125 025 läst ·
307 svar
125k läst
307 svar
Ockupation av tomt
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det spelar ingen roll var origo är. Om du har två punkter räknar du nästa två i relation till de första.N Nilsson i Boda skrev:
, vi hitta
Detta låter som bästa iden, häromåret ville en ny granne ha bygglov för nåt och ville ha exakta gränserna för att inte göra fel. Vi var 4 grannar som träffades och sökt fram dokumentation från 50-talet när gränsdragningen fastställdes med otroligt exakta måttangivelser(några inscannade på lantmäteriet) och hittade alla gränspinnar vi sökte vilket säkert några varit övergrävda sen 70-talet. Visade sig att vi alla(eller tidigre ägare) inkränktat något på nån annans fastighet, men nu vet vi och är överens hur det ska hanteras framgent, jag hade tydligen snott runt 3 kvm för en vedbod sen 70-talet och nya grannen hade snott några kvadrat från mig för ett staket, Alla hade snott en del från en som inte bor där, endast åkermark och ingen byggnad men han sket i det, däremot möjligen ett problem om han skulle sälja nån gång.K Knight skrev:Ja enklast är att ta de med grannen och säg att du behöver hjälp med att hitta tomtrören. De bästa vore om ni tillsammans kunde spekulera och hitta rören och då är de enklast om du kan visa att cirka 60m från denna pinne bla.bla kom så letar vi....
Känner du hen blir irriterad och inte låter dig leta så får du backa och säga att du måste hitta rören och överlåter de till länsstyrelsen
Papper och penna är mycket snabbare än att sätta sig in i en ny mjukvara.
För länge sedan så skrev jag ett inlägg om hur man hittar gränsmarkeringar med hjälp av förrättningskarta, miniräknare och måttband, med exempel. Det spelar ingen roll vilket koordinatsystem som används.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hitta-tomtgraens-hjaelp.364384/page-2#post-3560114
https://www.byggahus.se/forum/threads/hitta-tomtgraens-hjaelp.364384/page-2#post-3560114
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Prata med grannen, om möjligt gör en gemensam sak av det hela. Dela på kostnaden. Med lite tur har Lantmäteriet kordinaterna för era tomter i sitt arkiv. Att kart-och mät på kommunen kommer ut tror jag inte kostar så mycket, det kan du ju fråga när du pratar med dem De brukar debitera per timma, även restiden. Att sätta ner rör brukar kosta ett par tusen per rör. Det kan du ju få uppgift om när du pratar med kommunen.N Nilsson i Boda skrev:Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.
När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.
Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.
Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
Det är ju dock tydligen inte staketet som är tomtgräns så det är helt irrelevant. Grannen borde såklart ha kollat upp var gränsen går innan staketet byggdes. Ifall staketet stod där när nuvarande ägare köpte huset borde den nya ägaren ha kollat det. Varför vill du lägga allt ansvar för den som (förmodligen) blivit av med en del av sin tomt?hsd skrev:
Då är det bara viktigt att man tar in felmarginalen som KAN uppstå. Förklarar kanske inte dina marginaler men ändå.N Nilsson i Boda skrev:
Jag skulle anlita en lantmätare för att kolla upp.
Hej HEM2121. Jag skrev detta idag lite högre upp i tråden:H HEM2121 skrev:Prata med grannen, om möjligt gör en gemensam sak av det hela. Dela på kostnaden. Med lite tur har Lantmäteriet kordinaterna för era tomter i sitt arkiv. Att kart-och mät på kommunen kommer ut tror jag inte kostar så mycket, det kan du ju fråga när du pratar med dem De brukar debitera per timma, även restiden. Att sätta ner rör brukar kosta ett par tusen per rör. Det kan du ju få uppgift om när du pratar med kommunen.
"I mina dokument från Lantmäteriet så finns det bara två rör utmärkta. De var mycket lätta att hitta.
Men så fick jag idén att beställa grannens fastighetsdokumetation från Lantmäteriet - och till min förvåning så fanns det tre rör utmärkta (gamla och nya) med avstånd och allt. Så min tomt är väl markerad med rör. Men jag var tvungen att beställa kartor av grannens tomt. Det tror jag kan vara ett gott tips, även om långa pinnar, måttband och drönare har föreslagits. Det hade i och för sig varit en utmaning. Nu ligger utmaningen att hitta rören."