125 025 läst ·
307 svar
125k läst
307 svar
Ockupation av tomt
Fem meter är ju ingenting. Nu har jag inte någon superspaceig Iphone, men min "mil" som jag brukar springa kan slå på flera hundra meter.S straffarbete skrev:
Att basera tomtgränser med GPS verkar inte vara någon bra idé. Skaffa ett långt måttband och triangulera fram var pinnarna skulle ha stått. Förmodligen har grannen satt sitt staket i er tomtgräns.
Varför spelar det någon roll? Ska du göra något med tomten nu?
Ett allmänt tips om man vill ha så noggran gps position som möjligt är att ladda ner något program som tillåter att man ställer mobilen så den får försöka hitta sig över en längre tid. Då blir det noggrannare än om man springer eller kör bil.K Kallebo skrev:Fem meter är ju ingenting. Nu har jag inte någon superspaceig Iphone, men min "mil" som jag brukar springa kan slå på flera hundra meter.
Att basera tomtgränser med GPS verkar inte vara någon bra idé. Skaffa ett långt måttband och triangulera fram var pinnarna skulle ha stått. Förmodligen har grannen satt sitt staket i er tomtgräns.
Varför spelar det någon roll? Ska du göra något med tomten nu?
Och såklart ha så fri sikt som möjligt mot himmeln
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 139 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 139 inlägg
Innan man köper bör man kolla vad man köper, det står ju ett staket därF fsn skrev:
Har man dessutom inte gjort någon kontroll varken före eller efter, på 10 år så kommer man definitivt att kvadda allt vad grannsämja heter
Redigerat:
Som många redan sagt, lita inte på GPS, lita inte på kartor heller, det är fysiska gränsmarkeringar i marken som gäller!
Jag var hos en kompis för ett par dagar sedan, och vi kollade en karttjänst, vi satt på hans altan, men enligt GPS punkten i telefonen så var vi ute på studsmattan som ligger typ 20 m från huset...
Jag har varit vid olika tidpunkter på samma plats och kollat hur det stämmer med GPS, men den har markerat på olika platser runt en punkt jag varit på nästan varenda gång, diffar upp till 15 m på den platsen....
Du har fått bra tips på hur du skall kolla, ta reda på hur långt från de rör du hittat dom andra hörnen på tomten skall vara, och mät dig fram till var gränsen skall vara.
Om du kollar med din GPS i telefonen, gå då även till den gränsen du är säker på och kolla om det stämmer där, diffar det 5 m åt samma håll så kan du ju börja misstänka att gräsen på andra sidan stämmer
Jag var hos en kompis för ett par dagar sedan, och vi kollade en karttjänst, vi satt på hans altan, men enligt GPS punkten i telefonen så var vi ute på studsmattan som ligger typ 20 m från huset...
Jag har varit vid olika tidpunkter på samma plats och kollat hur det stämmer med GPS, men den har markerat på olika platser runt en punkt jag varit på nästan varenda gång, diffar upp till 15 m på den platsen....
Du har fått bra tips på hur du skall kolla, ta reda på hur långt från de rör du hittat dom andra hörnen på tomten skall vara, och mät dig fram till var gränsen skall vara.
Om du kollar med din GPS i telefonen, gå då även till den gränsen du är säker på och kolla om det stämmer där, diffar det 5 m åt samma håll så kan du ju börja misstänka att gräsen på andra sidan stämmer
vad gäller, det man ser eller det som Lantmäteriet, tomtrör och handlingar visar? Och varför skall man göra en kontroll, fastigheten står obebyggd och med största sannolikhet oanvänd. Det finns ingen jävla Texas-regel att man behöver försvara sin tomtgräns. Kanske skall den bebyggas nu och 5m kan vara extremt viktiga i val av hus, har man nån gång i livet byggt hus så förstår man sånt.hsd skrev:
EDIT: Ett bra sätt är ju att tala om för grannen att han staket ligger kasst till för det hamnar mitt i ytterväggen som ligger 4,5m från tomtgräns, om det nu är så att staketet står 5m in på tomten som TS hävdar.
jag köpte 40m ankarlina till båten. Det står 40m på kvittot och det står 40m på rullen. Dessvärre får jag väl skylla mig själv för jag såg ju rullen med lina men det visade sig att den bara var 30m när jag kom hem.
Låter rimligt att verkligen veta var gränsen går innan man tjafsar med grannen.Zixten skrev:
Som många redan sagt, lita inte på GPS, lita inte på kartor heller, det är fysiska gränsmarkeringar i marken som gäller!
Några kommentarer och funderingar på vad som skrivits. Tack för kommenterer och goda idéer.
- De rör som finns enligt Lantmäteriet, två stycken, har jag hittat.
- Tomten är kvadratisk så det saknas två punkter. Som finns på kartan från Lantmäteriet.
- Det enda raka är att skaffa korrekt underlag från Lantmäteriet var de två punkterna som saknar rör är baserade. Och sätta dit rör. Att använda personligen använda GPS, måttband och måtta ger bara en uppskattning. Det är en fastighetsreglering som ska göras.
- När jag har torrt på fötterna om hur det egentligen står till kan jag prata med grannen. Innan dess kan jag bara säga att jag tror att gränsen är fel, men GPS kan visa fel etc.
- Jag tror att grannen har ärlig uppsåt. Svårt att veta var gränsen går när det inte finns rör.
- När jag köpte tomten så uppmärksammade jag inte felet. Jag visste att tomten gick där borta i buskaget, men litade på Lantmäteriet.
- Lantmäteriet mätte upp och kartsatte tomten för ca 15 år sedan, så det är inget gammal historik.
Jag har funderat på att bygga så det är därför detta har auktualiserats. Det är då viktigt att veta var tomtgränsen går. Om den nu går 5 meter innanför grannens staket så borde jag kunna bygga direkt intill staketet. Om jag býgger så tillför jag värde till tomten då tycker jag att gränserna är viktiga.
Det jag är rädd för är att om grannen kan hävda någon typ av användningsrätt, dvs de har haft denna tomt så länge de kan minnas och ingen sagt något. Men borde inte grannen dessutom varit kritisk till tomtens storlek när de köpte tomten (efter Lantmäteriets styckning 15 år sedan)?
- Tomten är kvadratisk så det saknas två punkter. Som finns på kartan från Lantmäteriet.
- Det enda raka är att skaffa korrekt underlag från Lantmäteriet var de två punkterna som saknar rör är baserade. Och sätta dit rör. Att använda personligen använda GPS, måttband och måtta ger bara en uppskattning. Det är en fastighetsreglering som ska göras.
- När jag har torrt på fötterna om hur det egentligen står till kan jag prata med grannen. Innan dess kan jag bara säga att jag tror att gränsen är fel, men GPS kan visa fel etc.
- Jag tror att grannen har ärlig uppsåt. Svårt att veta var gränsen går när det inte finns rör.
- När jag köpte tomten så uppmärksammade jag inte felet. Jag visste att tomten gick där borta i buskaget, men litade på Lantmäteriet.
- Lantmäteriet mätte upp och kartsatte tomten för ca 15 år sedan, så det är inget gammal historik.
Jag har funderat på att bygga så det är därför detta har auktualiserats. Det är då viktigt att veta var tomtgränsen går. Om den nu går 5 meter innanför grannens staket så borde jag kunna bygga direkt intill staketet. Om jag býgger så tillför jag värde till tomten då tycker jag att gränserna är viktiga.
Det jag är rädd för är att om grannen kan hävda någon typ av användningsrätt, dvs de har haft denna tomt så länge de kan minnas och ingen sagt något. Men borde inte grannen dessutom varit kritisk till tomtens storlek när de köpte tomten (efter Lantmäteriets styckning 15 år sedan)?
Då det gäller GPS är "konsument" varianterna som tex mobiltelefon / separat gps så har de inte tillräckligt bra upplösning för att vara säker på mer än 5m.
Proffsutrustning (gps av rover typ har jag för mig ... men är inte säker ) som byggföretagen använder sig av har en noggrannhet på 10mm .... men då kostar de därefter...
Sen har jag för mig att oavsett vad en gps säger så trumfar fysiska markeringar vad som gäller.
Proffsutrustning (gps av rover typ har jag för mig ... men är inte säker ) som byggföretagen använder sig av har en noggrannhet på 10mm .... men då kostar de därefter...
Sen har jag för mig att oavsett vad en gps säger så trumfar fysiska markeringar vad som gäller.
Du måste inte ha rör i varje hörn, det är säkert så att de andra hörnen kan härledas med lite räkning. Kolla avstyckningsdokumenten.N Nilsson i Boda skrev:Några kommentarer och funderingar på vad som skrivits. Tack för kommenterer och goda idéer.
Men med hjälp av kartan du har borde du lått kunna mäta ut väldigt exakt var de två omarkerade hörnen skall vara.N Nilsson i Boda skrev:Några kommentarer och funderingar på vad som skrivits. Tack för kommenterer och goda idéer.
Utgå ifrån de två rören du har, skalan på din karta lär ju vara angiven så du borde kunna få centimeterprecision med den metoden, och det borde vara bra nog. Och du sparar många tusenlappar.
Glöm allt vad GPS:er heter, brytningar i atmosfären gör att de kan visa 10 tals meter fel.
Har du varit inne på din sida på Lantmäteriet? där finns din avstycknings akt (ritning)
med mått mellan gränsrören.
Är du säker på att 2 rör är borta? för mig tog det ett halvår att hitta pga all sly och dyligt.
Med akten och måtten bör du själ kunna staka ut vart rören sitter/satt, det kan du göra med ett måttband utifrån kända rör, det bör inte slå mer 5-10cm det behövs ingen dyr utrustning för det. Har jobbat i mätbranschen i över ett decennium.
Och angående GPS så principen samma som en vanlig mobiltelefon, dock så får proffsgrejor korrektioner så noggrannheten blir någon cm.
Sen kan karttjänsternas fastighets visning visa fel, talar om egen erfarenhet.
med mått mellan gränsrören.
Är du säker på att 2 rör är borta? för mig tog det ett halvår att hitta pga all sly och dyligt.
Med akten och måtten bör du själ kunna staka ut vart rören sitter/satt, det kan du göra med ett måttband utifrån kända rör, det bör inte slå mer 5-10cm det behövs ingen dyr utrustning för det. Har jobbat i mätbranschen i över ett decennium.
Och angående GPS så principen samma som en vanlig mobiltelefon, dock så får proffsgrejor korrektioner så noggrannheten blir någon cm.
Sen kan karttjänsternas fastighets visning visa fel, talar om egen erfarenhet.
Normalt sett så brukar det räcka med att mäta från de kända tomtrören för att hitta de försvunna gränsmarkeringarna. De brukar finnas där och när man väl har mätt fram positionen så hittar man dem där med spaden. Om nu inte grannen har schaktat så att gränsmarkeringarna har förstörts.N Nilsson i Boda skrev:
En fastighetsreglering låter som overkill för detta.
Det visade sig att utsättaren på ett bygge jag hade hand om använt proffs GPS för utsättningen. Han fick sparken. Inte av mig alltså men av sin arbetsgivare.M MrDizzy skrev:Då det gäller GPS är "konsument" varianterna som tex mobiltelefon / separat gps så har de inte tillräckligt bra upplösning för att vara säker på mer än 5m.