrn när det är ljust nog att se nått
Efter att man "krisat färdigt" (fyllt år) och gästerna åkt hem så ligger jag efter med mina odlingar.. skulle ju redan ha sått gurkorna.. men det får bli nu.. och nu måste dessutom en hel hög med tomater och chilisar planteras om också.. 
Bara börja att beta av på listan!
(den där listan som ökar i längd varje timme nu, istället för att minska.. nu har ju snön försvunnit här och pallkragarna är öppna..)
Bara börja att beta av på listan!
(den där listan som ökar i längd varje timme nu, istället för att minska.. nu har ju snön försvunnit här och pallkragarna är öppna..)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 648 inlägg