125 025 läst ·
307 svar
125k läst
307 svar
Ockupation av tomt
Kvalitén på fastighetsgränserna finns faktiskt tillgängligt för alla. Det finns en bra guide till det här: https://www.byggahus.se/forum/threads/visning-av-graenspunkter-och-graenskvalitet.407988/VLJ skrev:
Beroende på när din fastighet är avstyckad av kan du avstyckningsakten för din fastighet kan du förhoppningsvis se vilken typ av gräns det ska vara (rör, sten eller annan) och även se om det finns koordinater utskrivna för gränspunkterna. Om avstyckningen är gjort iallafall från 50 talet och senare borde detta finnas med som och det borde inte vara svårt att reda ut var den egentliga gränsen ska gå.
Fastighetsgränserna som finns i "Min karta" kan ligga väldigt fel. alla gränser har även en kvalitetsmärkning där det framgår hur stort medelfelet är (och i vissa området är den över 10 meter) men tyvärr är den ej tillgänglig för privatpersoner
Men för att hjälpa TS på vägen. Du har ju halva inne genom att ha hittat två tomtpinnar. Logga in på min fastighet hos Lantmäteriet och ladda ner förättningsakten från när tomten styckades. I den finns alla mått utskrivna och vad för typ av gränsmarkeringar det är (ex, rör i mark, rör i berg eller omarkerade). Sen är det bara att ge sig ut med en god vän och långt måttband för att kunna mäta sig fram var markeringarna borde vara. Hittar man inte dem då kan det vara läge att ta in Lantmäteriet eller annan konsult, men det är en kostnad de allra flesta vill undvika då det kan bli dyyyrt.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
GPS-RTK + de två existerande hörnen är nog så exakt någon människa rimligen kan mäta in gränsen. Jag kan inte se hur det tillvägagångssättet skulle förlora någon en anställning.
Går det inte att få ut avståndet mellan pinnarna genom dokumenten som finns ? Isåfall ät det ju bara att gå ut en kväll, placera en stor skiva vid tomtpinnen som finns o mäta avståndet med en avståndlasermätare
Jag tror med lite list att det går att mäta räkna ut var de saknade hörnen finns i verkligheten, kartan i förättningsakten ger en form på tomten. Det delikata blir att klättra över grannens stängsel och springa omkring på dennes tomt och mäta. Jag får nog prata med grannen först, annars kan det bli märkligt.K Knight skrev:
Ja enklast är att ta de med grannen och säg att du behöver hjälp med att hitta tomtrören. De bästa vore om ni tillsammans kunde spekulera och hitta rören och då är de enklast om du kan visa att cirka 60m från denna pinne bla.bla kom så letar vi....
Känner du hen blir irriterad och inte låter dig leta så får du backa och säga att du måste hitta rören och överlåter de till länsstyrelsen
Känner du hen blir irriterad och inte låter dig leta så får du backa och säga att du måste hitta rören och överlåter de till länsstyrelsen
Det är ju inte säkert att du behöver springa på grannens gård.N Nilsson i Boda skrev:Jag tror med lite list att det går att mäta räkna ut var de saknade hörnen finns i verkligheten, kartan i förättningsakten ger en form på tomten. Det delikata blir att klättra över grannens stängsel och springa omkring på dennes tomt och mäta. Jag får nog prata med grannen först, annars kan det bli märkligt.
Mäta ut din tomt torde vara väldigt enkelt med ett lagomt långt måttband, ett snöre och pytagoras sats.
Hade du läst så är det väl rätt tydligt att det bara finns två tomtrör och dessa är hittade.K Knight skrev:Ja enklast är att ta de med grannen och säg att du behöver hjälp med att hitta tomtrören. De bästa vore om ni tillsammans kunde spekulera och hitta rören och då är de enklast om du kan visa att cirka 60m från denna pinne bla.bla kom så letar vi....
Ett alternativ till vadå? När man inte trodde det kunde bli dummare så är det alltid nån med en joker på haK Knight skrev:
Finns ingen anledning att gå in på grannens tomt. Med hjälp av rätt underlag kan du få den exakta riktningen och det exakta avståndet från befintliga rör till punkterna som saknar rör. Är då avståndet till nästa hörn 40 meter enligt kartan och det är 35 till grannens staket, ja då har grannen annekterat 5 meter av din mark. Gör den kontrollen innan du pratar med grannen så du har fakta och inte bara misstankar att komma med.
Om jag får ge ett litet tips så är det att se det som ett felaktigt byggt staket snarare än en tomtockupation. Det låter liksom lite trevligare i grannens öron.
Bra skrivit, håller med till 100%T ToRy skrev:Finns ingen anledning att gå in på grannens tomt. Med hjälp av rätt underlag kan du få den exakta riktningen och det exakta avståndet från befintliga rör till punkterna som saknar rör. Är då avståndet till nästa hörn 40 meter enligt kartan och det är 35 till grannens staket, ja då har grannen annekterat 5 meter av din mark. Gör den kontrollen innan du pratar med grannen så du har fakta och inte bara misstankar att komma med.
Ta reda på måtten, mät själv, är staketet i gränsen ungefär, med en skillnad på kanske 50 cm, så kan du ju bara släppa det hela, om du konstaterar att gränsen går en bit bortom staketet så får du ju börja med att prata med grannen, och sen kan du / ni ta kontakt med Lantmäteriet för att få hjälp med att sätta ut gränsen.
Vet du vem som byggt staketet? Kanske är förra ägaren av din tomt som byggt det, och medvetet byggt det en bit in på din tomt för att... Det var enklare, materialet räckte inte mer, hen ville ha det lite vildvuxet utanför staketet, eller annan orsak...
I mina dokument från Lantmäteriet så finns det bara två rör utmärkta. De var mycket lätta att hitta.F fsn skrev:
Men så fick jag idén att beställa grannens fastighetsdokumetation från Lantmäteriet - och till min förvåning så fanns det tre rör utmärkta (gamla och nya) med avstånd och allt. Så min tomt är väl markerad med rör. Men jag var tvungen att beställa kartor av grannens tomt. Det tror jag kan vara ett gott tips, även om långa pinnar, måttband och drönare har föreslagits. Det hade i och för sig varit en utmaning. Nu ligger utmaningen att hitta rören.
Det är grannen som byggt staketet.Zixten skrev:
Bra skrivit, håller med till 100%
Ta reda på måtten, mät själv, är staketet i gränsen ungefär, med en skillnad på kanske 50 cm, så kan du ju bara släppa det hela, om du konstaterar att gränsen går en bit bortom staketet så får du ju börja med att prata med grannen, och sen kan du / ni ta kontakt med Lantmäteriet för att få hjälp med att sätta ut gränsen.
Vet du vem som byggt staketet? Kanske är förra ägaren av din tomt som byggt det, och medvetet byggt det en bit in på din tomt för att... Det var enklare, materialet räckte inte mer, hen ville ha det lite vildvuxet utanför staketet, eller annan orsak...
Kan du på något sätt från dokumentationen klura ut avstånden mellan dina rör och grannens rör som gränsar mot din fastighet så behöver du knappast hitta dom för att kunna klura ut hur fel staketet eventuellt står.N Nilsson i Boda skrev:I mina dokument från Lantmäteriet så finns det bara två rör utmärkta. De var mycket lätta att hitta.
Men så fick jag idén att beställa grannens fastighetsdokumetation från Lantmäteriet - och till min förvåning så fanns det tre rör utmärkta (gamla och nya) med avstånd och allt. Så min tomt är väl markerad med rör. Men jag var tvungen att beställa kartor av grannens tomt. Det tror jag kan vara ett gott tips, även om långa pinnar, måttband och drönare har föreslagits. Det hade i och för sig varit en utmaning. Nu ligger utmaningen att hitta rören.
Är det endast koordinater du har så mata in dom i ett CAD program, då kan man väldigt enkelt få ut avstånd och vinklar.
Bra idé. De har koordinater i med ett värde för X och ett för Y. Jag vet inte var origo är, men ska kontakta Lamtmäteriet. Det finns också avstånd i meter. Känner du till gratisprogramvara för lämplig CAD?F fsn skrev:Kan du på något sätt från dokumentationen klura ut avstånden mellan dina rör och grannens rör som gränsar mot din fastighet så behöver du knappast hitta dom för att kunna klura ut hur fel staketet eventuellt står.
Är det endast koordinater du har så mata in dom i ett CAD program, då kan man väldigt enkelt få ut avstånd och vinklar.